Gå til innhold
  • Bli medlem

Lemmen og drikkevann


jenseman

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse
Hei,

Jeg finner desverre ingen faglige (uavhengige) vurdering av rensetabletter, til det bruket det her er snakk om.

Noen som har lykkes bedre enn meg?

Er skuffet over FHI som ikke kommer med noen vurdering av andre rensemetoder enn koking ( som tross alt er ganske ressurskrevede).

Glem rensetabletter og venting.

Slå til på Web-Tex Surviva Pure produkter som renser vannet ditt mens du drikker det.

Ingen venting- fyll flasken / CamelBak-skru igjen- drikk

www.rensetdrikkevann.no

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Glem rensetabletter og venting.

Slå til på Web-Tex Surviva Pure produkter som renser vannet ditt mens du drikker det.

Ingen venting- fyll flasken / CamelBak-skru igjen- drikk

www.rensetdrikkevann.no

Lykke til!

Hehe, det er jo skikkelig vittig at vårt nye medlem, som tilfeldigvis har samme fornavn som den ansvarlige hos rensetdrikkevann, poster reklame for et udokumentert produkt som tilsvar på denne postingen.

Lykke er helt klart et satsningsområde for brukere av dette produktet :D

Hvis det er en mikrobiolog her som kan teste produktet, så skal jeg gladelig sponse en slik rensedings til formålet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er jo skikkelig vittig at vårt nye medlem, som tilfeldigvis har samme fornavn som den ansvarlige hos rensetdrikkevann, poster reklame for et udokumentert produkt som tilsvar på denne postingen.

Lykke er helt klart et satsningsområde for brukere av dette produktet :D

Hvis det er en mikrobiolog her som kan teste produktet, så skal jeg gladelig sponse en slik rensedings til formålet :D

Dette er ikke reklame, men et svar på en innlegg/henvendelse. Du skriver med en underliggende sarkasme eller ironi, som jeg oppfatter som useriøs. Hadde du tatt kontakt pr telefon eller epost kunne jeg hjulpet deg, men jeg samarbeider kun med seriøse mennesker så du kan se bort fra det første svaret mitt.

Rensettabletter er gammel teknologi, vet a forsvaret bruker dette, men du får fremdeles i deg alle kjemikaliene og grumset. Og du vil for all del unngå å innføre metaller (Sølv / aluminium) og klorforbindelser i kroppen uten videre. Spesialsoldater på oppdrag bruker ikke rensetabletter.

Kanskje like greit at du koker drikkevannet ditt, men husk at du får fremdeles i deg alle de baterier/virus + kjemikalier som er i vannet selv om disse er døde/ ødelagte. Dette kan gi litt magesjau, har erfaring med dette selv fra Afrika.

Og siden du er drikkevannekspert så vet du jo at når du beveger deg i høyden så senkes kokepunktet til vannet, og derfor forlenges koketiden. Vann i fjellet er stort sett trygt, men for all del unngå å få tularemi. Da vil du fort angre på at du ikke brukte noen hundringers i stedet for 2-3 uker på sykehus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tularemia

Den største faren for urent drikkevann er ikke i fjellet. Gjett hvor? Bakterien heter E-coli / Giardia liker å gjemme seg inni små humuspartikler som ikke er filtrert bort fra drikkevannet.

Hadde tenkt kortsvar, men det ble visst langsvar, håper du kan bære over med meg.

Nok en gang lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Dette er ikke reklame, men et svar på en innlegg/henvendelse. Du skriver med en underliggende sarkasme eller ironi, som jeg oppfatter som useriøs. Hadde du tatt kontakt pr telefon eller epost kunne jeg hjulpet deg, men jeg samarbeider kun med seriøse mennesker så du kan se bort fra det første svaret mitt.

:D ja det var et skikkelig seriøst tilsvar fra en importør(?) av et produkt. Men - det passer fint, for "rensetdrikkevann" fremstår ikke spesielt seriøst.

