Gå til innhold
  • Bli medlem

Elver i Skarvheimen


aleks

Anbefalte innlegg

Finnes det noen gode fiskeelver i Skarvheimen? Jeg har aldri fiska i området, men skal ha med meg noen fiskeglade kompiser i sommer.

Jeg vet om elver som Flyåni og Fødalsåni, men disse er jo relativt små. Finnes det noen elver med litt størrelse? Evnt. andre elver enn de jeg nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Hei.

Beklager sent svar. Mange fine elver på vestsiden av Geiteryggtunnelen også. Innover Kongshelleren finnes det mange små finne elver med stor og fin fisk. Gå inn på siden min og legg igjen en kommentar så skal du få merr spesifike svar, legger ikke ut alt av fiskeplasser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei .

Fiskekort får du kjøpt av oppsyn, eller så kan du gå inn på inatur.no og søke på Aurlandskortet. Her står alt du trenger og vite om fiske i Aurland og om kort til omerådet.

http://fjellfanten-fjellfanten.blogspot.com .I Aurland er 6 private omeråder som er slått sammen med Aurland statsallmening, og har over 140 vann og elver dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger å ta turen lenger øst i Skarvheimen. Inn mot Skålakjeften, deretter nordover mot Øljusjøane og vannene der om kring. Erfaringer derifra?

Hvor går egentlig grensen for hvor høyt over havet fisken lever? Ser at du (Amaroque) anbefaler Langavatnet som vel ligger på rundt 1400 meters høyde? Mulig dumt spm! ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvar det er fisk og ikkje når ein kjem høgt, er avhengig av kvar det vert kultivert. Fisken overlever mykje høgare enn han greier å formeire seg. Kultiveringa av mange av dei høgtliggande vatna er noko som vert gjort av utbyggarane som del av konsesjonsbetingelsane. Derfor er det mange gode, høgliggande fiskevatn i Aurland og delvis i Lærdal.

Innover mot Skålen er det gode fiskevatn, men desse er private, og korleis det å få kjøpt fiskekort, er eg usikker på. På fjellet nord for Skålen ( i alle fall sør for kommunegrensa) kan du ikkje rekne med at det er fisk i vatna. I Fødalen statsallmening er det Fødalsvatnet og Klevavatnet som er fiskevatn. Det er gjort sporadiske utsettingsforsøk i nokre av dei andre vatna, blant anna Valevatnet, men det gjeld eit lite antall fisk og nokre tiår mellom kvart forsøk. I Valevatnet overlever fisken nokre år, men greier ikkje å formeire seg. Lenger aust i statsallmeningen kjenner eg ikkje til at det er satt ut fisk nokon sinne.

Korleis det er i Hemsedal og Lærdal har eg ingen oversikt over. Men eg vil tru at enkelte vatn rundt Øljusjøen vert kultivert av utbygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.