Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til femunden og utstyr


Gjest internist

Anbefalte innlegg

Gjest internist

Hei!

Jeg og en kompis skal ha en uke i femundsmarka i slutten av juni og har noen spørsmål knyttet til stang og snelle utstyret.

Vanligvis fisker jeg på fjellet i rondane traktene med en beastmaster 8 fot 3-15 g men har "bare" en sur catana snelle.

Dette har fungert veldig bra på fjellet, særlig stangen..

Målet med turen er å kose seg og fiske etter spesielt ørret og evnt røye. Andre fisk anses nærmest som skadedyr i denne sammenhengen.

Nå går turen til skikkelig villmark og jeg vurderer å gjøre noen oppgradering i utstyret.

1) Bør jeg bytte ut snella? Min er størrelse 1000 nå men lurer på om jeg skal gå for 2500 siden det er litt røffere fiske der inne, Eller er det nok med str 1000 og frontbrems? Jeg tenker på Twinpower,Shimano Fireblood 1000, evnt stella http://www.fiskeglede.no//cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=3313, eller Shimano Rarenium CI4 1000 FA.

Er det verdt å legge 2000 kr eller mer i snelle? Har god stang så kanskje på tide og oppgradere snella?

Snella vil senere primær blir brukt til fjellfiske.

2) Sluker, tenkte å gå for spesial sølvkroken 12 gram, og lilleauren i samme vekt. Andre sluker som anbefales event er det "behov" for større eller mindre vektklasser?

3) Spinnere tenkte jeg å dra med panther martin i hovedsakelig 6 grams og noen 9 grams. Vibrax 6-8 grams. Er det noe vits med større vekt på spinnerene ?

4) Skal ha med fluestangen og er nabb så det holder, tenkte å ha med noen lyse brune fluer og evnt litt zulu silver liknende.

Noen anbefalinger? Vil ikke studere dette intenst og tar bare med flere av samme type for å teste ut ting.

5) fireline 0,15 mm tykkelse på snøret elns, hvor tjukt snøre ville dere valgt og hva slags produsent evnt ? Farge ?

6) går inn til GRØTÅA og slår opp leir for turen der!

Takk for fine innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.