Rensettabletter er gammel teknologi, vet a forsvaret bruker dette, men du får fremdeles i deg alle kjemikaliene og grumset. Og du vil for all del unngå å innføre metaller (Sølv / aluminium) og klorforbindelser i kroppen uten videre. Spesialsoldater på oppdrag bruker ikke rensetabletter.

Og de bruker surviva-pure? Eller er det kategorisert som statshemmeligheter? :D

Kanskje like greit at du koker drikkevannet ditt, men husk at du får fremdeles i deg alle de baterier/virus + kjemikalier som er i vannet selv om disse er døde/ ødelagte. Dette kan gi litt magesjau, har erfaring med dette selv fra Afrika.

Og siden du er drikkevannekspert så vet du jo at når du beveger deg i høyden så senkes kokepunktet til vannet, og derfor forlenges koketiden. Vann i fjellet er stort sett trygt, men for all del unngå å få tularemi. Da vil du fort angre på at du ikke brukte noen hundringers i stedet for 2-3 uker på sykehus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tularemia

Den største faren for urent drikkevann er ikke i fjellet. Gjett hvor? Bakterien heter E-coli / Giardia liker å gjemme seg inni små humuspartikler som ikke er filtrert bort fra drikkevannet.

Hadde tenkt kortsvar, men det ble visst langsvar, håper du kan bære over med meg.

Nok en gang lykke til!

I steden for å produsere påstander eller gjøre antagelser om meg og min kunnskap, kanskje du heller kan poste link til seriøs forsking som dokumenterer effekten av surviva-pure? Det er nemlig tynt med slikt på nettet - og når noe høres for godt ut til å være sant, så er det etter min erfaring også nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke reklame, men et svar på en innlegg/henvendelse. Du skriver med en underliggende sarkasme eller ironi, som jeg oppfatter som useriøs. Hadde du tatt kontakt pr telefon eller epost kunne jeg hjulpet deg, men jeg samarbeider kun med seriøse mennesker så du kan se bort fra det første svaret mitt.

Rensettabletter er gammel teknologi, vet a forsvaret bruker dette, men du får fremdeles i deg alle kjemikaliene og grumset. Og du vil for all del unngå å innføre metaller (Sølv / aluminium) og klorforbindelser i kroppen uten videre. Spesialsoldater på oppdrag bruker ikke rensetabletter.

Kanskje like greit at du koker drikkevannet ditt, men husk at du får fremdeles i deg alle de baterier/virus + kjemikalier som er i vannet selv om disse er døde/ ødelagte. Dette kan gi litt magesjau, har erfaring med dette selv fra Afrika.

Og siden du er drikkevannekspert så vet du jo at når du beveger deg i høyden så senkes kokepunktet til vannet, og derfor forlenges koketiden. Vann i fjellet er stort sett trygt, men for all del unngå å få tularemi. Da vil du fort angre på at du ikke brukte noen hundringers i stedet for 2-3 uker på sykehus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tularemia

Den største faren for urent drikkevann er ikke i fjellet. Gjett hvor? Bakterien heter E-coli / Giardia liker å gjemme seg inni små humuspartikler som ikke er filtrert bort fra drikkevannet.

Hadde tenkt kortsvar, men det ble visst langsvar, håper du kan bære over med meg.

Nok en gang lykke til!

Selvfølgelig reklamerer du for produktet(jeg håper for din egen del at du skjønner såpass).

Å anbefale et produkt uten engang å oppgi at du selger produktet, fremstår som ekstremt useriøst. Når du så følger opp med å karakterisere andre for manglende seriøsitet blir det nesten komiskt.

Du får ha lykke til (jeg tror du kommer til å trenge det )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Noen flere som har fått denne "private meldingen" (se under) ?

hei

sjekk ut www.rensetdrikkevann.no for lettvektsprodukter som renser vannet mens du drikke,

ingen venting og ingen kjemikalier.

