Gå til innhold
  • Bli medlem

Solbriller m korreksjon (Oakley eller andre) erfaringer ?


LDJ

Anbefalte innlegg

Er avhengig av briller og har glass som farges i sola (og er nærsynthet ( ca -4), har astigmatisme og progressive glass). Kan ikke bruke linser mer enn 1 - 2 timer og bare i fuktig vær så det er ikke en opsjon.

Interesse: løpe i marka, toppturer om sommer og høst og langrenn/alpint om vinteren. Jeg svetter ganske mye når jeg er i fart.

Problemet er å finne briller som sitter, ikke dugger for mye OG ikke minst: som er tette inntil slik at jeg ikke får sterkt sollys inn på sidene som gjør at jeg myser og ser dårlige gjennom brillene.

Jeg er på jakt etter noe slikt: http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=14231

Disse kan leveres med korreksjon, men jeg er redd for at det skarpe synsfeltet blir for lite pga glassene er ganske buet. Har noen erfaringer med disse ? Har luftingen noe for seg ?

Andre som har funnet gode løsninger på samme problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk du da korrigert så mye at du ikke trenger noen briller (feks ikke lesebriller) ? I og med at jeg bruker progressive glass er jeg redd jeg allikevel må ha noe korreksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker solbriller av merket Polaroid som passer over de ordinære briller. Er veldig fornøyd. Er beskyttelse over, under, og på siden. Sitter bra. Leveres med strikk. Prisen var bare 499,-. Kjøpt hos optiker på Bergen Storsenter. Optikus Krohn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laseroperasjoner er BARE for de som er LITT svaksynte, det kan ikke utføres på alle....

kjøpte "OTG" solbriller som brukes utenpå mine vanlige, de har litt sidebeskyttelse og virker greie sålangt!

Polaroid har mange forskjellige - menjeg kjøpte noe billig juggel på ebay....men de duger til mitt bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke slike briller selv (med styrke), men vet og kan uten problemer anbefale Oakley Radar. Uten tvil de beste brillene jeg har hatt. Optisk helt konge og dekker veldig godt. Finnes i alle herrens farger og størrelser, mine mest brukte er Radar XL. Disse dekker "halve" ansiktet og funker utmerket til alt. Også ser man veldig rask ut :roll:

Tror det koster endel å få de med styrke, men tror det er greiest å bare ringe til Krogh etc og spørre hva de tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oakley Radar er utrolig gode ja. Har de selv.

Synes først de så veldig "sportsfantom" ut, men når man har hatt de på hode under en jogge/gåtur er de så behagelige at det får gå.

Bruker de stort sett hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du da korrigert så mye at du ikke trenger noen briller (feks ikke lesebriller) ? I og med at jeg bruker progressive glass er jeg redd jeg allikevel må ha noe korreksjon.

Jeg er helt brillefri, men kan regne med å bruke lesebriller etter hvert som jeg blir eldre, er først i 30 årene nå... Jeg husker faktisk ikke hvilken styrke jeg hadde på brillene/linsene. Faktisk opererte min mor, som nå nermer seg 70, øynene sine samtidig som meg. Hun må bruke lesebriller, men ellers er hun brillefri.

Hvis du mener dette er et alternativ, ville jeg ha bestilt en time til konsultasjon hvis jeg var deg. Da får du svar på de spørsmål du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som deg -4 i korreksjon og bruker progressive glass.

Til sportsbruk har jeg kjøpt sportsbriller hos specsavers:

http://www.specsavers.no/briller/herrebriller/osiris-sun-1/#

Disse tetter godt rundt øynene. Ikke strølys inn fra siden eller over.

Skjermer også godt mot fartsvind! Perfekte til sykkelbruk. Etter 4-5 timer på sykkelsetet er fortsatt øynene friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som deg -4 i korreksjon og bruker progressive glass.

Til sportsbruk har jeg kjøpt sportsbriller hos specsavers:

http://www.specsavers.no/briller/herrebriller/osiris-sun-1/#

Disse tetter godt rundt øynene. Ikke strølys inn fra siden eller over.

Skjermer også godt mot fartsvind! Perfekte til sykkelbruk. Etter 4-5 timer på sykkelsetet er fortsatt øynene friske.

Mer min stil - fant ikke noe om ulike glass. Hvordan er de mht flatt lys på vinteren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker de kun som "solbriller". Progresive glass med 80% (?) farge.

Til fysisk aktivitet bruker jeg vanligvis linser. Men når det er bra med lys ute dropper jeg ofte linsene og bruker "solbrillene".

Men specsaver har ofte 2 til 1 pris, så det er jo bare å bestille 2 briller med forskjellige glass.

Optikerene kan jo levere det meste av glass. Gult/orange glass må jo være topp til vinterfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardam:

Har sett på de - men optikeren hos Specsaver var skeptisk til progressive: Når glasset glasset er såpass bøyd vil det bli brytningsfeil og reflekser på sidene som kan virke fortyrrende. Selvom det står på hjemmesidene.

Har du merket noe til dette ?

Et alternativ er bare kortsynthetskorreksjon uten lesefeltet (skal ikke sitte med ei bok på tur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg -4,5 på det ene og -1,5 på det andre øyet. Jeg har lesekorrigering nederst. + skjeve hornhinner.

Hos meg fungerer det helt topp. Men jeg har aldri hatt vansker med progressive glass. Hjernen har godtatt det fra første dag.

Reflekser i glasset er jeg ikke plaget med. Glassene er overflatebehandlet mot refleks.

Jeg er kjempefornøyd med mine.

Et forbehold har jeg. Sykler mye på grus og sti. Når det rister som verst vil brillene komme litt i utakt med hodet. Da hadde det vært bedre uten progressive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.