Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordkalotten(Russland inkludert)


Gjest 79gr

Anbefalte innlegg

Gjest 79gr

Hei, sitter å drømmer om en Nordkalotten på tvers tur/ekspedisjon etter endt skolegang. Drømmen hadde vært å starte i Russland, men håper noen her inne vet hvordan dette kan gjennomføres i praksis. Tenker da hovedsaklig på visum og andre regler jeg må forholde meg til hos våre kjære venner. Ser ikke for meg en tur med meldeplikt og fullt av stopp til offentlige kontorer hvor jeg fint skjønner svært lite.

Regner ikke med at Finnland, Sverige eller vårt kjære Norge har så mye å utsette på om jeg trakser over noen landegrenser.

Har noen noe fornuftig å komme med, eller vet om noen som kan svare setter jeg stor pris på at de skriker ut.

(Skulle det ligge en tråd her inne beklager jeg for å eventuelt ha oversett den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener å huske fra min tid som grensejeger at områdene laaangt inn på russisk side er militært område. Om du formodning skulle få lov å vandre der, noe jeg tror du bare kan glemme, må du krysse grensa fra russland på godkjente steder. Slik er det i hvert fall i Norge (kun på Storskog), og sikkert i Finland også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det de skriver over her, så må du registrere hvor du bor i Russland. Du kan reise i tre dager (to netter, om jeg ikke husker helt feil), men deretter må du ha en registrert overnatting (hotell eller lignende). Reiser man igjennom turoperatør fikser de sånt, da bor du på "hotell/camping/hytte" hos de, skal du traske alene blir det vanskeligere.

Delvis OT;

Om du skal ha med hund så er det en del regler i forhold til det i mellom Finland/Sverige/Norge, blant annet må du ha pass (godkjente rabiesvaksiner og blodprøve) til bikkja for å komme inn til Norge/Sverige fra Finland, samt at bikkja må få ormekur før den kommer til Norge. Om du må passere tollstasjon fra Sverige til Norge er jeg usikker på, men alt av regler der stå på Svenske jordbruksverket og Norske Mattilsynets sider :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russlands byråkrati krever ihvertfall att du starter planleggingen i meget god tid - og da mener jeg meget god tid! papirmølla der er uendelig lang og treg.

Har vært der noen ganger som vanlig turist og får tilsendt "invitasjon" fra kjente der - dvs de jeg bor hos.

Du må ha en registrert adresse under oppholdet enten privat eller gjennom reisebyrå/hotel. Det er de personene som må sørge for att du blir registrert innen 3 dager (tror jeg det er)etter att du har kommet til russland og det samme når du reiser hjem. Det gjøres vanligvis ved å besøke lokal politistasjon, få skjema, fylle ut side opp og side ned, finne ett postkontor og lever skjema der....(bare å finne et postkontor og stå i ei uendelig lang postkontorkø kan være en prøvelse) men dette er det som sagt ikke du som gjør.

Dessuten får man jo utlevert "migration card" på flyene, eller på togene som krysser grensa - og det papiret må du også ha iorden og fremvise/levere ved grenseovergang. Jeg tviler sterkt på om du enkelt vil kunne krysse den russiske grensen usett.......det vil i allefall være lite smart!! (gulag neste.......)

Det du kan gjøre i ditt tilfelle er å søke kontakt med noen som har vært på ekspedisjon i Russland og få råd av dem! Eller ta kontakt med noen av de firmaene i nord som driver med jakt & fiskereiser i russland.

som vanlig turist trenger man; invitasjon fra kjente i russland eller reiseselskapet ordner det, Visum, "migration card", registrering etter inn og utreise. (hvis det siste ikke overholdes av venner/reiseselskap/hotel kan man få problemer neste gang man vil søke visa)

Att reisedokumentene er iorden er alfa og omega i russland. Det er veldig stivbeint og byråkratisk, jo flere papirer jo bedre.....gjerne med noen prangende stempler.....våpenskjold, den norske løve etc etc.,

Veldig mye fin natur i russland, Lykke til! Se opp for bjørn, villsvin, rabies........ :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var desverre noe slikt jeg fryktet, Russland hadde vært helt rått, men kan jo se ut som om jeg kanksje må revurdere deler av løypa. Akter ikke å sitte halve turen å signere papirer og stå i kø. Men tur opp til Nordkalotten blir det nok uansett, men muligens Russland må vente(i første omgang).

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Var desverre noe slikt jeg fryktet, Russland hadde vært helt rått, men kan jo se ut som om jeg kanksje må revurdere deler av løypa. Akter ikke å sitte halve turen å signere papirer og stå i kø. Men tur opp til Nordkalotten blir det nok uansett, men muligens Russland må vente(i første omgang).

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvordan gikk det med turen? Jeg tenkte meg på en lignende tur, nordkalotten på tvers inkl russland. Har snakket med turistkontorer, Norske ambassaden i Murmansk og grenseoverganger. Det virker ikke som alt for mye styr med pabirarbeid, osv... Reiseruten derimot krever en god del planlegging. Slik det ser ut nå blir det en kombi med sykkel, kano og mye gåing. Men jeg er fersk i planleggingfasen, så vil gjerne høre litt om dine erfaringer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.