Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer(fottur) Sunnmøre tidlig i sesongen?


KSund

Anbefalte innlegg

Får besøk frå Oslo i midten av Juni, og dei var interessert til å gå på fjellturer.

Men er det enkelte topper som bruker å bli snøfrie/mindre problematiske om der er snø enn andre topper?

Skal til fuglefjellet på Runde eine dagen, men har lyst på ein litt råere topp også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jønshornet, Slogen og slike kjente hadde vore gøy å gått, men frykter det er for tidleg i sesongen?

Så er det sikkert enkelte topper som er mer problematisk med tanke på snø som blir liggande på "kritiske" plasser osv?

Ønsket frå dei som kjem på besøk var "Spektakulere topper", så det er alt eg har å forhalde meg til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som blir liggende av snø i midten av juni er ikke lett å si, jeg har vasset i 30cm nysnø fra 11-1200m rundt st.hans før men det er ikke normalen. Er mindre snø enn et normalår akkurat nå. Midten av juni bruker å være grei skuring å f.eks gå opp Mohns renna til Bladet, så kan dere gå både på Randers og Mohns topp der fra. Sistnevnte litt luftig men turen bør absolutt være i kategorien de ber om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jønshornet, Slogen og slike kjente hadde vore gøy å gått, men frykter det er for tidleg i sesongen?

Så er det sikkert enkelte topper som er mer problematisk med tanke på snø som blir liggande på "kritiske" plasser osv?

Ønsket frå dei som kjem på besøk var "Spektakulere topper", så det er alt eg har å forhalde meg til. :)

Hei!

Var oppe forrige helg mot Slogen. Turen gikk OK til fots, men du må sette av mye tid til å gå. Det er mye tråkking til knærne.

Jeg vil ikke anbefale å ta kun fotturen enda, vi brukte altfor mye energi på dette. Turen ned var derimot en prakttur når været ble bra :D

Tar du med truger/ski så er turen opp til Slogen finfin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg har ikkje tenkt å ha truger eller ski på denne turen.

Men har dere forslag til flotte topper eg kan besøke? Helst litt i dei sydligste delane av Sunnmøre, då vi kjem til å ha tilhaldstad i Gursken.

essem: Molladalen har nok endel snø enda, la ut ein turrapport no, var å besøkte området idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Gimsdalstinden v/ Sykkylven i går (litt over 1000moh). Kjempefine forhold, og helt snøfritt. Det ligger nok litt snø her og der i østvendte og nordvendte renner, og det er litt snø når toppene drar seg over 11-1200 meter. Men med litt vurdering av rygger og solforhold er det mange aktuelle turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagshornet 1091 moh og Hallehornet inst i Romedalen er snøfrie :) Best å starte frå Barstadvika då Storegjølet i Romedalen sperrar vegen omlag 2 km før Steinstøylen(enden på vegen). Trongegga og Klovetinden(den ovafor Masdal) er også heilt snøfrie. Ellers Lisjetinden/Solskinnshatten i Kvanndalen eit godt alternativ, Saksa, som nevnt av andre, også so å sei snøfri. Nivane, Sandhornet, Vallahornet og Liadalsnipa er andre kandidatar rundt Ørsta sentrum. Av nemnte toppar som Råna å Ellesandtindane held desse mykje snø etter mitt syn :? :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.