Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko


Torgeir

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å investere i et (kanskje to) par nye fjellsko til kommende sesong. Disse skal primært brukes til toppturer, både raske en-topps turer og lange ryggtraverser.

Jeg har fra før erfaring med Scarpa Alp (sikkert utgått nå) og La Sportiva Tibet. Sistnevnte har jeg hatt to par av; gode sko men dårlig holdbarhet. På første par gikk sålen fullstendig i oppløsning etter én aktiv sesong, mens par nr. 2 nå er temmelig utslitte etter to sesonger.

Det jeg er ute etter er tips/erfaringer om gode sko som finnes på markedet i dag, og de bør være litt mer solide enn Tibet'ene. De bør samtidig ha evne til å holde seg noenlunde vanntette, uten alt for mye vedlikehold. Finnes slike sko..?

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ennå ikke funnet fjellsko som holder mer enn en sesong, men det kan jo ha sammenheng med antall turer... Jeg har prøvd mange merker, og har funnet at Crispi sine sko holder best. De har få sømmer. Vedlikehold slipper du ikke unna. Alt lær har behov for fuktighet, impregnering og beskyttelse. Skokrem og fett, evt. gore-tex spray er viktig. Sømmer og såle detter fra hverandre hvis du ikke vedlikeholder. Læret blir sprøtt! Jeg snakker av erfaring :wink:

Crispi Besseggen er en bra sko. De er ikke så stive, men holder lenge til toppturer. Skal du gå mye på bre bør du nok ha noe stivere. Crispi Halne ligger et hakk over i lærtykkelse og er noe stivere. Jeg skal prøve den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Varg Skarstind?

Jeg skal gå til innkjøp av nye fjellsko nå og vurderer denne skoen. Flere kamerater har anbefalt den, den skal være stiv nok til brevandring, men samtidig konfortabel nok til tradisjonell høyfjellsvandring. Noen som har noen betraktninger å komme med angående denne skoen+

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk selv til anskaffelse av Varg Skarstind for kort tid siden, men har ikke prøvd dem på bre enda, men jeg mener at de er stive nok.

For min del er jeg litt plaget av at skoene er litt smale bak, noe som har gitt seg utslag i ett "mindre godt" sår på den ene helen. Men, jeg regner med at dette går seg til etterhvert som jeg får logget kilometer i skoene. Foruten dette virker de gode kvalitetsmessig, både skinn og arbeidet generelt.

Andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker ikke jeg mine fjellsko fullt så hypperlig som de fleste av dere, men jeg har Varg'en, og den er stiv og holdbart. Men - den gir gnagsår på hælen, i hvert fall meg, og dette selv etter flere sesonger med riktignok mer tilbakeholdende men tilstrekkelig bruk. Jeg har prøvd alt og har kommet til konkulsjonen at dette må jeg leve med, i hvert fall når det gjelder sko til tøffe turer og bre.

Jeg har skaffet med et annet par mykere (tyskproduserte) i tillegg som jeg bruker for alt annet og som jeg er storfornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Henger meg på diskusjonen jeg også.... :wink:

Er det noen som har noen erfaringer med Scarpa SL :P

Takknemlig for svar :D

Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun annenhåndskunnskap om Scarpa SL, men det sies at de er i samme klasse som LaSportiva Tibet og Crispi Besseggen. Helt greie sko om du ikke skal gå alt for mye på bre. Vedlikehold på lik linje med andre skinnstøvler.

Slenger samtidig inn et nytt spørsmål: Noen som har hørt om Alfa Walk King..? Jeg vurderer denne opp mot Crispi Halne, men har foreløpig ikke prøvd/sett noen av dem i virkeligheten. Ut fra bilder virker det som Halne har en mer solid front, med høyere kalosjering.

Se dem på http://www.alfasko.no og http://www.crispi.no

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har selv hatt mine Alfa Walk King i 5 år nå, og først nå er de blitt modne for utskiftning (jeg bruker skoene mine MYE) Skoen er helt fantastisk å gå i, den er stabil, og gnagsår er helt eleminert. Det er imidlertid to minuser med skoen :wink: ... 1. Den har gore-tex for. 2. det er for mange sømmer

1. Gore-Tex i sko anbefales IKKE. Skoen blir lett for varm (Gore-TEx puster ikke, det ventilerer) Dersom du plumper i en bekk, tar det et døgn før skoen tørker igjen. Punkterer membranen har du ikke lengre vanntette sko.

