Gå til innhold
  • Bli medlem

Norefjell er digg


panda

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei Kenneth

Hyggelig å høre at du skal på tur på Norefjell. det er et veldig fint område å besøke.

Bildene tok jeg på strekningen Tempelseter - Høgevarde. Tempelseter i Eggedal er et bra sted å begynne. Veien går nesten helt opp til snaufjellet og det er bra parkeringsmuligheter også.

Det er stakeløype rett opp mot Høgevardetoppen. 7 kilometer i lett motbakke. Her er det en overnattingshytte også, nesten helt oppe ved toppen. Er det her du har tenkt å overnatte eller skal du bruke telt ? Er ikke 100% sikker på om hytta er åpen så det kan være greit å sjekke med DNT. Skal du telte kan det jo være greit å sjekke værmeldingen. Er grisekaldt oppå der iblant og det blåser en masse fordi det er så høyt i forhold til omgivelsene.

Fra Høgevarde går det også en løype på nordøstsiden av Ranten mot Gråfjell. Tar vel en time eller to fra Høgevarde og bort dit. Det er en veldig fin tur. Variert terreng med mange muligheter for avstikkere til småtopper.

Selve Ranten er også fin å besøke. Pleier ikke å være løype opp dit men det går greit å gå opp fra østsiden.

Det finnes også en rute fra alpintrekkene og over Augunshaug mot Høgevarde. Skal visstnok være en veldig fin løype! Har ikke gått den selv (snakk med "Erling", han har!)

Uansett, håper du får en fin tur! Det vil si: egentlig så VET jeg at du får en fin tur ;-)

mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgevardehytta er låst med DNT stanardlås.

Selv med GPS har jeg rotet rundt der oppe og passert hytta et par ganger før den dukket frem i snøkavet. En annen gang fant vi hytta mens to andre frøs i hjel noen hundre meter fra hytteveggen etter at det hadde blåst opp litt.

Turen fra skianlegget er en fineværstur, uovertruffen dersom det er klart og vindstille. Opp fra Tempelseter er du litt mer beskyttet fra det værste uværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må slutte å skrive om Norefjell for det ender bare med at jeg drar dit. Turen over Augunshaug er selvsagt et must med det første. Er et par ting jeg lurer på:

- Sist jeg var i området (sommeren) sleit jeg med å finne et sted å sette fra meg bilen. De parkeringsplassene som fantes var enten private eller hadde bommer og skilt som skremte med at man ikke kan parkere etter kl 17.00 osv. Hvor setter jeg helt trygt fra meg bilen oppi der.

- I tillegg til 60 spenn i bommen (tror det var det) må man kjøpe chip-kort til 75 kroner til anlegget i tillegg til 30 eller 40 for enkeltbillett. Klart man gjerne betaler et par hundre spenn for en fin tur, men det irriterer meg jo litt da... De fleste steder kan jo oss langrennsskimisbrukere putte noen få tiere på mannen i luka for å haike til fjells med skitrekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Når jeg søkte på www.visveg.no laget den en rute via Drammen, Hokksund, Åmot og deretter opp fylkesvei 287.

Ruten din er best hvis man skal til skitrekket, men hvis man skal til Tempelseter er kanskje ruten som www.visveg.no laget best?

Er det noen som har prøvd begge ruter her? Hva anbefales?

Johannes Schram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med værvarslene til helgen må det blir Norefjellstur på lørdag eller søndag. Satser på å ta med meg kikkert og håper på å se Rondane fra Norefjell for første gang.

I henhold til skiinfo.no er det kjørt opp løyper helt fra skisenteret til Høgevardehytta, i så fall blir det joggepinner innover. Er det noen som vet om det er blåextra-føre innover fjellet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- sa strutsen som sto der med hodet begravet i sanden.

Fredag 25/2 ble Norefjell besøkt. Målet for turen var Gråfjell og Høgevarde, med utgangspunkt Tempelseter. Fra jeg forlot hytteområdet ved Tempelseter til jeg var nesten fremme ved Høgevardehytta så jeg ikke ett menneske, og det var da tross alt skolens vinterferieuke. Mellom Tempelseter og Gråfjell gikk jeg stort sett min egen løype, mens jeg fulgte merket løype opp mot Høgevarde. Kun 5 gjester som overnattet på hytta. Dagen etter ble det en tur litt lenger nord til Hallingnatten. Godt skiføre, men noe hardt på de åpne flyene opp mot Høgevarde og tilvarende steder. Norefjell er digg, men veldig få andre har visst funnet ut det. De få andre som var ute og gikk fulgte oppkjørt løype opp til Høgevarde. Punktum.

