Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppdrag Sognefjorden


Erling

Anbefalte innlegg

Så har siste episode av Oppdrag Sognefjorden rullet over TV-skjermen. Og hvis noen ikke har sett episodene kan dere få dem her: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/731407/

Masse flott natur og freske folk som gjør mer eller mindre halsbrekkende stunt. Det mest hårreisende stuntet synes jeg var de to med wingsuit i 200km/t et par meter fra et steingjerde hvor resten av gjengen satt å så på. Litt mye matlaging og andre trege aktiviteter innimellom riktignok.

Totalt sett synes jeg det var påfallende lite svette i programmet. Jeg sjekket rulleteksten, men der var kun Widerøe nevnt og de har vel ikke helikoptre. Vil ikke NRK på noen måte fortelle at det er brukt helikopter til de fleste av fjellene som det ble kjørt ned fra på ski eller hoppet fra ;) Det hele handler vel om å fortelle en god historie, men jeg synes siste episode blir direkte pinlig når hele greia er så til de grader iscenesatt. Programmet titulerer seg med å være en dokumentarserie, men når turen til Store Ringstind liksom skal være transport med hundespann, men så er været for dårlig, så de tar heller helikopter en annen dag, eller kanskje et annet år, med pent vær (selvfølgelig uten å fortelle om det) da blir det i overkant pinlig. Bare for en å fortelle en rørende historie som har liten sannhetsgehalt.

Jeg har vært oppe i Ringstindene et par ganger og kjente igjen Store og Midtre Ringstind og Stølsmaradalstind. Men jeg mistenker også en del kryssklipp fra andre områder. Jeg tror noen av dem var på flere topper enn Store Ringstind. Er det noen som vet hvilke fjell de også var på :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns Oppdrag sognefjorden er noe med det bedre som er sendt i norge i nyere tid. Men eg tar det for det det er; underholdning.

At de trikser og mikser for å mekke ein historie som skal selges best mulig er da ikkje noe overraskelse. Og etter mine øyne greit nok når det er snakk om underholdning og ikkje nyheter ol.. (ta VG som eks...)

Har dog ikkje sett siste episode ennå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling, hva mener du med at historien om Karina har liten "sannhetsgehalt"?

Jeg synes programmene var interessante, viste flotte ungdommer i flott natur. Trolig vil flere legge sommerturen innom Sognefjorden etter å ha sett dette. Programmlengden kunne gjerne vært en time med mer innslag av svette og turutfoldelses.

Noe av det viktigste var kanskje å vise at det bare er en smal grense mellom adrenalinkick basert sport og rus. Som en av deltakerene sa så tilsvarte stuntet han hadde gjort narko for ei uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling, hva mener du med at historien om Karina har liten "sannhetsgehalt"?.

Litt upresist kanskje, men måten de kom seg opp på fjellet tror jeg hadde liten sannhetsgehalt. Jeg tror også de overdrev hvor mye Karina gikk eller sto på ski. Og så lurer jeg på om helikopteret landet mellom Store og Midtre Ringstind. Der er det nasjonalpark.

Jeg synes det har vært en veldig bra underholdningsserie og hadde vel neppe hengt meg opp i det jeg har skrevet hvis ikke NRK hadde kalt det en dokumentarserie. Få av turene oppover fjellet var særlig godt dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Erling. Flott program, og liker opplegget med båtturen, lokal mat og informasjonen om småstedene langs fjorden. Skifilmer kan man se andre steder, men dette viser litt mer, og det er positivt.

Dessverre har de hele tiden gitt inntrykk av at de GÅR til fjells. Dette har muligens lurt noen i tidligere episoder, men det toppet seg i siste episode med det nevnte hundespannet. "Skuespillet" rundt dette var så dumt at det var flaut å se på. Pussig at ingen gikk på feller når de måtte gå hele veien? Hvor var hundespannet hvis kroppen til Karina ikke hadde taklet den "første skituren etter skaden"?

Det teite er jo at flygeløyver er offentlig dokument, slik at det er lett å sjekke. Fant ikke løyvet på nettet nå, men kom kjapt fram til dette: http://fjordhelikopter.no/Nyheter/tabid/1499/newsid3123/219/Default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det er rart de ikke bruker feller, å gå til fots med skiene på ryggen er en merkelig manøver. Ellers bra program, skal se hele episoden i reprise nå i ettermiddag hvis jeg får tid. VM i oslo sørget for tv@the-office :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dette var en fasinerende programserie, fra vårt vakreste fylke. Men man blir etterhvert noe frustrert og jeg vil si: Deprimert, når alt positivt konsekvent omtales som enten SYKT eller SINNSYKT. For oss, og i forhold til det norske språket, er begge disse adjektivene negativt ladet. Når de så blir koblet opp mot postive opplevelser i norsk natur, ja da melder vi oss av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man blir etterhvert noe frustrert og jeg vil si: Deprimert, når alt positivt konsekvent omtales som enten SYKT eller SINNSYKT. For oss, og i forhold til det norske språket, er begge disse adjektivene negativt ladet.

