Gå til innhold
  • Bli medlem

Synspunkter på denne?


kenholte

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har planer om å kjøpe sykkel i sommer, men vil ikke investere altfor mye siden det er første landeveisykkelen. Jeg kom over denne på nettet, og lurer på om noen av dere sykkelkyndige har noen kommentarer?

http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/racer/kona-zing-deluxe-11//

Andre alternativer jeg har sett på er disse tre.

http://www.sykkelsenteret.no/sykler/racer/everest-tiagra/

http://www.sykkelsenteret.no/sykler/racer/cannondale-caad-8-tiagra-tripl/

http://www.boasykler.no/display.aspx?menuid=2401&prodid=692

Dette forutsetter jo at jeg bestemmer meg for en racer, har og sett på et par raske hybrider, hehe... Skal ikke være lett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut

Først og fremst vil jeg si at du gjør klokt i å kjøpe en forholdsvis rimelig første sykkel. Med den lærer du hva du liker og ikke liker, og ved neste sykkelkjøp vet du hva du skal se etter.

Har du vurdert å kjøpe brukt? Jeg har kjøpt flere brukte sykler til meg selv og familie. Sist en 2 år gammel Hard Rocx racer til 4500kroner.

Sett av 1000kr til service og kanskje noen slitedeler hos et sykkelverksted og begynn spaningen på finn.

Hvis du har en sykkelkyndig venn som kan være med å se på eventuelle objekt, så kan du fort ende opp med dobbelt så mye sykkel for pengene som om du går i butikken og velger farge.

Det som er greit å passe på, er at du kjøper 10-delt bakgir. Shimano hadde en overgang fra 9- til 10-delt i 2007 (dette betyr fra 18 til 20 gir, riktige racere har kun 2 drev foran :wink:.

Shimano har forskjellige serier gir/brems og disse er i økende pris/kvalitet som følger: Sora, Tiagra, 105, Ultegra og Dura-Ace. Ligg unna Sora, let etter 105 eller bedre :)

Skal du sykle mye i bakker? Da bør du vurdere kompaktkrank, eller evt. 3-delt foran.

Her er f.eks samme sykkel som du linker til, bare en litt eldre utgave.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27927479

Husk at en del nye racere kommer uten pedaler, evt. med pedaler uten låsemekanisme. På bruktmarkedet følger dette gjerne med. Kjøper du sykkel av noen som har kastet inn håndkleet, så kan forskjellen til å kjøpe i butikk fort bli flere tusenlapper.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28259653

tre stk i Bergensområdet :)

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28229122

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28319576 - 2011-modell!

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28153449

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Ikke noe vits å kjøpe nytt som første sykkel. For rundt 10k kan du få en sykkel som er vel over "nybegynner", og som du vil få mye mer glede av.

Lurt å ikke bare henge på finn.no, sjekk ut de seriøse sykkelsidene eks. www.syklingensverden.no

Og husk, hjulsett og ramme er viktigst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! Noen som har noen konkrete synspunkter på den Kona-sykkelen fra sykkelbutikken? Ser at den er satt ned med over 3000, og den koster like mye på evancycles.com.

Litt nysgjerrig på denne i forhold til Cannondale caad 8 spesielt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! jeg har fjorårets utgave av den Zing´n du linker til fra sykkelbutikken. Denne: http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/racer/kona-zing-10//

Holdt på å kjøpe den delux greia, men lommeboka sa desverre nei:/ Uansett, hvis du går for den Zing Deluxen fra sykkelsenteret kan jeg ikke tenke meg annet enn at du blir fornøyd. Den har jo faktisk nesten full 105 gruppe, noe som faktisk er mer enn du "trenger". Jeg kjører Sora og det funker helt greit, ikke über presist, men funker flott hvis du får justert det skikkelig.

Mye sykkel for pengene er det i hvertfall. Det er jo litt stas med ny sykkel også, selv om man sikkert får mere for pengene ved å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! jeg har fjorårets utgave av den Zing´n du linker til fra sykkelbutikken. Denne: http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/racer/kona-zing-10//

Holdt på å kjøpe den delux greia, men lommeboka sa desverre nei:/ Uansett, hvis du går for den Zing Deluxen fra sykkelsenteret kan jeg ikke tenke meg annet enn at du blir fornøyd. Den har jo faktisk nesten full 105 gruppe, noe som faktisk er mer enn du "trenger". Jeg kjører Sora og det funker helt greit, ikke über presist, men funker flott hvis du får justert det skikkelig.

Mye sykkel for pengene er det i hvertfall. Det er jo litt stas med ny sykkel også, selv om man sikkert får mere for pengene ved å kjøpe brukt.

En ting til. Hvis du ikke liker mekking av sykkel er det jo helt åpenbart ( for min del i hvertfall) at du ikke bør kjøpe brukt. Det er også greit med det "lille ekstra" forbrukerkjøpsloven gir deg av vern ved kjøp av ny sykkel, kontra kjøpsloven som gjelder for bruktkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den ser bra ut til den prisen. Har syklet i klubb noen år og også mekket en del sykkel. Kona er ikke så kjent for meg på landeveien men kjenner flere som har det i terrenget. Ikke hørt noen negativt der. Noen har sykler som er godt kjørt på stier som er 10 år gamle. Så er det jo hyggelig å ta med kona på tur så ofte du vil :wink:

Utsyrsmessig er det greit. Shinamo 105 10 delt system med Ultegra som bakgir. Da er du på det som er hovedstandard hos Shimano på landevei. Dvs at du kan bruke deler fra 105, Ultegra og Dura-ace bla. Er og dette de fleste har om dagen(unntatt de som har Campagnolo og Sram) så du vil f.eks enklere kunne låne deler hvis nødvendig. Stå over sykler som har Shimano kompnenter lavere enn 105.