"No hassle"

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet også innlegget som reklame for eget foretak, derfor lot jeg være å kommentere det. Er slik reklame ikke tillatt i forumet regner jeg med at det blir fjernet av moderator.

Reklamering via PM (privat melding) går vel i samme gate, men dersom jeg hadde mottatt en slik melding ville jeg sendt en kopi til en moderator på PM, ikke lagt den ut i forumet. Hvorfor? Fordi en privat melding skal i prinsippet være privat, ikke gjengis i åpent forum. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke reklame, men et svar på en innlegg/henvendelse. Du skriver med en underliggende sarkasme eller ironi, som jeg oppfatter som useriøs. Hadde du tatt kontakt pr telefon eller epost kunne jeg hjulpet deg, men jeg samarbeider kun med seriøse mennesker så du kan se bort fra det første svaret mitt.

Som admin på et annet forum, (for folk med litt andre interesser) vil jeg gi deg 2 tips:

Når du har tråkket i salaten, innrøm det.

Å gå på person, er aldri lurt, du får folk mot deg.

Det blir reklame når du står bak produktet og anbefaler det til andre.

Vedkommende jeg føler du går til angrep på, sier at han vil ha test resultater, og går så langt at han ønsker å være med å sponse en test av fagpersonell på produktet. Han går ikke etter deg (med mindre en test ville vist at det ikke var noe poeng med produktet ditt). Du kaller ham useriøs. I mitt syn er det ikke han som er useriøs nå.

Husk at folk som søker på produktet ditt vil få opp fjellforum og denne tråden, er det slik du ønsker å bli sett på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamering via PM (privat melding) går vel i samme gate, men dersom jeg hadde mottatt en slik melding ville jeg sendt en kopi til en moderator på PM, ikke lagt den ut i forumet. Hvorfor? Fordi en privat melding skal i prinsippet være privat, ikke gjengis i åpent forum. ;)

Jeg er enig med deg i at private meldinger i utgangspunktet skal være private. Men her er det snakk om uønsket reklame, ikke en reell meningsutveksling mellom legitime medlemer av forumet.

:wink:

Årsaken til at jeg postet den private meldingen var for å avdekke om vedkommende spammet alle som har kommentert i denne tråden.

Videre kunne jeg sikkert sendt en melding til moderator, men jeg regner med at vedkommende også leser i forumet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått litt på Øyerfjellet, og på Hedemarksvidda langs Rondanestien. Må si jeg ble litt kvalm av alle lemmenlikene (så noen levende også). Når jeg skulle fylle flaska, lå det lik ved siden av elva. Var glad for klortablettene. Brukte Funsaft for å nøytralisere smaken (selv om jeg hadde nøytraliserer). På selve Hedemarksvidda var det ikke tegn til lemmen (bare lort på plankene ved myrene). Likevel sett flere døde gnagere.

Siste nytt fra folkehelsa er 60 smittede, de fleste fra trøndelag. Fortsatt god tursommer.

NB! Så mye rype og storfugl også. (+3 bjørner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så 11 nye smittede i tillegg til de 49 smittede tidligere, så langt i år?

Har det kommet mer informasjon ang. smittekilder? Tidligere så har det vært snakk om mye private brønner som hovedsakelig smittekilde. Lemen\gnagere som har kommet seg inn og forlatt denne verdenen i drikkevannet.

Vi har kokt vannet som barna våre har drukket så langt, men vi voksne har sneket oss til å hente vann i -store vann- godt under overflaten selv, og det har gått null problem enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Har vært en ny tur rundt Skaget i sør-Jotunheimen, og fortsatt ingen lemen. Har jeg bare hatt flaks? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk fra elver vi også på tur gjennom Reinheimen for en uke siden, so far so good - heldigvis. Møtte på 1 lemmenlik i halvtimen ca på vei opp. Aller minste bekken vi måtte ty til med lite vannføring kokte vi vannet fra.

