Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur i Rondane på vinterføre?


Line78

Anbefalte innlegg

Er det snø nok til å gå Veslesmeden på ski neste helg? Og er det dumt å prøve seg på turen til Rondvassbu fra Spranget på ski sent om kvelden? Har gått endel turer men aldri på egen hånd, og er litt usikker på om dette er "mulig". Hilsen Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

(1) ikke bekymre deg for snømangel; det er bra med snø i området. På toppene vil det alltid være begrenset med snø, men du kommer deg opp på ski.

(2) nattmarsj er fint det! Du må jo selvfølgelig ta med hodelykt og navigasjonsutstyr (GPS), siden du ikke ser noen ting. Det rykker dog i min manssjovenistiske fot når jeg ser for meg en jente alene på det mørke vinterfjellet: hvor er hennes ledsager som kan redde henne når vinden blåser opp?

nuvel; dette klarer de nok fint på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det dumt å prøve seg på turen til Rondvassbu fra Spranget på ski sent om kvelden?

Nesten alt er mulig, men har du liten erfaring med skigåing i mørke og ikke har turfølge, ville jeg tenkt meg om minst en gang til :!: Ellers er det selvfølgelig en forutsetning at været er i "godlage". Denne turen gås av mange, så du vil antagelig kunne følge en mer eller mindre god skiløype.

Men hvordan har du tenkt å komme deg til Spranget ;) Såvidt jeg vet går det ikke bilvei dit vinterstid. Spranget ligger nesten midtveis mellom Mysusæter og Rondvassbu. Derfor må du innstille deg på en drøyt 11 km lang skitur. Verste stigningen gjøres unna opp Tjønnbakken på den første kilometeren. Videre innover er det moderate men lange oppoverbakker og noen relativt flate utforkjøringer.

Lykke til hvis det blir tur, Line :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Det er riktig som TrondE sier at på denne årstiden kommer du ikke lenger enn til Mysuseter med bil. Kommer du med egen bil så kan du vel kanskje også få et parkeringsproblem. I beste fall kan du risikere å måtte betale en sur p-avgift. Hvis jeg skulle reise til Rondane nå så ville jeg undersøke om det kunne være bedre å reise til Smuksjøseter, kanskje ikke med egen bil, men med hotellbilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd problemer med å parkere på Mysuseter - her er det en stor parkeringsplass som aldri er i nærheten av full. I alle fall ikke utenom "verstingukene" i vinterferie og påske. Tjønnbakken er litt lang, men fin oppvarming, spesielt om det er en kald vinternatt i Rondane :)

Smuksjøseter har heller ingen vei å tilby om vinteren - bare transport med beltebil til stedets gjester fra Høvringen. Og slik transport langt innover snaufjellet liker vi jo ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magnus S ! Godt at du kan garantere parkering på Mysuseter. Er det gratis også ?

"Oppvarming" oppover Tjønnbakkene en ettermiddag før mørket faller på. Javel, hver sin smak. God tur.

Jeg ville nå ha reist til Smuksjøseter. Men tidsaspektet og økonomi spiller selvfølgelig også inn.

Jeg er ellers klar over at noen, jeg tror det er naturfreakene, ikke liker biltrafikken inn til Smuksjøseter, men det er naturligvis en kamp mot vindmøller som freakene aldri vil vinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei Magnus S ! Godt at du kan garantere parkering på Mysuseter. Er det gratis også ?

"Oppvarming" oppover Tjønnbakkene en ettermiddag før mørket faller på. Javel, hver sin smak. God tur.

Jeg ville nå ha reist til Smuksjøseter. Men tidsaspektet og økonomi spiller selvfølgelig også inn.

Jeg er ellers klar over at noen, jeg tror det er naturfreakene, ikke liker biltrafikken inn til Smuksjøseter, men det er naturligvis en kamp mot vindmøller som freakene aldri vil vinne.

(1) Tjønnbakkene er da ingenting. Fatter ikke hva dere prater om. Enkel og grei bakke.