Eneste som ikke er oppgitt på den er vekt. Står ikke hos produsent heller. Minstekrav er at en slik veier under 10 kilo i 2011. Den bør helst krype under 9,5 og, helst mot 9,0.

Så vil jo din vekt ha noe å si. Er du tung kan du oppleve problemer med hjulene etterhvert. Det er ofte felger som ikke er stive nok til folk med litt vekt. Det merker du ved at det begynner å ryke eiker, du kan og få høydekast i det uten å ha kjørt hardt i dumper eller fortauskanter. Dog kan eikene og ryke hvis det er et dårlig skrudd hjul fra fabrikk. Er jo maskiner som gjør det på slike hjul. Hadde problem med det på en terrengsykkel selv. Etter 3. eike spente jeg ned hele hjulet og spente det opp på nytt selv. Etter det har ingenting røket. Bare et tips hvis de ryker stadig vekk.

Selv er jeg som regel mellom 95 og 100 kilo og har bygget hjulene på racer selv på rimelig stive felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:) Jeg er ganske liten og lett, ca 60 kg så satser på det ikke blir noe stort problem! Er fortsatt litt i tenkeboksen, men har vel fått bestemt meg for racer og kjenner jeg meg selv rett blir det vel kjøp i løpet av uka:)

Det ligger nok an til at jeg gir Kona'en en sjanse, ser at den får ganske mye bra omtaler rundt om på diverse foraer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg synes at brukt i Norge har alt for høye prisforlangende. Du får nytt på salg til minimum 30% rabatt, på høsten. Da får du årets modell. Den er ubrukt og har garanti. En garanti som oftest inkluderer første service. Som reklame får man ofte forsikring i en begrenset periode også.

Jeg leser alt for ofte på Finn.no "pent brukt xxx-sykkel 2006 model. Ny pris kr.12000.- selges for kr.7.000.-." Tar man en videre sjekk så kostet den ikke kr.12.000 i 2006. De fleste butikkene solgte den for kr.9.995. Pent brukt, hvordan vet man det? En velt eller to synes ikke så godt, og kast i hjula oppdager man kanskje ikke når man står der og skal kjøpe. Min mening er at 30%-50% rabatt er det normale på salg. Er ting brukt så må man ikke betale mer enn halv pris uansett hvor lite gjenstanden er brukt. Er det i tillegg en 3-5 år gammel modell så trekk fra enda en del prosenter. Eksempelvis girsystemene har blitt billigere og bedre de siste årene. Det som i 2006 var en topp sykkel er en middelmådig, for ikke å si billigsykkel i dag. Utviklingen går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at brukt i Norge har alt for høye prisforlangende. Du får nytt på salg til minimum 30% rabatt, på høsten. Da får du årets modell. Den er ubrukt og har garanti. En garanti som oftest inkluderer første service. Som reklame får man ofte forsikring i en begrenset periode også.

Jeg leser alt for ofte på Finn.no "pent brukt xxx-sykkel 2006 model. Ny pris kr.12000.- selges for kr.7.000.-." Tar man en videre sjekk så kostet den ikke kr.12.000 i 2006. De fleste butikkene solgte den for kr.9.995. Pent brukt, hvordan vet man det? En velt eller to synes ikke så godt, og kast i hjula oppdager man kanskje ikke når man står der og skal kjøpe. Min mening er at 30%-50% rabatt er det normale på salg. Er ting brukt så må man ikke betale mer enn halv pris uansett hvor lite gjenstanden er brukt. Er det i tillegg en 3-5 år gammel modell så trekk fra enda en del prosenter. Eksempelvis girsystemene har blitt billigere og bedre de siste årene. Det som i 2006 var en topp sykkel er en middelmådig, for ikke å si billigsykkel i dag. Utviklingen går videre.

Peonget er vel at utvalget til høsten ikke akuratt er imponerende. I tillegg finner du ikke de syke rabatten på de gode syklene lenger, begynner å bli noen år siden man bare måtte presse ut alle syklene i påvente av neste år modeller. De fleste velger heller å selge de mildt rabattert, og selges de ikke i åre, selger man de neste sesong. - Ikke vits i å tape penger bare for å tømme lageret :S

I tillegg, det er ikke til høsten man trenger sykkel! :D

Det at det kan finnes overprisede sykler på Finn, er ikke noe særegent for finn. Alltid noen som prøver å få litt ekstra, og hvorfor ikke? *prute* kalles det

Det å påstå at man ikke får mer for pengene brukt, viser bare dummskap. Sweff, hvis du kjøper en hærpa overpriset sykkel. men ser du litt rundt, finner du fint en grom sykkel, velholdt og til en ok pris. Er snakk om å lete litt også :wink:

Når det gjelder garantier osv, er det bare å skrive en kontrakt med eieren og få han med på å levere sykkelen inn til sjekk/service hos et verksted. Mine to første landeveisykler ble kjøpt brukt, under 2 sesonger gamle, til under halv pris - som nye. Solgte de uten tap en sesong etter! Selvfølgelig er det bedre å kjøpe en ny til samme pris, forhandlerpris elr lignende, men regner ikke med at dette er et alternativ i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.