Gå til innhold
  • Bli medlem

Bereding av revehaler


Zabel

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått kloa i 4 revehaler, hhv. to fra sølvrev og to fra blårev. Disse har jeg planer om å lage to pelskanter til hette av. Halene er ikke behandlet på noen måte, annet enn at jeg antar at de er "renset" (?), da det er litt sagflis i dem. Jeg har fått beskjed av han jeg fikk dem av at de må beredes.

Hvor kan jeg få gjort dette? Samtidig vil det være ønskelig å få påsydd borrelås, slik at de enkelt kan festes til hette. Noen som har tips om hvor jeg kan få gjort dette også? Føler meg ikke kvalifistert til å begynne å sy i dette materialet selv.

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Takk for svar. Har vært i kontakt med en bereder nå, og han skulle ha 200,- pluss moms per hale. Nå har ikke jeg peiling på hva slikt koster, men jeg synes det var dyrt. Jeg kommer til å undersøke litt rundt, og kanskje ender jeg opp med å prøve selv.

Poster her når det blir noe fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

dette var da litt dyrt. Du kan få beredte revehaler for ca. 50 dkr. i Kjøbenhavn. Dvs får du de sendt via netthandel kan du få de inn under bagatellgrensen på 200 kr.

Se: www.skindhuset.dk

hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, det bekrefter mine mistanker om at 200,- + moms var dyrt. Jeg skal en tur til København i september, så kanskje jeg kan stikke innom butikken. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Butikken ligger i Kbh. sentrum tett ved Rundetårn. Nesten ved hjørnet av Købmagergade og Skindergade. Ja, Skindergade for det var her skinn- og lærhandlerne holdt til i middelalderen!

De har mye rart innenfor skinn, spenner, lær mm.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei!

Tar fram denne igjen, da jeg har nye ting å melde.

Har i dag mottatt tanning formulaen jeg bestilte etter tips fra knutis tidligere i tråden. Kom seg på en drøy hundrings inkl. frakt. Da ble det straks litt billigere. Litt salt og vann er det eneste jeg trenger i tillegg.

Har i kveld startet prosessen med bereding, og jeg er spent på resultatet. Halene har ligget noen år, så vi får se etter hvert om de er brukbart materiale.

Halene er selvsagt splittet på langs, og planen er å sy på et tøystykke med borrelås. Syingen vil foregå for hånd ved hjelp av skinnål. I forbindelse med dette lurer jeg på hvilken type tråd som er best egnet, og hvilken type tøy er best egnet for påsying av borrelås og pels? Hvor kjøper man dette billigst? Det er jo ikke all verden av stoff jeg trenger, så får jeg kjøpt i cm eller må jeg kjøpe pr meter? Jeg tenker at noe kraftig bomull vil være kurrant. Pelsen skal være på en Norrøna bomullsanorakk.

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Med mindre du er veldig glad i å sy, så ville jeg limt det på. Kan hende det vil lønne seg å ha et tøystykke mellom pelskanten og borrelåsen, men ville da valgt kunstfiber av noe slag for at det skal vare lenger. Men superlim gjør susen på alt fra sår til pelskanter.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har vært i kontakt med en bereder nå, og han skulle ha 200,- pluss moms per hale. Nå har ikke jeg peiling på hva slikt koster, men jeg synes det var dyrt. Jeg kommer til å undersøke litt rundt, og kanskje ender jeg opp med å prøve selv.

Poster her når det blir noe fremgang.

Jeg kjøpte et par sølvrev-haler denne uken, til 250kr pr stk, med påsydd borrelås.

(Jeg kjøpte fra en revefarm her på sørlandet, de hadde bare de to halene igjen, ellers skulle jeg selvsagt lagt ved link)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.