Og noen nye kommunetopper ble det jo også på denne turen :) . Jeg traff forresten noen på Høgevardehytta som mente at Lokkeråsen er høyeste fjell i Nedre Eiker. Jeg har Trettekollen som høyest. Sjekk av fastmerkeregisteret viser at Lokkeråsen er 607,276 meter mens Trettekollen er 607,365 meter. 89 millimeter er ikke stort, og fastmerket står ikke alltid på det øverste punktet, så her bør noen ut med skyvelær og mikrometerskrue for å sjekke :)

post-480-133474389162_thumb.jpg

post-480-133474389182_thumb.jpg

post-480-133474389202_thumb.jpg

post-480-133474389222_thumb.jpg

post-480-133474389547_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde store planer med Norefjellsturen i dag, og var klar til å gå fra Norefjellstua (toppen av skiheisen) allerede kl. 08.30. Med en liten ryggsekk og joggepinner regnet jeg med at både Høgevarde og Gråfjell var innen rekkevidde.

Etter 10 minutter i oppoverbakke nådde jeg værstasjonen like ved toppen av fjellheisen som kunne fortelle at det var -9°C og vindstyrken var 8 m/s, midt mellom laber og frisk bris. Med skikkelig fjellutstyr hadde ikke været vært noe problem, men med mitt antrekk var jeg redd for at forholdene oppe på fjellet ville være for dårlige. Det var fremdeles sol og blå himmel, men det var tydelig at skyer beveget seg inn både fra nord og vest.

Det er ingen skam å snu, og jeg benyttet i stedet anledningen til å kjøre noen timer slalåm i alpintanlegget på Norefjell - ganske kjedelig egentlig i forhold til en tur innover mot Høgevarde.

Ellers var det skrint med snø utenfør skibakkene på Norefjell. Stein og gresstuster stakk opp av snøen et godt stykke oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mellom Tempelseter og Gråfjell gikk jeg stort sett min egen løype, mens jeg fulgte merket løype opp mot Høgevarde.

Høres jo ut som om du har hatt en fin tur :?:

Men lurer litt på veivalget ditt fra Tempelseter til Gråfjell. Gikk du f.eks på Høyre eller venstre side av Ranten ? Eller var du oppom toppen av den ?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en liten favorittrute fra Tempelseter til Gråfjell og jeg har mistanke om at du har funnet omtrent samme ruta.

mvh Panda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt til venstre for(nord for) Ranten etter å ha gått over Isvannet, fulgte et lite dalsøkk oppover der. Derfra litt sikksakk mellom noen småtopper opp mot Gråfjell. Slik snøen lå der oppe i helgen, var det best å gå i dalsøkkene, og ikke langs åsryggene, der var det noe hardt og blåsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
- sa strutsen som sto der med hodet begravet i sanden.

Fredag 25/2 ble Norefjell besøkt. Målet for turen var Gråfjell og Høgevarde, med utgangspunkt Tempelseter. Fra jeg forlot hytteområdet ved Tempelseter til jeg var nesten fremme ved Høgevardehytta så jeg ikke ett menneske, og det var da tross alt skolens vinterferieuke. Mellom Tempelseter og Gråfjell gikk jeg stort sett min egen løype, mens jeg fulgte merket løype opp mot Høgevarde. Kun 5 gjester som overnattet på hytta. Dagen etter ble det en tur litt lenger nord til Hallingnatten. Godt skiføre, men noe hardt på de åpne flyene opp mot Høgevarde og tilvarende steder. Norefjell er digg, men veldig få andre har visst funnet ut det. De få andre som var ute og gikk fulgte oppkjørt løype opp til Høgevarde. Punktum.

Og noen nye kommunetopper ble det jo også på denne turen :wink: . Jeg traff forresten noen på Høgevardehytta som mente at Lokkeråsen er høyeste fjell i Nedre Eiker. Jeg har Trettekollen som høyest. Sjekk av fastmerkeregisteret viser at Lokkeråsen er 607,276 meter mens Trettekollen er 607,365 meter. 89 millimeter er ikke stort, og fastmerket står ikke alltid på det øverste punktet, så her bør noen ut med skyvelær og mikrometerskrue for å sjekke :wink:

Trettekollen sto på gamle kart oppført med høyde 611, og Lokkeråsen med 608. Nå er begge 607 på kartet, og det er kanskje Trettekollen som er høyest. Man kan visstnok se Gaustatoppen fra Lokkeråsen, men det har jeg aldri greid selv om jeg har prøvd mange ganger. Trettekollen har ikke samme gode utsikt som Lokkeråsen, men man ser Gaustatoppen derfra. Har kanskje noe med vinkelen i forhold til Blefjell å gjøre.