2. Det er for mange sømmer på skoen. Grunnen til at jeg nå skifter ut støvelen er at den ene sømmen har gått opp, slik at det ene lærstykket er i ferd med å løsne. ..

Men for all del, jeg har tross alt hatt skoene mine i 5 år, og har vært topp fornøyd på dager der det ikke har vært for varmt, og når jeg har gått mye i våte områder. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Punkterer membranen har du ikke lengre vanntette sko.

GoreTex-en i sko har de siste år, spesiellt i fjor gått gjennom en sterk forbedring mtp slitestyrke i sko. Den nye tåler langt mer enn hva den som ble brukt for et par år siden gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på Crispi Halne, og de har veldig smal tupp i forhold til Crispi Besseggen. En helt anderledes sko. Kraftigere, men lett! Den ble for smal for min fot.

Alfa Walk King er myk, og som nevnt har den mange sømmer som lett går opp. Crispi Besseggen har ikke det. Jeg vil foreslå en sko for fjelltur/toppturer/tinderangling og en for bretur. På breer er det en helt klar fordel med stive sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til anskaffelse av Skarstind, og var veldig godt fornøyd med disse. Den gav veldig god støtte for ankelen og jeg var ikke plaget med gnagsår etter at den var inngått. Den fungerte også veldig bra med stegjern på bre. Bakdelen var at de var rimelig tunge.

Etter å ha brukt dem i en og en halv sesong fant jeg imidlertid at det hadde gått hull gjennom yttersålen på begge skoene. Jeg hadde i dette tidsrommet brukt dem ganske mye, og da i høyfjell og ur. Det er imidlertid en ting du kan bite deg merke i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Svært stiv, presis, slitesterk og lett sko. Er ikke vanntett, men har høy gummiering rundt lesten. Synest selv dette er en genial sko for toppturer og tinderangling.

Ellers er Scarpa Ladakh GTX også ein suveren sko, spesielt dersom du har ein forholdsvis brei fot. Solen er stiv, samtidig som den "ruller" når du går. Einaste minus er at solen slitst raskt på kvasst underlag, men til gjengjeld gjev den mjuke gummien svært godt grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært i noen butikker og sett på aktuelle fjellsko. Det ser ut til at jeg ender opp med ett solid par sko, ikke to som nevnt i første innlegg. Bruksområde skal være (bratte) toppturer inkl. anmarsj, og de skal også kunne brukes til raske brepasseringer. Etter mine erfaringer bør en slik sko være rimelig stiv, og den må kunne brukes med stegjern.

Jeg så først på Crispi Besseggen. Denne har en grei konstruksjon med få sømmer, men er etter min mening for myk. Sikkert helt grei til turer langs sti og varde, men ikke den rette til mitt bruk. Omtrent samme klasse som La Sportiva Tibet, men bedre konstruksjon og glatt lær.

Lengre oppe på hylla stod Scarpa SL. Denne virket helt grei, med god stivhet og glatt skinn. Overlæret er sydd i ett stykke, så det er minimal fare for dårlige sømmer. Imidlertid var det dårlig med kalosjering.

Øverst på hylla sto et par Scarpa-modeller til, med Cerro Torre på toppen. Dette er tunge og stive brestøvler, og ikke akkurat det jeg var ute etter.

Den jeg har tenkt å kjøpe stod litt lengre ned i hylla; La Sportiva Makalú. Dette er en sko som er stiv nok til det meste innen klyving og småklatring, i tillegg til at den har brukbare breegenskaper. Kalosjeringen er høy, noe som beskytter skinnet og øker vanntettheten. Overlæret er sydd i ett stykke, men med "innsiden ut". Se den på http://www.lasportiva.com/Inglese/Catalogo/MakaluNew.htm

Som dere skjønner har jeg ikke slått til enda... Så hvis noen har dårlige erfaringer med denne skoen; svar raskt! :)

Mange takk til Platou Sport i Bergen for meget god service og massevis av informasjon :)

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg et par Crispi Besseggen på nytt. De holder et år så kan jeg hive de, lettvint :) . De er ikke dålige, veldig slitesterke og som nevnt få sømmer. Kroppen som står i skoa bestemmer om skoa slites ut fort...

