Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellreven Keb bukser - erfaring?


TormodiFuruskogen

Anbefalte innlegg

Annonse

Ikke akkurat den modellen men er vel den som heter Vidda. SLik tofarget går med dobbelt stoff på knær og bak.

Har vært en super bukse, brukt i 4-5 år nå. Ser at den har blitt slitt men ikkenoe har gått i stykker. Er den jeg har brukt på 8 av 10 turdager i sommerhalvåret. Og gjort nyte som arbedisbukse i hage, vask/dekkskift på bil etc.

Flere jeg kjenner har hatt bukser fra Fjellreven og alle har vært veldig fornøyd.

Bare et lite innlegg sånn i forhold til Fjellreven kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Kalfjäll buksa som er i G1000 Lite med stretchcordura, samt Sarek jakka som er i G1000 og stretchcordura.

Buksa er helt suveren, men stretchstoffet er naturligvis ikke like slitesterkt som G1000. Begynt å få litt nupper på slitepartier, men får legge til at buksa er MYE brukt.

Keb buksa tror jeg er helt suveren. Den er jo også forsterket i baken og på knærne, noe ikke Kalfjäll buksa er. Den vant forøvrig Outdoor Industry Awards her for litt siden: http://www.facebook.com/video/video.php?v=458893878992

Kunne godt tenkt meg denne buksa selv, sammen med Kalfjäll jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Kalfjäll buksa som er i G1000 Lite med stretchcordura, samt Sarek jakka som er i G1000 og stretchcordura.

Buksa er helt suveren, men stretchstoffet er naturligvis ikke like slitesterkt som G1000. Begynt å få litt nupper på slitepartier, men får legge til at buksa er MYE brukt.

Keb buksa tror jeg er helt suveren. Den er jo også forsterket i baken og på knærne, noe ikke Kalfjäll buksa er. Den vant forøvrig Outdoor Industry Awards her for litt siden: http://www.facebook.com/video/video.php?v=458893878992

Kunne godt tenkt meg denne buksa selv, sammen med Kalfjäll jakka.

Hei,

Hvordan er du fornøyd med Sarek-jakka? Den ser fin ut, men har ikke sett den i noen butikker i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Hvordan er du fornøyd med Sarek-jakka? Den ser fin ut, men har ikke sett den i noen butikker i nærheten.

Hei, vel så sent svar. Har tydeligvis ikke satt på varsling når tråden blir oppdatert.

Sarek jakka er jeg godt fornøyd med. Lommeløsningene er litt rare til å begynne med, men venner seg til det, og det er plass til mye i de. Ikke så mye å si egentlig, annet enn at den fungerer fint, grei hette, puster selvsagt bra, og tar for vinden. Hadde jeg skulle kjøpt igjen, kan det nok hende at jeg hadde gått for Kalfjäll jakka (G1000 lite) istedet, og valgt en annen jakke som kun er laget av G1000 for røffere bruk, men har brukt den mye, og er godt fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk Keb buksa og Kalfjell jakka på fredag og vært på tur og testet dem i dag.

Buksa er veldig behagelig å ha på - suveren lufting på sidene ved knær/lår og veldig behagelig med stretch partier. Mye bedre mansjetter/stramming nede på beina enn min gamle fjellreven bukse. G1000 partiene kjennes solide ut som vanlig - virker som de har kommet et stykke lengre enn den modellen jeg hadde som ble kastet i 2006 og sikkert var 8-10 år gammel da.

Kalfjelljakka var og kjekk - sånn passe luftig men likevel varmt med en tynn mikrofiber skjorte under i dag med 12-14 grader.

Perfekte turklær til min planlagte langtur i sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat bestilt meg Kalfjell jakka i tarmac. Halv pris på Fjellsport.no :D Gleder meg til å teste den, da jeg har vært superfornøyd med Kalfjell buksa. Hvordan synes du jakka er sålangt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Må si meg veldig fornøyd med både Kalfjell jakka og Keb buksa etter 8 dager på tur fra Signaldalen til Altevann.

Jakka er vindtett og myggtett, luftig og behagelig å gå med. Tåler litt regn men er ingen regnjakke. Er litt smal i snittet og ganske lang i armene. Men alt i alt en enkel og grei vår, sommer høst jakke når det ikke er for kaldt og vått og man er i aktivitet.

Keb buksa er skikkelig bra - veldig behagelig å gå med - luftingen funker helt optimalt. Blir fort klamt når luftingen er lukket ved 20-25+ Men likevel mye mer luftig enn Vidda buksa min samboer har pga strech partiene. Kratfig og god bukse som har fått mye juling denne uka og ser ut til å ha klart seg bra. Blitt mye vading, gått gjennom busk og kratt og våte myrpartier, samt en del steinur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har nettopp kjøpt meg keb buksa, og den virker veldig bra. Jeg har prøvd veldig mange bukser, men denne passet meg best.

