Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindmølla på Heinseter


brage

Anbefalte innlegg

Vindmølla på Heinseter

I Aftenposten i dag 16.mai ser jeg at miljøvernsjef Øivind Holm hos Fylkesmannen i Buskerud mener at vindmølla på Heinseter ikke har vist seg å være så "effektiv som ønsket og forutsatt." Jeg har trodd at hensikten med å oppføre mølla først og fremst var å få bort bråket fra et dieselaggagat som måtte være alternativet til mølla. Videre har jeg trodd at det var det "naturinngrepet" som en mast ville representere som var årsaken til motstanden. Et krav om at den at den skulle være en "effektiv" strømprodusent virker helt absurd på meg. Fylkesmannens argumentasjon "henger ikke på greip" - spør du meg.

Hvor mange av oss er det ikke som har måttet utholde den ubehagelige støyen fra aggregatene rundt omkring på enkelte hytter.

Etter min mening må det da være helt irrelevant om strømproduksjonen er "effektiv" og hvordan blir denne "effektiviten" i så fall målt.

Jeg har heller aldri hørt et ord om at mølla med sin beskjedne høyde virker skjemmende i terrenget.

Vi står her, etter min mening, overfor et miljøvernbyråkrati av verste sort.

Jeg håper vedtaket blir påklaget til høyere myndighet som vel må være Miljøverndepatementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med forbehold om at tallene i rapporten fra fylkesmannen stemmer syns jeg at en evaluering og avvikling er greit nok. Mølla dekker i følge rapporten 7% av energibehovet, eller litt over 1.5 time pr. døgn. Nå er dessverre rapporten mangelfull ift påvirkning på villrein, men min personlige mening er at jeg kan tåle 1.5 time med dieselagregatlyd hvis alternativet er en negativ påvirkning på villreinen.

Edit: Vel er det lenge siden jeg drev med prosentregning så en dobbeltsjekk hadde vært greit:

7% av 1440 minutter (pr. døgn, (60 *24)) =ca 100minutter=1.68timer. Eller?

I fylkestinget ble det opplyst at mølla sparer 10.000 liter diesel pr. år.

Dvs 10.000/365=27liter pr. dag i innsparelser. Når man vet at mølla avlaster agregatet med 1.68time pr. dag vil det si at agregatet bruker 27/1.68 =16 liter pr. time. Nå har aldri jeg vært på setra og vet ikke noe om strømforbruket, men ett raskt googlesøk viser at ett 60.000 watts agregat bruker 17l. pr time, vil jeg hevde at 'Some numbers don't add up'

ps. jeg er fullstendig klar over at man ikke kan fordele forbruket jevnt utover ett år som eksempelet mitt her, men syns at det kan være greit å tallfeste det litt hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg syns det er en avsporing å diskutere om strøm fra vindmølla er økonomisk konkrransedyktig med olje eller gass. Det må vi overlate til eieren å bedømme. Dersom vi går videre på denne vei kan vi også spørre: Er det privatøkonomisk lønnsomt å etablere nasjonalparker ?

Vurderingstematet må etter min mening være: Er vindmølla så stygg og fæl i terrenget at vi heller vil ha strøm fra et brølende dieselaggregat i stedet for vindmøllestrøm ? Jeg er ikke i tvil om hva jeg og mange andre vil velge.

Jeg hørte ikke et stygt ord om vindmølla da jeg var på Hein siste gang. Derimot var det mange som var nysgjerrige på å få vite mest mulig om hvordan vindmølla var kommet i stand og hvordan den virket osv. Jeg var også en av dem og jeg er hverken energi- eller naturvernfreak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Jeg er fullstendig enig i at det ikke skal være det økonomiske aspektet som bør diskuteres. De literene med diesel tok jeg med for å vise at det er veldig enkelt å svartmale forskjellige sider av saken.

Og jeg er også nesten enig i at vurderingstemaet bør være, som du sier; er ei vindmølle så stygg, støyete, uheldig for villrein at man heller vil ha ett støyende agregat. Eller hvis det er gass, som REs sine linker viser, så er det ikke støyende i det hele tatt!!! Gassanlegg brenner meg bekjent ganske så stille. Mye mer stille enn de vindmøllene jeg har vært borti hvertfall.

Så for å sette det litt på kanten: Har ei støyende, skjemmende vindmølle som leverer strøm i 1.7 time i døgnet kontra et stille, knapt synlig gassanlegg, livets rett?

Samtidigt vil jeg berømme driverene der som ønsker å tenke på alternative måter å produsere energi. Det syns jeg er veldig bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei totoni !

Godt at vi er enige om noe. Hvis eieren heller vil bruke gass, så er det helt OK for meg. Med forbehold om at jeg ikke husker godt nok så har jeg i minnet at det først og fremst var til lys strømmen på Hein blir brukt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brage, jeg tror de aller fleste her på forumet er enig med hverandre på veldig mye. Felles interesser og verdier i mye som hører naturen til.

Jeg har aldri vært der, og har bare sett bilder av den mye omtalt vindmølla. I artikkelen fra Numedalsnett skrives det at gassen gir 12-15 kW . Jeg har i utgangspunktet for lite grunnlag/kunnskap om saken til å diskutere den, men har erfart at noen miljøverntiltak kan være feilståtte miljøverntiltak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Ja, jeg er enig i det. Vi er nok enige om mye. Det viktigste for meg har vært å forsvare vindmølla for å slippe støyen fra dieselaggregater når det kan unngås som på Hein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel også slik at vindkraft er i dag den dyreste strømmen å produsere, men det er vel bare et tidsspørsmål før oljeprisen endrer på dette.

Hvis kommunen er med på å betale for strømmen på Heinseter så vil alltid kronene komme først. En kan ikke forvente at kommunens folk skal ha forstand på natur og verdien av ro og fred og andre slike ting som ikke kan måles i penger. De har sikker nok med å holde pultene sine frie for sakspapirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Miljøverdepartementet som i si tid godkjente prøveprosjektet, og det er Fylkesmannen som står for evalueringa og som har vedteke at vindmølla skal fjernast no. Dette er heilt uavhengig av kva kommunens folk har av forstand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei !

I Aftenposten i dag står det at miljøvernminister Solheim har akseptert at mølla får stå, men dog med en begrunnelse som jeg har vanskelig for å forstå.

Ifølge avisen sier han at det "nå blir opp til eierne å bevise at vindmølla er liv laga"

For ham må det vel være likegyldig om mølla fra et økonomisk synspunkt "er liv laga".

Må vi forstå dette slik at dersom det kan dokumenteres at mølla med en økonomisk begrunnelse "er liv laga" så er det uinteressant hva den betyr for f.eks. villreinen ? Jeg har trodd at et ønske om ikke å forstyrre villreinen var en hovedgrunn til at mølla var uønsket. Kan noen svare på det ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindmølla på Hein bråker da ikke så fantastisk mye? Skjønner ikke helt hvordan reinsdyra isåfall plages, med mindre den stirrer for lenge på samme rotorblad (svimmelhet/kvalme) eller at vakende rein blir truffet av rotorbladene? Skal den diskusjonen dras videre vil jeg heller spørre om hvordan sjøfugl plages av hornet på hurtigruta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.