Gå til innhold
  • Bli medlem

Isbor - forlenger med spade?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Gårsdagens fisketur ble en fiasko da jeg ikke klarte å komme i gjennom isen - selv med forlenger på.

Jeg anslår at jeg var ca 280cm ned. (gravde en meter ned og borret 180) Problemet er at selve sveiven kommer ned i sørpa - overvannet. Den typen isbor jeg har nå har ikke annen forlenger enn nederst og jeg har på en stykk.

DSC_7621.jpg

Er det noen som har vært borti en kombinasjon av spadeskaft og isborforlenger? Jeg ser for meg at det burde være en kjempebra kombinasjon - men da av aluminium eller lignende vridningstabile greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy fillern der var det tjukk is!!! Skulle tro det var mulig å lage en forlenger til å feste øverst på sveiva slik at du slipper å måtte bli iskald på hendene når/hvis du kommer til sørpe/overvann. Ser for meg noe som er vinklet utover (oppned pyramide form) som er godt festet til sveiva, slik at du fortsatt får bra kraftoverføring til selve boret. Blir utvilsomt tungt å bore når det er så tjukk is. Tipper at røya i det vannet der er litt mer enn halvkiloen :wink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var det du prøvde å få hull? hvilken isbor er det du har ? skjønner ikke helt hva du mener med forlenger nederst? min mora borr har muklighet til forlenger over spiralen på borret, men det er ikke sjelden jeg må bruke to forlengere, ofte isen er så tykk på 1000m oh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isboren er en Rantanen - en lignende finnes her - http://komplettfritid.no/product/forlenger-ur-rantane

Forlengeren er som nevnt nederst - ca 30 cm. Synes det er ulogisk at det ikke er forlenger øverst egentlig.

Dette er i Nordland - på ca 800 meter.

For kuriositetens skyld var det ved fiskeplassen en gammel barkespade som lå på en stor stein. Nesten 3 meter lang! Sånn de brukte før isborens tid der sikkert :wink:

Er det ikke vanlig med forlengere øverst. Altså bare lengre stang øverst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som Ur rantanen har forlengere mellom spiral/håndtak. Mora borrene har det. Til og med teleskop forlenger innebygget. Men hvor vanskelig er det å mekke en forlenger mellom spiral og håndtak selv? Hvordan er det festet i sammen. Kan du legge ut ett bilde av detaljen?

Det er jo litt unødvendig å måtte bære med seg 2-3 ekstra spiraldeler a 30cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i børgefjell sist helg og 2 forlengere er hlet nødvendig! hvis det er spiral på forlenger til din borr er det bare å selge den her på forumet å kjøpe en mora borr, med spiraler må forlengeren veie noe helt sinnsykt, samt ta altfor stor plass!!!!

Mora borrene sin forlenger er en stål pinne med to hull i! kan enkelt mekkes til en spade hvis man ønsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.