Jeg har enda ikke prøvd den på tur, men både g-1000 og stretchmaterialet er sykt vannavvisende. Jeg spylte den under vasken, og vannet bare prellet rett av.

Det forandrer seg sikkert på vask ved 40 grader meg vanlig vaskemiddel, men den går nok an å reimpregnere.

G-1000 materialet er jo kjempelett å impregnere med grønlandsvoks og en hårføner/stykejern, men stretchen vet jeg ikke hvordan blir etter noen vask enda.

Noen som kan uttale seg om hvordan vannavvisingen blir over tid, og hvordan man impregnerer stretch materialet eller om det forholder seg vannavvisende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter 1 vask suger buksa vann som en tampong. så den må inprigneres etter hver vask

Ja, var det jeg tenkte meg.

G-1000 delen av buksen er jo enkel og grei å stryke på litt grønlandsvoks, men hva med stretch partiene? Kan jeg ta litt voks på de også?

Eller kan man likesågreit impregnere buksen i vaskemaskinen (sammen med resten av turbuksene) med Nikwax Cotton proof og vaske de med tech wash?

Eller ødelegger man plagget da? Ødelegger man puste-evnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Her kommer en liten oppsummering etter 6 månenders bruk:
 
Jeg har hatt denne buksa siden februar og brukt den mer eller mindre ukentlig frem til nå.
 
Fjellreven Keb er helt klart en bukse som er laget for å brukes. Jeg har fra før blandt annet en Fjellreven Greenland bukse og G1000-stoffet
er enda tykkere på keb-buksa enn det den er på greenland-buksa.
Mange har påpekt at stretchdelen kan begynne å nuppe etter litt bruk. Jeg har brukt buksa ganske hensynsløst og gått mye gjennom busker og kratt uten at det har gått noe særlig utover stretchmaterialet. Klart det blir litt slitasje der hvor det er stretch, men ikke noe utover det man kan forvente.
 
En løsning jeg liker veldig godt er åpningen i knærne der du kan stappe inn "knebeskyttere". På turer der jeg fyrer bål eller blir sittende mye på knærne av andre grunner(er fluefisker og må ofte snike meg ned til vannet) har jeg pleid å stappe inn en liten bit av et liggeunderlang. En perfekt løsning for en med litt vonde knær.
 
Jeg synes buksa er helt OK vannavvisende når den er satt inn med greenlandvoksen. Den tåler litt yr, men om det kommer skikkelig regn vil jeg helt klart foretrekke skallbuksa mi.
De siste månedene har buksa blitt flittig brukt på turer innover i Østfolds skoger. Det er klart det har blitt litt klamt til tider, men jeg synes det har fungert overraskende bra. Det skal sies at buksa har vært helt fri for voks, da dette dreper alt av pusteegenskaper.
Man kan eventuelt vokse inn beina og knærne, men jeg har ikke følt behovet for dette.
 
Når det gjelder ventilasjonsåpningene synes jeg dette er en veldig god ide, men jeg skulle gjerne sett at det var myggnetting på innsiden.
På denne tiden av året er det mye knott og ikke minst flått i de områdene jeg ferdes, og av den grunn går jeg konsekvent rundt med lukkede glidelåser.
 
Passformen på buksa er veldig bra. Det er en spenne nederst på buksa som kan festes i fjellstøvlene. "Desverre" er denne buksa laget for personer som er betydelig bredere i forhold til kroppslengde enn det jeg er.Jeg er 185 høy, veier et sted mellom 70-72 kg og ifølge fjellreven skulle jeg brukt str. 48 eller 50. Pga. min smale kropp bruker jeg 46, noe som gjør at beinlengden blir litt kortere enn det som er meningen.Dette fører til at buksebeina blir litt vel stramme dersom jeg fester denne spenna. 
 
Alt i alt må jeg si at jeg er meget fornøyd med buksa. Da jeg kjøpte denne i februar var jeg ute etter en robust helårsbukse til bruk i oppholdsvær. Som sagt tåler den litt vann når den er vokset, men det er langt i fra noen regnbukse. Uten voks suger den vann som en svamp.
Det har ikke blitt så mange fjellturer enda, men jeg kan likevel si at denne buksa er som skapt for fjellbruk, og den kommer ti å bli 1 av 2 bukser jeg tar med meg på jakt- og fisketurer på Hardangervidda de neste 5 månedene.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter innlegget. Har selv prøvd mange bukser av forskjellige merker, men ingen kan måle seg. Akkurat inne igjen fra en fjelltur der vi gikk i både steikende sol og sprutregn, å ble ikke klam, å heller ikke blaut selv om buksa ikke er impregnert etter vask

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brugt et par Greenland bukser i omkring 25 år. De er også repareret en del gange. Jeg købte så et par nye for et år siden og valgte Vidda. De er forstærket netop de steder, hvor Greenlandbuksen næsten er slidt igennem nu. Greenland har vist i øvrigt lidt større vidde omkring lår og ben, og det kunne jeg godt ønske at Vidde også havde - specielt når der ikke er udluftning i de bukser.