Innsjøene/tjerna drakk jeg mange mange mange mange mange mange liter vann fra både overflaten og under overflaten. Var nok mer redd for sauebæsj enn harepest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden et har stått litt lite i det siste i media så sendte jeg en mail til FHI i går og spurte.

Utdrag fra svar er:

- Det er fremdeles lemen i fjellet men i mindre mengder. Noen steder kan de virke helt borte.

- Man regner med at det fremdeles er mange smittebærer. Lemen kan leve lenge med med smitten. For hare derimot er den død i løpet av få dager.

- Temp i bekker og vann i fjellet har en ideell temperatur for at bakterier lever lenge.

- antall syke har steget til 60 i år, men klar overvekt i Midt-Norge

- FHI advarer derfor fremdeles mot å drikke vann rett fra naturen i hele landet, uavhengig om det obseveres lemen i området eller ikke. Smitten bæres jo av andre gnagere og. Advarsel er regnet med å vare ut 2011 foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp gått noen dager på Dovrefjell og i Rondane. Fortsatt lemen i fjellet, men de er sky og lite aktive på dagen, foreløpig. Men når det skumret på kveldstid var situasjonen snudd helt på hodet. Ved leirplassen min ved Smuksjøen i Rondane myldret det med både mus og lemen. Ca. halvparten av lemenene var unger, så personlit tipper jeg det etterhvert vil myldre av dem igjen.

En del lemenlik å se, em de fleste drept ab rovdyr, så ingen fare med å drikke rennende vann foreløpig, slik jeg ser det. Har selv drukket av mange bekker, men for all del- bruk hodet- og unngå stilleflytende partier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du det?

famjsv:

Har du informasjon om at produktet IKKE renser drikkevannet for Tularemia synes jeg du skal ta det med i innlegget ditt. Når du ikke gjør det virker det på meg som du bare skriver for å kverrulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv:

Har du informasjon om at produktet IKKE renser drikkevannet for Tularemia synes jeg du skal ta det med i innlegget ditt. Når du ikke gjør det virker det på meg som du bare skriver for å kverrulere.

Dette produktet baserer seg på en teknikk som er helt ukjent for de fleste av oss. Vannrensing med obskure teknikker uten å være sikker på om de virker er å spille hasard med helsen til folk. Dokumentasjon på at det faktisk VIRKER er et rimelig krav.

Uten andre kilder er det umulig for meg eller andre - inkludert DEG, ABG - å vite om dette skrytet fra produsentens hjemmeside er sant, vrøvl eller et sted midt i mellom.

Fra produsentens hjemmeside:

Pure Hydration's purification filters now incorporate our new M.A.D. Technology that eliminates waterbourne pathogens using a process based on Electrohesion . Working on fatal attraction this process simply stops and holds microbiology such as bacteria, viruses, cysts and spores deep within the pores of the media.

Mine lurium-alarmer begynner å blinke når jeg leser slikt tåkeprat. Uten særlig kjennskap til biokjemi kan jeg ikke påstå at dette IKKE virker, men jeg synes heller ikke dette umiddelbart virker særlig troverdig, heller.

Husk at å anbefale et produkt for vannrensing uten å vite at det er gode greier er å gamble med helsen til folk. Skryt fra produsentens egen reklameside på nettet teller heller lite som dokumentasjon. I hvert fall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv:

Har du informasjon om at produktet IKKE renser drikkevannet for Tularemia synes jeg du skal ta det med i innlegget ditt. Når du ikke gjør det virker det på meg som du bare skriver for å kverrulere.

Les på siden det linkes til selv, og gjør deg opp en kvalifisert mening. Jeg ble ikke klokere, og derfor ber jeg om mer info. Kanskje du ABG kan opplyse meg om hva jeg har gått glipp av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello crazy internet people...

