Gå til innhold
  • Bli medlem

hvor stor ryggsekk bør eg ha ?


sk97

Anbefalte innlegg

hei :D er en gutt på snart 170 cm og veier rundt 50 kg. og trenger tur sekk men hvor stor ?

trenger ikke så veldig stor. skal ha plass til: sovepose, liggeunderlag, mat, kjele, klær, og eventuelt telt :)

takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den minste du får plass til alt utstyret i og mat nok for den type tur du regner med å gi deg ut på.

Hvis du har alt det andre kan du jo putte det i en plastsekk for å få et inntrykk. Ev. en pappeske, putt det godt på plass og mål høyde,bredde og lengde.

Det blir ikke veldig nøyaktig mål men gir et inntrykk. Fremdeles i stuss, ta det med deg i butikkene å test ut forskjellige sekker. Du kan somregel deponere på en sekk så vhis du har funnet en på øyemål, lån den med deg hjem og pakk den så godt du kan.

Obs! å kjøpe friluftsutstyr kan ofte balle på seg og bli veldig dyrt. Hvis noen mener du bare MÅÅÅ ha noe så må du vanligvis IKKE det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på høyde og vekt bør du se etter en lett sekk på 50-70l.

En generell regel er å ikke bære mer en 1/3 av kropsvekten (1/4 om du er under 16!). Det vil si at du ikke bør bære tyngre en 15 kilo, noe som skulle passe godt i en sekk på 50-70l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en tid når eg kunne kalles "gutt". Hadde ingenting av turutstyr å snakke om. En gammel vattpose, et ullpledd og noen svarte søppelsekker. Hadde noen gamle joggesko som det ikke var så farlig med.

Sov rett på steinen på en molo utved havet eller vi sov på og under provisoriske telt av søppelsekker på fjellet. Hadde veldig fine turer på den måten.

Komfortbehovet øker med årene sammen med omfanget av utstyr og pikkpakk.

Stor sekk e bare tøys unge mann, knip tenna sammen om knivbladet og legg i vei gutt, ikkeno problem.

Litt risky på høyfjellet ja, men litt risiko no og da e bare godt for en mann. ;)

Jaja, kanksje en sekk e greit å ha likevel. Du kan sikkert klare deg fint med rundt 50 liter. Når du etterhvert blir eldre og må ha litt mer komfort så kjøper du lett og kompakt utstyr og du klarer deg fremdeles med 50 liter'n.

Eneste lett tilgjengelige og rimelige sekk eg kommer på i farten er bergan's helium 55. Veier bare rundt kiloen og en veldig bra sekk.

Finnes en del andre sekker i samme kategori så du får bare prøve rundt på butikkene. Pass på å prøve sekken med vekt i, eventuelt deponere på sekken å prøve den hjemme før du bestemmer deg.

Har du bedre tid finner du lettere sekker i 50litersklassen på nettet. Mountain laurel Design, Golite og Granite gear med flere.

Billig å bestille fra USA så lenge dollarkursen er lav. Du får da ikke prøvd sekken så da må du ta nøyaktige mål av rygg/ midje etter instruks fra selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort 10-15kg inkl. telt, så det viktigste blir å velge en sekk som er beregnet for litt vekt.

Dvs. du må ikke kjøpe de typiske dagstursekkene, men heller fjell/vandresekk.

Volum bør være ca.50-60 liter pluss/minus.

Noen forslag:

http://www.intersport.no/product/712056(BC_7)/bergans-gausta-60l/

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10202&prodid=9783

http://www.fjellsport.no/ryggsekker/norrona-svalbard-synkron-65l-m.html

XXL bruker å ha gode tilbud i disse dager også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til sk97: Kjøp en sekk på 50 - 60 liter med et godt bæresystem. Da kan du feste teltet på utsiden dersom du får dårlig plass. Om innteressen holder seg kan du legge penger i bedre sovepose, liggeunderlag og telt og vil da kunne pakke alt i sekken.

til kenny 28:Telt Ringstind 2 eller helst Terra Nova Laser(pluggene på dette teltet er en vits og må byttes med noe mer brukbart), sovepose xero 350, liggeunderlag Neo Air trekker(meget komfortabelt),lett kokeutstyr gass(selv foretrekker jeg dog MSR Reactor da den tåler vind meget godt), 15 poser Real Turmat(smaker ikke godt men pakket i små fryseposer tar det lite plass og gir minimalt med søppel.

Var på tur i Vassfaret nå i helgen med Ally 17' . Fikk plass til ovenstående pluss to padleårer, fiskestang, klær osv. i Allysekken.

