Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur i Rondane på vinterføre?


Line78

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er helt enig

Line 98 burde vært mye mer takknemlig for alle de spennende opplysningene om Kavaleriets indre liv. Går ut fra at det var det hun mente da hun spurte om veien til Rondvassbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg er lei meg folkens, om jeg virker utakknemlig! Det var et forsøk på å være morsom - tydeligvis et dårlig et! Jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket da jeg oppdaget engasjementet her.....

Jeg er glad for all hjelp, og håper engasjementet deres fortsatt gjelder også Line78, som - nei, ikke hadde noe mer sprekt forslag til navn, da Line allerede var brukt. Jeg trenger f.eks. nærmere sommeren tips til telt-plass/startsted hvis man skal gå fra sør til store Hellstugutind?

Med vennlig hilsen Line, 26 år, :) som gjerne innrømmer at hun heller tar en natt på hotell enn å prøve meg på skitur om natta i dårlig vær. Det er forskjell på å være tøff og dum, og jeg kjenner ikke mine egne grenser (derav grunnen til at jeg ber dere om hjelp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stjerneklar natt med litt månelys er det en smal sak å gå inn til Rondvassbu. Primært følger du et massivt scooter / skispor, dersom dette formodentlig ikke er tilstede sikter du på siluetten av Storronden. Kan ikke gå feil.

Dersom kulingen blåser fra nordøst og snødrevet står meteren over bakken blir saken fort en helt annen. Da ville kanskje også den eplekjekke gjest syntes det var mindre "piece of eplecake" å gå inn i stupmørket.

Turen er kjempelett og fin den, så dersom dere mener dere i stand til å vurdere værforholdene, så er det bare å legge i vei. Den bakken i starten er som noen har sagt ikke annet enn en koselig liten bakke for å få varmen. Videre innover er det tilnærmet paddeflatt - kun kraftig motvind kan gjøre det utrivelig.

Til de som synes det er en menneskerett med gratis vinterbrøytet parkeringsplass i fjellet - det burde hundre ganger heller være selvfølgelig med gratis tilgang til offentlig toalett midt i landets hovedstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dersom kulingen blåser fra nordøst og snødrevet står meteren over bakken blir saken fort en helt annen. Da ville kanskje også den eplekjekke gjest syntes det var mindre "piece of eplecake" å gå inn i stupmørket.

Ikke noe problem det heller. Det forutsetter særdeles aktiv bruk av GPS eller den noe mer intrikate varianten av kompassmarsj (forutsatt at man er flere som går sammen)...

Jeg er kanskje eplekjekk; men ikke uten grunn. Min mening er at folk er alt for redd uvær. Med rett utstyr i sekken frykter jeg intet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på å plukke opp igjen alt for mange som har vært uredde for uvær. Problemet er ikke at de mangler utstyr i sekken. De kan rett og slett ikke å bruke det, og har et heller distansert forhold til fredelig sameksistens med imponerende men ofte ugjestmild natur.

Derfor lar jeg meg sjelden imponere av de som jabber om å ha besteget både den ene og andre 2000-meteren, og samtidig beskriver andre fjellområder som tamt, flatt og kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har vært med på å plukke opp igjen alt for mange som har vært uredde for uvær. Problemet er ikke at de mangler utstyr i sekken. De kan rett og slett ikke å bruke det, og har et heller distansert forhold til fredelig sameksistens med imponerende men ofte ugjestmild natur.

Derfor lar jeg meg sjelden imponere av de som jabber om å ha besteget både den ene og andre 2000-meteren, og samtidig beskriver andre fjellområder som tamt, flatt og kjedelig.

Jess, bra poeng. Mitt forhold til uvær har bygd seg opp over tid. De første januarturene jeg var på fikk jeg nærmest dødsangst når kulingen herjet med teltduken. Senere har det vært mye dårlig vær, og jeg liker det; det er en delig følelse av mestring å ha det hyggelig selv om været er ekstremt. Det tror jeg selv "fredelig sameksistens"-kategorien av fjellvandrere må innrømme.