(2) Nattmarsj er hverken surt, kjedelig eller skummelt; tvert i mot svært vakkert og fint dersom det er klar himmel! Det er absolutt ikke noe problem med en gps som back-up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære "Gjest" !

Nå må du jekke deg litt ned !! Jeg har selv gått strekningen Mysuseter-Rondvassbu om ettermidagen (kom med buss fra Otta) sammen med en kamerat. Vi var to trente befal fra Kavaleriet og vi hadde ingen store problemer selv om været var j...li, men vi var allikevel glade da vi kom fram.

"Line78" sier at hun regner med å gå fra Spranget, men hun har aldri tidligere gått alene derfor spør hun om råd. Det viser at hun ikke er noen veteran akkurat. Da syns jeg det er litt blærete av deg å blåse av Tjønnebakkene og begynne å snakke om "GPS back up". Har du gått med GPS i storm/sludd om natta når det ikke er klarvær. Klarvær kommer ikke på bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kjære "Gjest" !

Nå må du jekke deg litt ned !! Jeg har selv gått strekningen Mysuseter-Rondvassbu om ettermidagen (kom med buss fra Otta) sammen med en kamerat. Vi var to trente befal fra Kavaleriet og vi hadde ingen store problemer selv om været var j...li, men vi var allikevel glade da vi kom fram.

"Line78" sier at hun regner med å gå fra Spranget, men hun har aldri tidligere gått alene derfor spør hun om råd. Det viser at hun ikke er noen veteran akkurat. Da syns jeg det er litt blærete av deg å blåse av Tjønnebakkene og begynne å snakke om "GPS back up". Har du gått med GPS i storm/sludd om natta når det ikke er klarvær. Klarvær kommer ikke på bestilling.

Haha! Når ble det et kvalitetsstempel å være kavalerist? Uten beltedrevet fremdrift blir vel du litt på bortebane.. :)

Men ærlig talt; Folk er i forskjellig form. Kanskje den bakken er ille. Gikk der imidlertid forrige helg, starten turen kl 2300. Det var bare kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Line

OK å gå til Rondvassbu aleine i mørket, forutsatt bra vær ! Hold deg unna elva på den nedre delen, stup. Lett å finne hytta også i dårlig vær i og med at du på den øvre delen kan følge elva opp til osen. I bra vær er kart og kompass er normalt greit også i mørket forutsatt at du er trent i å bruke det. GPS er jo ellers sikrere i dårlig vær. Du vil imidlertid normalt se konturene godt nok til at du greier å orientere deg, spesielt dersom du har litt erfaring med hvor raskt du går og bruker klokka til å vurdere avstand. I tillegg vil du normalt se konturene av veien mange steder.

Værmeldinga for helga er imidlertid ikke den beste, er vel meldt snø, men lite vind.

Ikke glem lykt (med tilstrekkelig batterikapasitet). :)

GOD TUR !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære "Gjest" Ja, det er et kvalitetsstempel å være kavalerist når man er utdannet i fjernoppklaring på vinterstid. Du vet åpenbart ikke hva kavalerister driver med. Men det har egentlig ikke noe med denne saken å gjøre. Infanterister og flere andre driver forøvrig også med vintertrening av samme slag. Jeg inviterer ikke til en debatt om den saken.

Jeg konstaterer med tilfredshet at du dog synes å være enig i at det ikke er irrelevant hvilken form man er i, når man går og under hvilke omstendigheter forøvrig turen finner sted. Jeg forsøkte etter fattig evne å forestille meg hva den unge damen hadde behov for å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg forsøkte etter fattig evne å forestille meg hva den unge damen hadde behov for å vite.

Det gjør jeg også; hun vil begynne turen på fredag, og det mener jeg ikke er noe problem dersom man har med seg hodelykt og GPS.

At kavalerister ligger i teltet og drikker kaffe når mørket faller på, det får være en anne sak B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kjære "Gjest" Bare dette- helt til slutt: "Fjernoppklaringen" går om natten og ligger om dagen - i snøhule inne på fiendtlig område !!