 

Faktisk solgte fjeldbutikkerne (her i Danmark) mere Fjellreven bukser med tilnavnet "Pro". Det betyder, at de har en lavere talje, og den type er mere til arbejdsbrug. Efter at have vurderet lidt på sagen valgte jeg IKKE en Pro-model. Jeg vil ofte bruge livrem, og her tror jeg at bærebæltet på rygsækken vil trykke ekstra på livremmen, om den sidder for lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 185 cm høj og 70 kg, jeg bruger en Keb med i str 48 med regular ben længde, prøvede idag en 48 med lang ben længde, og den passer lige lidt bedre end en regulær.

Kan kun anbefale Keb som en fremragen frilufts buks, jeg bruger den uden voks om sommeren, og om vår/høst med nikwask softshell proof og så voks på G-1000 delene, det virker fremragende som kraftigt vand afvisende ved selv længere byger.

Så er spørgsmålet bare om det igen skal være en sort/rød, en blå/blå eller en brun/grøn model :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte først vidda pro for å så bytte den i Keb Gaiter. Har ikke prøvd den annet enn på i stuen. Forskjellene mellom keb, og keb gaiter er først og fremst at gaiter kan gjøres om til shorts, har strikk bak på leggen for å holde "gamasjene" fra å dette ned. Helt nederst er det strikk og ikke trykk-knapper som på keb for å stamme rundt skoen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her.. 

 

Er det denne patenten her på stramminga nede ved anklen på keb buksa? Dette er fra ei sarek bukse jeg. Selve båndet sitter i en strikk innunder en lomme. Så er det 2 knapper på båndet og 4 på buksa.  Så skal man i praksis stramme noe må den knappene på båndet settes på de knappene lengst fra hverandre på buksa.. Syntes det kunne vært mere knapper på båndet slik at man kunne kneppet buksa hele veien, da det blir en løkke på båndet/"bul" på buksa som henger seg fast i kvist og brask.. :mad: Så, er det en anna patent på de nyere fjellreven buksene? (det gjemmer seg en knapp under båndet på bildet under)  Ellers er det ikke noe og utsette på buksa :) 

 

b7e0a8e5-df13-4d2a-86c8-367ef6f85e3a_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her.. 

 

Er det denne patenten her på stramminga nede ved anklen på keb buksa? Dette er fra ei sarek bukse jeg. Selve båndet sitter i en strikk innunder en lomme. Så er det 2 knapper på båndet og 4 på buksa.  Så skal man i praksis stramme noe må den knappene på båndet settes på de knappene lengst fra hverandre på buksa.. Syntes det kunne vært mere knapper på båndet slik at man kunne kneppet buksa hele veien, da det blir en løkke på båndet/"bul" på buksa som henger seg fast i kvist og brask.. :mad: Så, er det en anna patent på de nyere fjellreven buksene? (det gjemmer seg en knapp under båndet på bildet under)  Ellers er det ikke noe og utsette på buksa :)

 

b7e0a8e5-df13-4d2a-86c8-367ef6f85e3a_zps

Det er den samme løsningen på Keb-buksene, men jeg kan ikke si at denne løsningen har bydd på noen problemer for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en sist år og hadde den med på en tredagers tur, ble mye klatring og klyving i steinrøys. Resultatet var at da jeg kom hjem var den full av små slitasjehull stort sett over alt og spesielt rundt knappene. Fikk byttet den selvfølgelig, men har ikke testet den nye ordentlig, så vet ikke om det bare var jeg som var uheldig med første buksa. 

Bortsett fra det synes jeg buksa var veldig behagelig og har greie lommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her.. 

 

Er det denne patenten her på stramminga nede ved anklen på keb buksa? Dette er fra ei sarek bukse jeg. Selve båndet sitter i en strikk innunder en lomme. Så er det 2 knapper på båndet og 4 på buksa.  Så skal man i praksis stramme noe må den knappene på båndet settes på de knappene lengst fra hverandre på buksa.. Syntes det kunne vært mere knapper på båndet slik at man kunne kneppet buksa hele veien, da det blir en løkke på båndet/"bul" på buksa som henger seg fast i kvist og brask.. :mad: Så, er det en anna patent på de nyere fjellreven buksene? (det gjemmer seg en knapp under båndet på bildet under)  Ellers er det ikke noe og utsette på buksa :)

 

b7e0a8e5-df13-4d2a-86c8-367ef6f85e3a_zps

 

På min keb gaiter er det strikk på innsiden av buksa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keb er en bra bukse. Svært god lufting, men G-1000-stoffet gjør den litt tung. Har etter hvert blitt brukt mest om vinteren.

Min fikk et hull på et sjenerende sted etter ca 40-50(?) bruksdøgn. Sikkert enkelt å sy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.