Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold på Finse


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kunne tenkt meg å avslutte skisesongen med en tur til Finse neste helg. Er det noen som vet hvordan snøforholdene er der nå, og om det ser ut til å holde seg ok frem til neste helg? (7.-8. mai) . Leser at det vanligvis er fine skiforhold der til langt ut i mai, men planlegger en tur med min søster som er tidlig i tenårene, så om det er kraftig gjennomslagsføre og kjedelige forhold, så vil kanskje ikke det øke skigleden hennes (noe som er målet med turen :? ).

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjeld faren for gjennomslagsføre, er det mest avhengig av rutevalg. På fenner er det aldri gjennomslagsføre, nær barrabbar er det alltid gjennomslagsføre på denne årstida.

Med fare for å bli sett på som dum, men det er jo aldri feil i spørre...

Du har brukt 2 ord som ikke sier meg noe som helst. Hva er en fenne og hva er barrabbar? Finner det verken i ordbok eller på wikipedia...

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har brukt 2 ord som ikke sier meg noe som helst. Hva er en fenne og hva er barrabbar? Finner det verken i ordbok eller på wikipedia...

Linda

Ei fonn, fleire fenner, altså samanføyka snø. Desse er mykje meir kompakt enn der snøen bare har ramla rett ned og ligg med mykje luft innimellom.

Barrabb er ein rabb utan snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt sent svar, men....

Jeg har gått på ski i Finseområdet i mai/juni hvert år de siste 10 årene, aldri oplevd dårlig føre/gjennomslag, bare flotte forhold.

Rekorden hadde jeg for 7 år siden, gikk på Jøkelen 12 juni. Og over Finsevannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt sent svar, men....

Jeg har gått på ski i Finseområdet i mai/juni hvert år de siste 10 årene, aldri oplevd dårlig føre/gjennomslag, bare flotte forhold.

Rekorden hadde jeg for 7 år siden, gikk på Jøkelen 12 juni. Og over Finsevannet!

Men våren i fjellet har kome minst ein månad lenger no enn i eit normalår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har den vel. Men iflg webcammen på Finse ser det ikke så aller værst ut.

Var selv på skitur i området for 2 uker siden, og det var faktisk bra da.

Men er det noen som kjenner forholdene akkurat nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk Finse - Krækkja - Kjeldebu - Dyranut nå i helga. Fine forhold. Lite gjennomslag. Noen elver begynner å bli utfordrende å passere, men ingen av oss ble våte på beina. Men det smelter mye nå, så ikke godt å si hvor lenge det varer.

Gikk samme rute som Krølltopp lørdag - mandag. Kjeldo var gått opp så vi holdt på sørsiden, mot Kjeldebu. Nattefrost gjorde at skaren var fin tidlig på dagen. Uten å ha gått der tidligere skulle jeg tro det ville være mulig å gå minst en uke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.