Jøss. Spesiell krigføring; den konstante letingen etter fine skavler å grave hule i må jo unektelig ta litt av fokuset bort fra oppdraget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære "Gjest" Beklager, Gjest. Feil igjen. Det er bare pysete sivilister som trenger en fin skavl for å grave seg ned. Det er nok med en halv meter, men den må være litt hard så du kan skjære blokker. Kan hende vi da må supplere med en teltduk, men en kavalerist greier det meste vet du. Merk deg det. Kom ikke her og ypp deg mer. Du er på feil bane !! Ta deg en tur med GPS-en din, men du finner oss garantert ikke ! Vart du skræmt no ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kjære "Gjest" Beklager, Gjest. Feil igjen. Det er bare pysete sivilister som trenger en fin skavl for å grave seg ned. Det er nok med en halv meter, men den må være litt hard så du kan skjære blokker. Kan hende vi da må supplere med en teltduk, men en kavalerist greier det meste vet du. Merk deg det. Kom ikke her og ypp deg mer. Du er på feil bane !! Ta deg en tur med GPS-en din, men du finner oss garantert ikke ! Vart du skræmt no ??

En real forsvarsfight skader ingen. Det må jo være vanskelig å drive krigføring for dere med så dårlige vintere som det har vært i det siste. Dere får avtale med fienden at kampen helst bør foregå på steder med min halvmeter snø,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Gjest" ! Ja, du har så rett så rett ! Uten snø kan vi ikke drive med vinterkrig, men nå har vi bestilt snøkanoner. Håper vi finner noen kroner å betale dem med, ellers blir det overskridelser på budsjett vet du - og Kristin K.D. har allerede brukt opp tabbekontoen sin, så der er det heller ikke noe å hente. Neste vinter sender vi fjernoppklaringen på øvelse i de arabiske emiratene eller nord Afrika for der er det snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva det kommer av, men oppklesk-folka fra kavaleriet har et særegent behov for å markere hvor ekstremt barsk deres tjeneste er. Nok om det.

Ingen her er tydeligvis kjent i oppmarsjområdene til Rondane nasjonalpark. Verst var jo innleder som ville starte på Spranget. Hit har det aldri i løpet av siste 57 år vært brøytet vinterstid, og vil heller aldri bli det. Endestasjon er og blir Mysusæter, dersom du tar av E6 på Otta. Her er det parkeringsmulighet på 4 ulike p-plasser. Alle er kontinuerlig oppbrøytet, og tar til sammen 1500-2000 kjøretøyer. Vi snakker tross alt om en av Opplands desidert tettest bebygde hytteområder. At en blir pålagt avgift (30 kr?) pr. døgn, er vel ingen bombe. Det koster atskillig mer om du parkerer ved en flyplass og drar utenlands. Dessuten virker det ikke som majoriteten av Fjellforums lesere akkurat er plaget av likviditetsproblemer.

Smuksjøsæter var også trukket fram. Hit er det ikke brøytet. Fjellstua kjører beltevogn for eget bruk. Men dersom målet for turen er Rondvassbu en mørk vinterkveld, hvorfor i all verden da reise til Høvringen? Det blir da unødig langt. Løypa fra toppen av Tjønnbakken og inn til Rondvassbu, er pr. i dag ikke merket.

At Tjønnbakken er en prøvelse: Fullstendig vrøvl og usammenhengende syk tankegang!! Lett motbakke med skrekkeksempel på hva tilfeldig hyttebygging ute av kontroll i snaufjellet medfører. God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj... her var det, som kjæresten min ofte sier, mye interessant men unyttig fakta.

Jeg takker for all god informasjon. For en relativt uerfaren fjellvandrer er det fint å kunne spørre seg frem litt. Jeg har ikke tenkt å gå alene i fjellet midt på natta, og er ganske godt ledsaget av en skikkelig Mann, men vi er som sagt usikre på nattevandringen og snømengden. Jeg har tilegnet meg litt mer informasjon siden mitt innlegg over, og vet at løypene til Rondvassbu kvistes på fredag. Men at vi ikke kom inn til Spranget med bil visste jeg ikke. GPS har jeg ikke, men hodelykt, kart og kompass er alltid med på tur.

