Gå til innhold
  • Bli medlem

Fine toppturer fra Chamonix?


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en gjeng som skal til Chamonox i sommer for å gå Mont Blanc (Gouter ruten).

Planen er å legge inn litt ekstra akklimatisering så vi trenger forslag til fine toppturer i området; vanlige turer uten klatring på sikring.

Regner med at det er endel her inne som har vært i området og som har noen gode tips til topper :)

Ture

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En fin akklimatiseringstur er å ta Aiguille de Midi-banen til topps og derfra gå og småklyve snøkammene og småtoppene i retning Aiguille de Plan. Dette er en tur i spektakulære omgivelser. Den krever taubruk på noen av de sylkvasse snøkammene i tilfelle utglidning.

Ellers kan en ta fine turer i fjellene på nordvestiden av Chamonixdalen. Herfra er det flott utsikt mot de sylkvasse Aiguillene og Mont Blanc-massivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin akklimatiseringstur er å ta Aiguille de Midi-banen til topps og derfra gå og småklyve snøkammene og småtoppene i retning Aiguille de Plan. Dette er en tur i spektakulære omgivelser. Den krever taubruk på noen av de sylkvasse snøkammene i tilfelle utglidning.

Ellers kan en ta fine turer i fjellene på nordvestiden av Chamonixdalen. Herfra er det flott utsikt mot de sylkvasse Aiguillene og Mont Blanc-massivet.

Aiguille de Midi står allerede på planen ;) Har du noen ideer om hvor man kan finne detaljert informasjon om topper, ruter, transport fra byen etc. Har aldri vært i Chamonix før så er helt grønn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Chamonix er jo et mekka for alle former for fjell-aktviteter året rundt, så det er vel bare søke i vei på google. Mange bra siter. Chamonet.com er en av de.

Det finnes enn bra liten pocket bok som heter Mont Blanc 5 routes to the summit. Det er en enkel og fin og lettlest bok som beskriver 5 av de mest brukte rutene til toppen. Det står også masse tips om vær og vind og når det er greit å klatre der. Og, en del om farene forbundet med det .... vurder å bruke guider ..

Den er skrevet av Francois Damilano

Hilsen Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og så er det en kongebok skrevet av legendariske Anselme Baud som heter Mont Blanc and the Aiguilles Rouges - a guide for skiers ..

Som vel er mer beregnet for skikjøring, men jeg har for meg at den omtaler ALT som likner en fjelltopp i området rundt chamonix. Meget detaljert med graderinger på ruter og krav til kjørers sine ferdigheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Francois Damilano har lavet 3 bøker, den med dei 5 ruter til MTB, og to bøger som dekker "alle" ruter i Mt. Blanc massivet. Dette er "must have" for alle som vil til fjells i Cham. området... Alt fra F og PD ruter til dei store seriøse ruter. Bøkerne er på fransk eller engelsk å hedder "Snow, Ice and Mixed - the guide to the Mont-Blanc Range".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi er en gjeng som skal til Chamonox i sommer for å gå Mont Blanc (Gouter ruten).

Planen er å legge inn litt ekstra akklimatisering så vi trenger forslag til fine toppturer i området; vanlige turer uten klatring på sikring.

Regner med at det er endel her inne som har vært i området og som har noen gode tips til topper :wink:

Ture

Dere skal dit sommerstid og så vidt jeg skjønner er dere ute etter enkle akklimatiseringsturer/toppturer der man slipper å måtte bruke sikring.

Jeg tror dere vil ha problemer med å finne så mange alternativer.

For noen år siden spurte jeg om det samme på et utenlandsk nettsted og det var stort sett enighet om at det var veldig, veldig lite å velge mellom. Det meste av topper i området som er høye nok som akklimatiseringstiopper krever også klatring. Eventuelt må man et stykke ut av fra Chamonix, noe som er greit nok hvis man har bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere vil ha problemer med å finne så mange alternativer.

For noen år siden spurte jeg om det samme på et utenlandsk nettsted og det var stort sett enighet om at det var veldig, veldig lite å velge mellom. Det meste av topper i området som er høye nok som akklimatiseringstiopper krever også klatring. Eventuelt må man et stykke ut av fra Chamonix, noe som er greit nok hvis man har bil.

Der er masser af muligheter for å komme i høyden uten å skulle klatre eller bevæge sig med sikringer. Stort alle dei F og PD ruter eg har gået er "bare" bratte fjellture, hvor det kanskje kan være ein ide med ein isøks. Største "problem" er breene, men det er ikke noget reelt problem. Der går busser frem og tilbake i Chamonix dalen, så det er ikkje vanskeligt å komme sig rundt. Men hvis dere forventer "Norske fjell", bliver dere nok overrasket, dette er alpinefjell, det er bratt å ein er eksponeret i høyden - ikkje ein tur på Galdhøpiggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter også med en følelse av at den gjennomsnittlige fjellturen er noe mer avansert der nede enn hva vi er vant med her oppe. Får skaffe meg noen bøker og lese litt, noe finnes det nok :P

Blir ihvertfall spennende å se hvordan fjellheimen ser ut der nede. De av oss som har klatret rundt i den norske fjellheimen tidligere har ikke akkurat kunnskapene frisk i minne så tror vi skal styre unna ruter med noe særlig over basic taubruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.