Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse til Rjukan: Tips og triks?


Halsbrann

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk!

Det har seg slik at jeg planlegger en tur fra Finse til Rjukan i år, nærmere bestemt i midten av juni.

Men problemet her er at jeg kun har erfaring fra Hardangervidda på vinterstid, så spørsmålene er som følger:

1.) Er en tur på langs av Hardangervidda i det hele tatt mulig så tidlig? Har ingen problemer med å bli våt i eventuell vading, etc.

2.) Tenker å gå (i grove trekk) fra Finsehytta - Krækkja - Mårbu - Kalhovd - Helberghytta - Rjukan. Er det en bedre rute å gå?

Kommer sikkert flere spørsmål hvis turen i det hele tatt lar seg gjennomføre!

Tilleggsinformasjon: Kommer til å ta med meg det jeg trenger av proviant og utstyr på kropp, så forslag til rute trenger ikke å ta hensyn til hyttebesøk.

Mvh

Halsbrann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generelt ville eg seie at det er for tidleg, men i år kan det godt hende at det går.

Når det gjeld rute, vil eg anbefale å la vegen bli til etterkvart. Spesielt med tanke på at turen går så tidleg, er det kjekt å kunne tilpasse ruta etter kvar du ser at det er framkomleg.

Dei aller største elvene bør du ha i tankane kvar det er bru. Over Lågen er det bare 3 bruer og eg ville ikkje satse på vading, i alle fall ikkje så tidleg. Det er enorm forskjell på å vade ei lita, sumarvarm elv og å vade ei flaustor, iskald vårelv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg over vidda selv,men ikke før starten av Juli. Har ingen planlagt rute utenom at jeg skal starte fra Finse og avslutte på Haukeliseter. Da blir det enkelt med buss hjem igjen til møkkastaden.

Ruta tar jeg som det kommer,ser an hvor jeg har lyst til å gå der og da - har ikke vært så mye på vidda sommerstid så det blir spennende,gleder meg masse! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg over vidda selv,men ikke før starten av Juli. Har ingen planlagt rute utenom at jeg skal starte fra Finse og avslutte på Haukeliseter. Da blir det enkelt med buss hjem igjen til møkkastaden.

Ruta tar jeg som det kommer,ser an hvor jeg har lyst til å gå der og da - har ikke vært så mye på vidda sommerstid så det blir spennende,gleder meg masse! :?

Hvor lang tid tenker du at du bruker? Vi skal på Hardangervidda en uke i august, men er usikre på om vi skal gå helt fra Finse til Haukelig, eller om vi skal ta en roligere tur, men mer fiske og kos fra Eidfjord/Viveli i stedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tenker du at du bruker? Vi skal på Hardangervidda en uke i august, men er usikre på om vi skal gå helt fra Finse til Haukelig, eller om vi skal ta en roligere tur, men mer fiske og kos fra Eidfjord/Viveli i stedet...

Har en uke til disposisjon. Men om man bare vandrer så ville jeg tippe på 4-5 dager?

Har tenkt til å bruke en hel uke og faktisk slappe,lufte Slate stangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo godtfolk!

Det har seg slik at jeg planlegger en tur fra Finse til Rjukan i år, nærmere bestemt i midten av juni.

Men problemet her er at jeg kun har erfaring fra Hardangervidda på vinterstid, så spørsmålene er som følger:

1.) Er en tur på langs av Hardangervidda i det hele tatt mulig så tidlig? Har ingen problemer med å bli våt i eventuell vading, etc.

2.) Tenker å gå (i grove trekk) fra Finsehytta - Krækkja - Mårbu - Kalhovd - Helberghytta - Rjukan. Er det en bedre rute å gå?

Kommer sikkert flere spørsmål hvis turen i det hele tatt lar seg gjennomføre!

Tilleggsinformasjon: Kommer til å ta med meg det jeg trenger av proviant og utstyr på kropp, så forslag til rute trenger ikke å ta hensyn til hyttebesøk.

Mvh

Halsbrann

He !

Den ruta du beskriiver er helt OK. Men jeg vil bare tilføye at mellom Krækkja og Mårbu kommer du forb Rauhelleren som tilhører DOT. Det er en mye besøkt og OK hytte.

Det eneste som kan stoppe deg er vel snøen som andre har skrevet om. Men etter det jeg kan se er det bare på vestvdda at den kan by på særlige problemer

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.