Dette ser greit ut, folkens! Vi pakker sekken og går. Blir været for ille, kjører vi heller ned i Otta igjen og tar en dagstur på lørdag.

Til slutt; Slapp av litt a`!! Jeg ombestemmer meg nesten, hvis "Solovandrer" og "Gjest" er folk som vanligvis ferdes på rutene jeg har tenkt å gå midt på natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Oj oj... her var det, som kjæresten min ofte sier, mye interessant men unyttig fakta.

Jeg takker for all god informasjon. For en relativt uerfaren fjellvandrer er det fint å kunne spørre seg frem litt. Jeg har ikke tenkt å gå alene i fjellet midt på natta, og er ganske godt ledsaget av en skikkelig Mann, men vi er som sagt usikre på nattevandringen og snømengden. Jeg har tilegnet meg litt mer informasjon siden mitt innlegg over, og vet at løypene til Rondvassbu kvistes på fredag. Men at vi ikke kom inn til Spranget med bil visste jeg ikke. GPS har jeg ikke, men hodelykt, kart og kompass er alltid med på tur.

Dette ser greit ut, folkens! Vi pakker sekken og går. Blir været for ille, kjører vi heller ned i Otta igjen og tar en dagstur på lørdag.

Til slutt; Slapp av litt a`!! Jeg ombestemmer meg nesten, hvis "Solovandrer" og "Gjest" er folk som vanligvis ferdes på rutene jeg har tenkt å gå midt på natta :)

HA! For en takk!

Her sitter jeg og forsøker å dele av min kunnskap til en newbee som åpenbart trenger støtte og veiledning, også sier du at du ville ha blitt skremt av mitt nærvær!

Utakk er verdens lønn. Jeg og Herr Solovandrer disser hverandre på nettet, men hadde vi møttes i fjellet en mørk vinternatt skulle jeg ha gitt han en varm klem og en god kopp kaffe. Det er det paradoksale med oss fjellfolk vettu; sinte utenpå, gode inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva det kommer av, men oppklesk-folka fra kavaleriet har et særegent behov for å markere hvor ekstremt barsk deres tjeneste er. Nok om det.

Denne tjenesten er da ikke spes. krevende! Jeg er selv tidl. oppklaringsmann og lagfører, men syntes ikke det var noe særlig å skryte av egentlig. :!:

Meningen var egentlig å gjennomføre HJS eller HJK, som det vel heter idag (dvs. Hærens jegerskole eller Hærens jegerkommando).

Dessverre for mange i Oppklesk., drev forsvaret med innsparing på den tiden, så de droppet utdanningen av fallskjermjegere det året.

Det er riktignok nesten 30 år siden jeg var i oppklaringseskadronen, så noe kan jo ha forandret seg på denne tiden ..... eller :)

_______________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til Gjest, Mjølrakk, Rune og alle dere andre!

Jeg innser nå at jeg ikke har vært særlig heldig med mitt skryt av Kavaleriet som var ment å være både litt selvironisk og spøkefullt. Men jeg ble litt irritert på han som skrev om "back up med GPS". Det ante meg at Line 78 som, NB!, "aldri hadde gått alene før" og slett ikke en sen kveld/natt, ikke ble særlig hjulpet av det innlegget.

Nå ser jeg at hun er sammen med en mann med stor M og har, synes det som, plenty av tid !! Etter en natt på hotell på Otta kan du trygt reise til Mysuseter og parkere der (NB mot avgift) og sammen med din "Mann" gå inn i "oppmarsjområdet" til Rondane uten frykt for meg i alle fall. Jeg ligger ikke på lur i en snøhule og speider etter deg. De andre får svare for seg.

Enig med Gjest: Utakk er verdens lønn !!

Jeg stryker også Line78 av min "supportliste"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.