Må vel nevne at jeg er litt ugrei i magen etter 5 dager på tørrmat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan greier dere å pakke for 4-5 dager i en 50 liter sekk ? Det forstår jeg ikke?

Kan dere som greier å pakke sovepose,liggeunderlag,telt,klær,mat o.s.v i en 50 liter lage enn pakkeliste for sekken ?

Handler rett og slett om å begrense "o.s.v.", og ikke å ta med mer en man trenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feste teltet på utsiden er et dårlig råd Tor Einar (annet enn for enkle, korte turer). Sekken blir mye værre å bære med noe utapå. Jeg får også alt lettutstyret mitt ned i en 50l sekk, selv på en 4-5 dagers tur (har med ca det samme som Tor Einar, samt en del klær). Problemet er at produkter som NeoAir, de letteste dunsoveposene og lettvektsteltene er mye dyrere og har dårligere kvalitet enn noe tyngre og mer voluminiøst utstyr. For utstyrsfreakere (som meg), som allerede har annet tyngre kvalitetsutstyr er lettvektsløsninger fine som supplement for utvalgte turer. Jeg vil ikke anbefale det som grunnutrustning.

Samtidig er jeg helt enig med Jan Erik Hansen om at totalvekten på sekken til trådstarter ikke bør overstige 15kg, og med Tor Einar at sekken bør ha et godt bæresystem. Jeg har selv Arcteryx Axios 50l (1,5kg). Bæresystemet på den synes jeg blir for spinkelt for vekter over 12kg. Stapper man sekken helt full blir også sekken dårlig å bære.

Jeg vil anbefale trådstarter en sekk på rundt 70l, som ikke er superlett, men ikke lagd for virkelig tunge bører. Et eksempel er Arcteryx Altra (2,3kg)http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1077&cid=318. Bergans, Norrøna, Osprey og Gregory har andre modeller i dette segmentet. Hvis du ikke er fullt utvokst kan det være lurt å kjøpe en billigere modell. Sekker er litt som sko, den skal passe din rygg, så ikke heng deg for mye opp i hva andre anbefaler, men gå til en forretning med godt utvalg og prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan greier dere å pakke for 4-5 dager i en 50 liter sekk ? Det forstår jeg ikke?

Kan dere som greier å pakke sovepose,liggeunderlag,telt,klær,mat o.s.v i en 50 liter lage enn pakkeliste for sekken ?

Noen ting er det innlysende at du kan spare vekt på...lette telt og lette soveposer, lett sekk osv...

Andre ting ser man kanskje ikke med en gang...feks før tok jeg med regn bukse, regn jakke og regntrekk til sekken...til sammen veide vel dette nærmere 700 gram, og da snakker vi lett vekts regntøy...dette byttet jeg istedet ut med et poncho regnjakke som dekker hele sekken og meg ned til knærene, veier ca 300 gram.

Mange har bamse ajungilak liggeunderlag som veier ca 600 g, dette brukte jeg sammen med exped down mat som veide 908 g...dette har jeg byttet ut med thermarest zlite til 388 g og thermarest prolite 3 short på 370 g...over et halvt kilo lettere..

Før dro jeg med meg en vannbag jeg brukte til å hente vann, den veier 217 g...denne byttet jeg ut med en vanntett 8 liters pakkpose som veier ca 50 g

Er du konsekvent på samme måten med alle tingene du pakker i sekken så lemper du lett av 5-7 kilo....som lars monsen sier, du trenger bare en kjele med deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dra på 3 dagers tur med real turmat det gjør jeg ikke. Bare for og spare gram..

Jeg har en Bora 95 som tursekk nå, gikk ned fra norrøna 125l.

Hvis du skal på helge turer til litt lengere (4-7), kjøp den nye Helsport Fjellheimen 85l til 1999,- på xxl. Virker meget bra i forhold til konkurentene, mange fine tekniske løsninger og ett nytt bæresystem. Sjekk den ut! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at folk ikke ønsker å leve på Real Turmat over flere dager. For min del er det desværre helt nødvendig. Driver med foto og har gjerne med meg lysterk teleoptikk som gir fra 5 til 8 kg extra å bære på. Da er det kjekt å ha lett utstyr selv om dette har lavere slitestyrke.

Tråden gjelder jo sekk, ikke lettvektsutstyr. Vil derfor gjerne nevne TNF Primero sekkene. Har selv Primero 70, vekt 2,2kg? Denne er meget god å bære med vekt godt over 20 kg.

Den har også meget god ventilasjon mellom rygg og sekkepose.