Når det gjelder gode gamle Trettekollen så er jeg i sorg nå :D Det har kommet meg for øre at skogbruksvandalene driver og raserer den også nå. Den var den siste oasen i et fra naturens side spennende område som systematisk har blitt uthogd. Jeg har mange minner derfra, enkelte fine utenetter også. Mitt hjerte blør, og jeg skulle ønske at jeg var diktator. Da hadde det blitt fortgang i planene om mer skånsom hogst og slutt på alle disse forferdelige flatene! Alt i 1991 leste jeg et sted at man hadde planer om mer skånsom hogst. Men det har bare vært løgn :( Hvordan skal det gå med mitt kjære Finnemarka? Er det virkelig sånn at bare barskogreservatet i den nordlige delen og det mest kjente turområdet mellom Drammen og Eiksetra/Solvang skal få stå igjen til slutt?

Samfunnet har sikkert sine grunner, men hvorfor må jeg alltid høre på at andre har rett? For meg er det et stort problem at stadig nye åser hogges ned, og Trettekollen var et symbol for meg omtrent som Hallingskarvet er det for Arne Næss! Gode gamle Trettakollen, ja jeg sier det med a... Den forferdelige hogsten de påfører deg ødelegger min sjelefred! Måtte villmarksgudene straffe de som gjør dette!

Mange har sikkert innvendinger, men jeg klarer ikke å diskutere. Blir kanskje argumentert i senk, men følelsene mine forandrer seg aldri. Og hvorfor må man forbruke så mye i dette samfunnet? Jeg føler ikke at jeg må kjøpe og bruke så forferdelig mye hele tida. Er det virkelig behov for all denne vanvittige hogsten?

Jeg slutter å skrive mer nå, for det kan være akutt fare for at jeg begynner å bruke svært stygge ord!

Trettakollen, jeg kommer aldri til å glemme deg! Jeg savner den du var, og skal opp til din begravelse en dag og gråte. Skammer meg over at jeg ikke er oppløst i tårer her jeg sitter foran pcen....:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i dette. Det finnes omtrent ikke skikkelig opprinnelig skog igjen i Norge. Alt meies ned og erstattes av kjedelig barskog hvor de fleste trærne er plantet.

Jeg vet om opprinnelig skog i noen små områder rundt Oppkuvtoppen og i Trillemarka. Ellers tror jeg det stort sett dreier se gom spredte lommer

Har man ikke opplevd ordentlig norsk skog bør man gjøre det mens det ennå finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for støtten panda! Hyggelig med folk som forstår. Skauen er så koselig at den ikke fortjener dette. De sier jo at skogbruk er pleie av skogen, men den raseringa de driver med er jo en hån mot oss skauelskere og naturen selv!

Egentlig har jeg vel "misbrukt" en artikkel om Norefjell, men søkte på navnet Trettekollen for å se om det var mulig å finne det her inne på forum. Tenkte at det var litt vel ukjent til å starte et eget kapittel...

Har forresten fått med meg at du liker flotte områder på østlandet med innslag av både skog og fjell som f.eks Vikerfjell. Det er bra :roll: Trillemarka har jeg vært i for 4 år siden, mye fint der ja!

Forhåpentligvis får jeg snart en grunn til å skrive gladrapport fra Jotunheimen i stedet, har sittet lenge på sidelinja nå...8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertens enig, Panda og "oyvindbr"!

Senest i går sto jeg og bannet høgt mens jeg plukket ut 6-7 slike digre "surkål"- og "byggkjøp"

reklameblekker av postbunken! :o Og de går alle direkte på trynet i søpla. :?

I tillegg er snart hvert ark man får i posten pakket inn i plast! :shock::(

Aaaargghhh - jeg blir så forbanna og resignert på samme tid, får rent klump i magen av dette.

Og i vinter er HELE skauen i mitt nærområde redusert til brun krigsmark, knuste stubber, flådde smågraner og hjulspor.

Fy faen, verdiskapning my ass :!:

Må jeg også få minne om denne:

http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=7121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.