Jeg liker ikke at skoene blir for tunge eller for stive. Turene blir ofte lange og transportetappen til toppene bør gå så raskt og så lett som mulig. Crispi Besseggen er ikke for myke for verken tinderangling eller rotete steinrøys, men for bre/is vil jeg nok velge en stivere sko. For bare krysninger i taulag (kortere etapper uten bratt is/klatring), gjerne med stegjern, fungerer de helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe nye fjellstøvler i år. Har i alle år gått med Kikut-støvler som nå er fullstendig utslitt. Jeg er avhengig av å ha en støvel som er bred foran, med god plass til tærne, slik at de ikke blir presset fram i en spiss. Dessuten får jeg alltid gnagsår på hælene. Hva er å anbefale, spesielt med tanke på formen i front?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har brukt Varg Skarstind støvler et par år på bre, rusleturer i Jotunheimen og et par ganger på høye og kalde fjell i utlandet. Jeg synes de fungerer utmerket, men at man må vurdere hva man trenger støvler til.

Hvis man primært går i norsk fjellheim på topper og i daler, er det vel bedre med lettere og mykere støvler. Har forbannet de ekstra grammene jeg drar rundt på på hvert bein mer enn en gang. Hver støvel veier rundt et kilo. Tror den høye vekten er en av årsakene til at folk får gnagsår.

Skal man derimot gå mye på bre er Skardstind suverene støvler (kombinert med leddete stegjern). De er uendelig mye mer komfortable enn plastikkstøvler både oppå breen og særlig på vei til og fra. De fleste step-in stegjern sitter godt på dem også. Eneste problem er at de kan være litt lave slik at snø/is spruter oppi, men det er ikke verre enn å bruke gamasjer da.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste runde i fjellskodebatten for min del...

Jeg endte opp med Scarpa SL. Denne er rimelig stiv, men samtidig lett i forhold til brestøvlene. Hadde tenkt å kjøpe LaSportiva Makalu, men disse passet ikke helt til min fot (klemte oppå tær/rist). Dessuten var de nesten ubehagelig stive, og forholdsvis tunge.

Så får vi se hvor lenge SL'ene holder... :D

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gikk til annskaffelse av Crispi Halne for to måneder siden, har fott noen mil på seg etter hvert, veldig godt fornøyd med de, :D:D men styr unna stier og veier. Robuste bra grep på fjell og stein, de er noe stivere en Alpha Walking king, kommer litt ann på hva en skall ut på, går en på turstiene til Turistforeningen på sommeren er ett :wink: par Hiking joggeskor bra nokk og mye billigere

God tur!!!!!!!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glemt hvor stor forskjell det er på dårlige og gode fjellstøvler da jeg kjøpte et par Crispi Gjende (etter å hatt x-antall par Asolo Cliff gjennom de sisten 14 årene).

Støvlene er nok i seg selv ikke dårlige, men på den første turen med dem fikk jeg skikkelig vondt i knærne på nedoverturen fra Glittertind (noe jeg aldri har opplevd før).

Jeg har lett å tenkte på at ved å f.eks. å kjøpe en av Crispis langturstøvler (Fjellpigg, Halne, Jostedal eller Makalu) så løser jeg problemet vonde knær ved at de har en bedre såle. Har noen her erfaring med om disse virkelig har god fjæring i sålen og om det er noe særlig forskjell på sålen på Fjellpigg (kr. 2.900) og Halne (kr 1.900)?

CT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har i nokre å brukt eit par Crispi Jostedal - og har hatt svært store problem med at når eg går nedoverbakkar så glir eg framover i skoene, noko som medfører mykje vondt og blåe stortåneglar. Har prøvd med tjukkare sokkar og innleggsolar, men da får eg gnagsår oppå tærne.

Nå orkar eg ikkje meir, og vil kjøpe eit par andre - og tek ikkje sjansen på Crispi ein gong til.