Må også gi Fimax rett i at det er et dårlig råd å ha teltet utenpå sekken. Gikk i 'gamledager' med teltet på toppen av sekken og soveposen daskende på rumpa under sekken. Dette er definitivt avsluttet for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en er på jakt, så kan det også være greit med Drytech. Vekta av hagle + ammo gjør det vond å bære sekk.

Forøvrig støtter jeg det som har blitt sagt lenger oppe: Kategorien osv. bør være minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en er på jakt, så kan det også være greit med Drytech. Vekta av hagle + ammo gjør det vond å bære sekk.

Forøvrig støtter jeg det som har blitt sagt lenger oppe: Kategorien osv. bør være minimal.

hehe hvis du trenger så mye ammo at det er tema bør du ta en runde eller to på skytebanen;) selv i nord er det vel dagskvoter? her lengre sør var den på 3 eller 4 sist jeg var hjemme og jaktet.. dvs 4 patroner veier da vel ikke så mye ;)

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en Helsport 90+30 selv. Selve sekken veier 3,5 kilo så vidt jeg husker.

Med 3 sesongsposen, ett lett tommanstelt, Evo liggeunderlag, mat, litt fiskeutstyr, noe klær og en Canon 550 med 18-250 linse, liten gassbrenner og en boks, en kjele til å koke vann så pleier sekken havne på ca 15 kilo på når jeg skal være borte bare 1-2 netter. Da er som regel det pølse/lompe en kveld, brød og lit pålegg, istepulver.

Så blir det ofte et par pils eg en skvett cognac i sekken oppå den vekta.

Hadde omtrent det oppsettet forrige helg. Da hadde jeg med Tarp og litt annet små så da var den vel 18 kilo.

Til slike turer hadde jeg nok kunne hatt en litt mindre sekk men setter pris på å få alt unntatt liggerundelaget inni sekken samt ha flere lommer og plassere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingen ting om hvor gammel du er, noe som vil være avgjørende for om du kommer til å vokse noe de nermeste årene. Det bør du ta hensyn til. En god sekk varer i mange år hvis du behandler den bra.

Jeg er ca. 1.72m og veier ca. 70 - 75 kg. En lettvekter som deg. Jeg har en Arcteryx Bora 80 liter medium. (En ganske dyr sekk.) Selv om det kanskje er en litt stor sekk så trenger du jo ikke å pakke den full. Min sekk har en stor vertikal lomme på fronten av sekken. Akurat stor nok til telt (Hilleberg Akto) og litt ekstra utstyr. Kokeutstyret får plass i bunnen av sekken og når jeg deler hovedrommet med det innvendige lokket så kommer ikke klær og mat i kontakt med kokeutstyret. Lokket på sekken kan tas av og brukes som "rompetaske", og spenna på magebeltet er den samme som spenna på "rompetaska". Altså har du en ekstra om den på magebeltet skulle ryke.

Hvis jeg ikke husker feil så er ideell vekt å ha på ryggen for menn ca. 20% av kropsvekta og for damer ca. 15%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til REs. Utifra navnet sk97, kan man jo tenke seg at f.eks fornavnet begynner på s,

og etternavnet på k, og 97 er årtallet vedkommende er født.

Ja, selvfølgelig kunne jeg jo tenkt så langt, men det gjorde jeg altså ikke. Det er jo alltid enklere å spørre en gang til enn å tenke selv.

;)

Men tilbake til sekken.

jeg fikk en gang en dagstursekk av min kone. Den ble kjøpt på Europris for nesten ingen penger. Den hadde, ved første øyekast, en del fine justeringsmuligheter på bæresystemet, men så viste det seg faktisk at det bare var stropper og spenner som ikke gjorde noen forskjell enten de var stramme eller slakke. Altså bare pyntedetaljer. Sekken var ok for en pølsepakke, en ekstra genser og litt sjokolade til barna, men ikke særlig mye mer.

Skal du bære sekk i time etter time, dag etter dag, så er det viktig at den passer og har et gott bæresystem. Ellers blir det lett som å gå med stein i skoa.

sk97

Lykke til med sekken. Håper den blir en god venn på mange fine turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe hvis du trenger så mye ammo at det er tema bør du ta en runde eller to på skytebanen;) selv i nord er det vel dagskvoter? her lengre sør var den på 3 eller 4 sist jeg var hjemme og jaktet.. dvs 4 patroner veier da vel ikke så mye ;)

A

er ikke dagskvoterbher, bare i enkelte komuner, (såvidt jeg har fått med meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.