Gå til innhold
  • Bli medlem

2 stk kanoer på taket?


larvar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært så heldig å få 2 stk Hasle kanoer til min 40-års dag. Har ikke fått dem ennå, men det er like om hjørnet. Har en Mondeo stv, med takrails. Ser noen utfoldringer. For det første så finner jeg intet på nettet om det å ha 2 stk kanoer på taket. Liggende flatt blir det antakelig for bredt. Løsningen tror jeg kan være å kjøpe inn kajakkbøyler som gjør det mulig å frakte dem på siden.

For det andre ser jeg at det kan bli rimelig tungt. 2 stk Hasle kanoer blir vel brått 90 kg!?! Går denne vekten bra i forhold til vanlige takstativer, eller må kraftigere saker til?

Er det noen der ute som har noen erfaringer å dele med meg? Tittet litt på kanohengere, men det blir rimelig dyrt. De jeg har funnet, har i tillegg plass til 6-8 kanoer. Litt overkill med tanke på mine 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å kunne ha kano/kanoer på biltaket ditt må du først ha ei takgrinn montert på takrailsene. Du må også måle kanoenes bredeste punkt for å se om det kan være plass til begge to på grinda. Spør i en bilrekvisita butikk. Så kan du eventuelt. kjøpe kano/kajakkfester til å feste kanoene på.

Vi har kano på taket til vår tahoe - festet på denne måten, men bare en.

Jeg snakket med mannen min og han sier at det er usikkert om det går med tanke på bredden.

(Endring). Om det går med sånt stativ for transport av to kajakker kjenner jeg ikke til.

Antagelig vil de beste kanskje ha vært å frakte dem på tilhenger, men om du ikke har det fra før så blir det jo en dyr 40 års gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd med to kanoer men har hatt mye rart på taket uten å ha opplevd det som noe problem. Med mye rart på taket så har jeg jo kjørt deretter også. Den værste taklasten jeg har hvert borti var ikke meg men noen jeg jobbet sammen med. De fikk lastet ei hel materialpakke på taket av en subaru kassebil (liten jallabil) Slang jekkestropper rundt hele bilen og kjørte. Når de kom fram gikk ikke dørene å få opp. Takstativet hadde klemt seg over dørene :-) Absolutt ikke å anbefale. Står vel forøvrig i vognkortet hvor mye taklast du kan ha. Pluss du må ha stativ som tåler det. Om du ikke finner noe i vognkortet er det en liten oversikt her http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=20116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ser for meg den overlastede subaruen. Har jo sett noen ekstrembilder på nettet fra det fjerne østen. Kanskje ikke å anbefale, men kan jo bruke det som inspirasjon :-)

hmmm. Mondeo tar 75 kg, så det går nok :-/

Stusset over at Focusen klarer mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Første året brukte jeg kajakk stativ på kanoen, men det var ingen god idè når det regnet. Men vi kunne samlet mye fint drikkevann. Folk lo seg skakke på bensinstasjoner når jeg fyllte diesel, betalte og deretter øste kanoen tom før jeg skulle kjøre videre.

Nå har jeg de lange bøylene til Thule, og har da god plass til 2 kanoer ved siden av hverandre. Kjøpte et sett kanoholdere fra Thule som jeg har montert i begge retninger på midten slik at ikke kanoene skal subbe borti hverandre under transport (men dette er jo ikke problem på Hasle, verre med kevlar, Royalex eller woodstrip)

Akkurat nå er det montert kajakkstativ på den ene siden for å få med kajakk og kano, men det er ikke verre enn at kanoen kan ligge overskrevs på dette stativet (det er kjekt med åpen båt).

Det som er viktig nå du kjører flere kanoer er å feste endene på kanoene ned i støtfangere på bilen (eller tilsvarende steder, og det finnes fester å få kjøpt til ha i sprekken langs panseret). Det er ganske mye vindpress på dem, og det er utrolig hvor mye roligere de ligger med denne enkle forankringen i enden.

Hilsen

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det, så forteller ikke maksimum taklast fra vognkortet hva taket egentlig tåler, men grensen er satt for at bilen ikke skal miste kjøreegenskapene sine med for høyt tyngdepunkt.

Det som står oppgitt i vognkortet er det Norske vei myndigheter har kommet frem til at du kan belaste taket med uten at taklasten skal ta kontroll på oversiden av bilen ved en nødmanøver i 80km/t

Skjeldent at biler i Norge har lov til å laste mer enn 100kg på taket, mens de vanlige thule bøylene tåler 100kg pr stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vi kjører to kanoer på taket med vanlig thule stativ som er for smalt til to liggende flatt. En kano ligger flatt og den andre på skrå delvis oppå. De festet en og en og vi har kjørt temmelig mange mil med de slik og flere turer denne sommeren. De sitter bom fast og rikker seg ikke. Største problemet er å løfte de to opp på taket av caravellen, da jeg ikke er den høyeste.. Men det funker og vi får med oss to kanoer.

Finnes det lengere stenger til takstativene til thule? Vi har noe helt standard. Men de kunne godt vært litt bredere, for de er jo smalere enn bilen, for caravellen er ganske bred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.