Jeg skrev mitt innlegg med tips om hva jeg opplever som et godt produkt, med ønske om å hjelpe andre turgåere. Mulig et nytt produkt for forumets medlemmer. Et innlegg ikke ulikt andre tips om utstyr som kan være av interesse, utstyr på tilbud, nye skalljakker, hva vet jeg.

Når jeg leser svar på mitt innlegg, (samt han andre, som har fått gjennomgå) blir jeg litt irritert på hva jeg oppfatter som andre medlemmers ønske om å kverulere på noe som er ment som et konstruktivt og hjelpsomt innlegg. Jeg har vanskelig å se motivasjonen.

Selv ser jeg ingen grunn til å tvile på folks oppriktighet og ønske om å hjelpe med sine innlegg.

Det betyr ikke at man skal ta lett på risiko. Vi som ferdes ute bestemmer individuelt våres risiko profil, ved bruk av utstyr og egne ferdigheter. Derfor applauderer jeg medlemmers ønske om sikre kvalitet, være kritisk. Dette leser jeg ikke i innleggene som svar på mitt (og han andre).

Den andre som har lagt ut informasjon om et lignende produkt (som jeg oppfatter som samme teknologi), har sikkert gjort dette for å promotere dette som et produkt som virker. mulig han selger det - hva så? Han har vel et snarer et ønske om å selge et produkt (og tjene penger) enn å føre folk bak lyset med et produkt som gjør folk syke. I så fall kan firmaet stå strafferettslig ansvarlig om brukeren har blitt syk uten at det kan skyldes feil bruk av produktet.

Å opplyse feilaktig om et produkts beskaffenhet er dekket av gjeldene markedsføringslover grundig nok. Jeg ser ingen grunn til kravet om å legge frem uavhengig forskning (hvem går god for denne forskningen?). Det skal holde å stole på produsentens informasjon, og dens riktighet er sikret i jussen.

Jeg ville uansett kjøpt direkte av produsent, eller forhanlder du stoler på, ikke fra amazon/ebay etc for å unngå pirat varer.....(Pure hydration selges også på Oslo Sportslager)

Utover informasjon dere kan lese på hjemmesiden til pure hydration, nevner jeg at jeg selv har jeg brukt Pure Hydration i utlandet siste 6, etter å ha fått det utlevert av arbeidsgiver med garantier om at "det tar alt". I år bruker jeg det i Norge. Jeg var før årets sommer ikke 110% sikker på om filteret til pure hydration tok spesifikt Tulameria (da det ikke er opplyst på hjemmesiden), skrev produsenten og fikk følgende svar:

Quote:

Hi,

Does your aquapure traveller filter protect against Tularemia bacteria? see full article at wikipedia regarding the germ. http://en.wikipedia.org/wiki/Tularemia

brgds/XXX

------

Dear Mr XXX,

Apologies for the delay, as I'm sure you're aware, Tularemia (Tularensis) can also be spread by ticks, so you may need additional protection, but our purifier does protect you from the waterborne variant.

Yours sincerely,

Phillip Harben

Customer Service

Pure Hydration

Abbey Business Park

Monks Walk

Farnham

Surrey

GU9 8HT

Tel : +44 (0)333 600 7000

Fax : +44 (0)333 600 7001

Email :

unquote

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt tips ABG, men jeg klarer fortsatt ikke å finne ut hvordan denne Pure Hydration tar knekken på Tularemi???

Andre filtere oppgir dette i mikron. Så langt har det kommet frem at koking, filtrering under 0,2 mikron, klor og UV-belysning tar knekken på Tularemi.

Jeg synes også at du bør unnlate å kalle folk for gale eller kvervulantiske bare fordi vi ikke ukritisk stoler på dine (eller produsentens) påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å stole på produsenten, og har opplevd, i bruk at det virker, as advertized. Du må selvfølgelig bare fortsett kokingen, rensetabletter, eller bære vann slik at du føler deg trygg på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.