Jeg har enorm respekt for kombinasjonen av vind og kulde. Men jeg holder fast ved at rett utstyr gjør risikoen minimal. En gps, jervenduk, liggeunderlag, sovepose, snøspade og litt snop er det eneste man behøver for å overleve ganske mange dager med uvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er desverre en av de som ikke kan bruke utstyret... Kompass - tja, har vel lært hvordan det skal brukes en gang, men om jeg fikser det når det gjelder er jeg neimen ikke sikker på! Jervenduk har jeg ikke, og sovepose/liggeunderlag pakker jeg ikke på turer som denne helgen, hvor målet er dagstur og losji på Rondvassbu.

Burde jeg egentlig alltid ha slikt i sekken? Kanskje ikke så lenge jeg er av den sorten som heller snur for tidlig. Men - man kan aldri være sikker, og jeg skal innrømme at jeg var temmelig glad da jeg kom fram på hytta kl. 0100 natt til lørdag.

Har dere ALLTID med dere "overlevelsesutstyr"?

Hilsen Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis alle hadde hatt med slikt utstyr, og i tillegg kunne bruke det, hadde det ikke blitt igjen noe å gjøre for slike som Mjølrakken.... Derfor - ikke kjøp sånt du!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har dere ALLTID med dere "overlevelsesutstyr"?

Hilsen Line

Jeg drar aldri på fjellet uten å ha med utstyr som gjør at jeg kan overnatte i kulda. Skulle noe skje; enten været blir dårlig eller noen skader seg er man relativt sårbar (for å si det forsiktig). Jeg har mange ganger opplevd at vi ikke når dagens mål pga endrede forhold. Mange ganger har jeg tenkt tanken på hva som ville ha skjedd dersom vi var hytte-til-hytte turister uten overnattingsutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis alle hadde hatt med slikt utstyr, og i tillegg kunne bruke det, hadde det ikke blitt igjen noe å gjøre for slike som Mjølrakken.... Derfor - ikke kjøp sånt du!!

Jeg mener så absolutt at folk bør ha med seg "overlevelsesutstyr" i fjellet, selv på korte turer.

De fleste har tenkt en eller annen nødløsning dersom strømmen går hjemme. Hva om kreftene brått og uventa tar slutt på fjelltur? Tør noen med hånda på hjertet si at det aldri vil forekomme?

Jeg får helt sikkert nok å gjøre selv om folk har med seg overlevelsesutstyr i fjellet. Godt over halvparten bommer på bruken av utstyret. Andre gjør avtaler om å ringe hjem med mobiltlf, men har ikke tatt med i betraktningen at batteriene er følsomme for vær og vind.

Om det blir dårlig med jobb i fjellet, har jeg mer enn nok å gjøre nede i "bygda". Det er spådd sprengkulde. Da kommer også brystsmertefolka krypende fram fra kott og kjellere. Slik blir det jobbing av!

God tur til fjells, og da helst Rondane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor vanskelig går det an å gjøre noe helt enkelt ?

Hvis det er for dårlig vær til å gå inn om natta så er det jo bare å trille ned i Otta sentrum, hyle et par pils, overnatte på et eller annet kjipt herberge og så tusle inn dagen etter.

Har man ikke erfaring i å gå i drittvær om natta, så gjør man ikke det. Det er stort og flatt rundt Rondvassbu og gode muligheter for å gå seg veldig vekk.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ALLTID med dere "overlevelsesutstyr"?

Hilsen Line

Jeg var på Rondvassbu nå i helgen. Turen fra Mysusæter til Rondvassbu kan sikkert gjøres unna på dagtid uten noen for avansert overlevelsesutstyr. Det er som regel alltid folk i området og sikkert også mobildekning mesteparten av veien. På denne tur slik forholdene var fredag kveld ville jeg imidlertid tatt med spade, vindsekk, sovepose og liggeunderlag.