Eg har sett på eit par Trezeta MtBlanc. Dei kostar ca 2100, virkar til å ha god passform og er lett. Eg brukar for det meste skoene til tinderangling og litt brevandring ein gong i blant. Det hendar også eg har med telt og dermed tung sekk.

Er det nokon der ute som har erfaring med Trezeta?

Dykk finn dei på www.trezeta.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har tenkt å kjøpe stod litt lengre ned i hylla; La Sportiva Makalú. Dette er en sko som er stiv nok til det meste innen klyving og småklatring, i tillegg til at den har brukbare breegenskaper. Kalosjeringen er høy, noe som beskytter skinnet og øker vanntettheten. Overlæret er sydd i ett stykke, men med "innsiden ut". Se den på http://www.lasportiva.com/Inglese/Catalogo/MakaluNew.htm

Hei Torgeir!

Jeg har ikke prøvd denne Sportivia-støvelen, men finner at den likner særs mye på Crispi Makalú... (http://www.crispi.no/crispisommer/hoyfjell/makalu/makalu.htm)

Jeg har bestemt meg for Crispi-varianten. Den er i 3mm sømløst glattlær, pløsen er også i lær. Glattlær er lettere å "vanntette" enn nubuck. Støvelen er forberedt for step-in crampons, og har skapelig høyde for bre-slushet, samt god kalosjering både i tupp og rundt skoen. Støvelen veier 1130 gr. i str. 42. Som referanse kan nevnes at Lars Monsen brukte denne støvelen tversover Canada...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min favorittstøvel for tinderangling har vært Crispi Besseggen. Den beste avveiningen mellom vekt stiv/myk/unngå gnagsår (lett å gå inn) og holdbarhet. Viktig med sømløst overlær.

Støvelen har brei lest, derfor vil nok støvelen lett bli romslig etter en tids bruk. Selv legger jeg da inntil to ekstra innleggssåler i støvelen, ev. to sokker. Det bedrer også dempingen.

Støvelen holder også greit for brepassasjer, men neppe favoritt for heldags brevandring.

Men : Er den nye modellen like bra som den gamle ?

Etter det jeg kan se har sålen dårligere mønster, blir glattere og slites raskere. I tillegg var avrundingen i helen bedre på den gamle.

Hvorfor ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har i nokre å brukt eit par Crispi Jostedal - og har hatt svært store problem med at når eg går nedoverbakkar så glir eg framover i skoene...

Jeg har nyss kjøpt meg et par Crispi Makalu. Dette er en robust og stiv sko for langtur/høgfjell/klyving/bre. Jeg har kun gått jomfruturen med disse, ca. 25 km/1350hm - over Vesle- og Storsmeden i Rondane. Det ble en ubetinget positiv erfaring.

Sålen har en liten krumning som gjør at skoen "ruller" veldig lett framover i steget. Den kjennes derfor ikke særlig stiv ut på foten, selv ved gange på sti og veg. Under klyving synes skoen fjellstø (passende ordvalg!), har du sålekanten inne på ei centimeter bred hylle, er det som å stå på golvet. "Nedover-egenskapene" synes også glimrende. Jeg gikk ned brattura på sørvestsiden av Storsmeden og ned i Kaldbekkbotn. Ura er styggbratt, og består mye av løse skråliggende heller. Selv da satt skoen som støpt på foten, uten at foten skled framover i skoen.

Crispi Makalu er en semi-høy støvel. Skaftene er, som resten av skoen, temmelig stive. Man bør derfor ikke snøre skaftet for stramt, skoen gir ypperlig ankelstøtte selv når skaftet er relativt løst snørt. Når man først finner ut hvor stramt sko/skaft skal snøres, er skoen komfortabel som en sokk på bena. Nå har vi ikke alle like føtter, men denne støvelen passer mine føtter perfekt. En jomfrutur på 10 timer uten det ringeste gnag eller ømhet med en såpass stiv sko, borger for en veltilpasset støvel. Jeg sanset ikke tendenser til andre plager i fx rygg eller knær heller.

Konklusjonen så langt blir at dette er en ytterst komfortabel og ergonomisk riktig støvel, som synes robust og gjennomført.

Jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale Crispi Makalu.

Førsteinntrykket tilsier at den burde skifte navn- fra Makalu til Makalaus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.