Utenfor denne highway'en bør man uansett alltid ha med seg spade, vindsekk, sovepose og liggeunderlag. Kommer man ut for en ulykke tar det ikke mange timer før man fryser ihjel. Slik været var på lørdag og delvis på søndag med tildels sterk vind var det ubehagelig å stoppe opp selv for korte pauser.

Som svar på spørsmålet: Ja, jeg har alltid med overlevelsesutstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg lå i telt i samme område i helga (lør-man), men kan ikke huske noe om sterk vind. Bris kanskje, men sterk vind slik som kuling/sterk kuling, neppe...

Ellers kan jeg informere om at det er svært begrenset mobildekning de siste 3-4-5 km inn mot Rondvassbu - alt etter hvor man legger løypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet innomhus etter en fantastisk måneskinnstur i Rondane. Tror ikke det er noe annet fjellområde som tar seg så flott ut i måneskinn som Rondane. Gikk opp Glamourdalen, grov meg ca 2,5 meter inn i bakken, pakket ut Jerven-duken, skrellet en clementin, pakket sammen og labbet videre. Fantastisk!

Lurpus: Jakka mi kan du få til odel og eie. Syr du inn en skredsnor, er den fullkommen til all type bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var på tilsvarende tur i måneskinn sjøl i går. Riktignok på Dovrefjell, men estetikken sto ikke langt tilbake for "det synnafor".

Og jakka skinte som ei stjerne i måneskinnet - med innsydd skredsnor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For oss guttene fra urbane strøk er det spennende å høre at dere som kommer fra distriktsnorge graver dere ned i snøfonner høyt til fjells i rent rekreasjonsøyemed.

Eksotiske greier, så fortsett med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksotisk? Ok.

Det er noen få av oss som fortsatt verdsetter et liv utenfor urbane strøk. Muligheten for å opprettholde denne tilværelsen ser etter hvert ut til å bli marginal. Det er kanskje derfor vi graver oss ned/inn litt oftere enn det som strengt tatt er nødvendig.

Dersom noen vil tre støttende til, slik at de av oss som ønsker kan få bo litt nærmere enn timevis på bilvei, for å komme høyt til fjells, så snakk vår sak blant urbanister og andre livsreisende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er uenige. Byene burde ligge nærmere fjellet, og derfor flyttes.

Derimot kan det vel diskuteres hvorvidt vi har byer, i hvertfall storbyer, i dette landet. I litt større målestokk dreier det seg om husklynger. Men fjell, det har vi. Og det har folk levd av i uminnelige tider. Byene, da spesielt Oslo, er og blir en eneste stor utgiftspost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Mjølrakk ! Oslo som utgiftspost ?!

Nå har du stukket handa inn i vepsebolet ! Nå våkner Tom og alle de andre urbanistene og denne tråden kommer til å bli endeløs !

Gjest-gjest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mjølrakk ! Oslo som utgiftspost ?!

Nå har du stukket handa inn i vepsebolet ! Nå våkner Tom og alle de andre urbanistene og denne tråden kommer til å bli endeløs !

Gjest-gjest

Dersom en ikke kan ta inn over seg at Oslo er en stor utgiftspost og en belastning for landets øvrige befolkning, er det tydeligvis et vepsebol det må ryddes i.

Jeg kan nok alltids tåle en del vepsestikk, uten at det skal kunne fremkalle noen form for anafylaksi.

Men husk fjellvettregelen: Vend i tide, det er ingen skam å snu.

Kanskje noe en urbanist mer enn noen annen burde ta inn over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du er i siget nå, Mjølrakk.

Ellers er det interessant å lese at det er eksotisk å ta seg en tur til fjells. Nok et eksempel på at avstanden mellom by og bygd er større enn hva jeg hadde forestilt meg.

Er også vi eksotiske, Mjølrakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.