He he, er ikkje uenig, men kan heller ikkje vere helt enig (og er ikkje norsk), men det er nok spørgs hvilken generation ein er fra, og hvilket miljø ein har tilhørsforhold til...

Det norske sprog utvikler sig - som alle andre sprog - og at udtryk ikke betyder det dei gjorde i "gamle dage", er jo ikkje noget nyt. Nogen liker utviklingen andre ikkje, sårnt vil det altid vere. No er den moderne skikultur ein globalisert størrelse og selvsagt veldig internationalt sprogkultur, så egentlig er det vel bare bra at gutter har funnet norske ord, frem for "bare" å bruge der engelske udtryk som dominerer miljøet...

Ellers om serien, eg liker den! - men det som vises er ski-underholdning (for skidelen), og som i alle ski-underholdingsfilmene er det ikkje fellerne som bliver brugt mest. Kunne selvsagt ha veret "nice" å se gutta bli "stoked" over ein flott opptur, å se dei slite sig ut, men hva... Egentlig er eg i tvivl om hvorvidt "ikke toppturs folk" tenker over om dei nu har gået opp med feller, med ski på sekken eller ikkje. Trur nok folk flest bare ser unge mennesker som når en flotttopp å skal skreie/fly ned...

Ikkje noget eg kan bli harm over, bare irriteret over det ikkje er mulig for kompiser og familie uten for Norge å sjå serien på NRK NettTV, for dette viser jo noget af det bedste Norge har å tilbyde :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mang ein gong lege på kanten av Bøttejuvet (ikkje Bøttajuvet som kommentatoren seier) og sett ned og det er faktisk like heftig som på tv! Men eg kan ikkje forstå at nokon torer å kasta seg utfor der - heilt utruleg at nokon har det i seg.

For eigen del var det artig å sjå at dei faktisk gjekk denne ruta til fots, men det skal seiast at det ikkje er særskilt langt. Snøen såg ut til å bera godt og på sommarstid er det om lag ein og halv time frå parkering til varden på toppen. På vegen opp passerte dei ein støl, noko eg la godt merke til då dette nesten var min andre heim i ungdomen! Artig at selet fekk sine "15 minutes" (eller seconds) på riksdekkjande tv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årest sitat for var da en av deltakerne sa at det var viktig for ham å "gaine no karma" på vei til et hopp. Det var for meg en høydare, og da ikke negativt med.

Jeg er norsklektor på vgs, og vi kan godt si at kidsa snakker slik i dag, det er bare å akseptere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic men jeg vil anbefale dere å se programmene til Jostein Flo som gikk for noen år siden også. Nrk har fjernet de forlengst fra sin søkemotor men google ga meg lenker:

Topptur til Storen: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/377650/

Bre- og istur til Lodalskåpa: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/379099/

Topptur på ski i Vest-Jotunheimen: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/377647/

Skisegling på Finse: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/379103/

Surfing på Stad: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/377632/

Padling på kysten av Sogn og Fjordane og i elvane på Voss: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/377635/

Informasjon om programmene: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/program_nrk_sogn_og_fjordane/595921.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, er ikkje uenig, men kan heller ikkje vere helt enig (og er ikkje norsk), men det er nok spørgs hvilken generation ein er fra, og hvilket miljø ein har tilhørsforhold til...

Først en disclaimer: Jeg elsket serien, og mener det er noe av det beste vi har hatt på norsk tv på en del år.

Likevel må jeg si meg litt enig med bjartski(uten at jeg nødvendigvis er så uenig med RAS): Jeg er tålelig ung, og vant til å høre disse uttrykkene i flere sammenhenger, men kunne gjerne tenkt meg at de reflekterte litt mer over opplevelsene sine utover enkeltsetninger som "det var helt sykt ass" og "helt sinnsykt fett ass". Skjønner at ikke alt kan være slik man vil, men merket vel at selve naturbiten kanskje ikke spilte så stor rolle for en del av deltakerne som den ville gjort for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve skikjøringa/hoppinga og det å se fjellene syns jeg er bra med serien men innholdet eller er jo bare såpekoking. Jeg syns ikke det er hverken artig eller interessant å se på noen kule ungdommer kommentere en lamming med sykt ekkelt osv. Nå har jeg ikke fått med meg mer enn 3 episoder heller men av det jeg har sett så er minst halvparten av programmet såpekoking for å få tida til å gå. Det eneste interessante er jo enkelt intervjuene hvor det fortelles litt om hvorfor de gjør dette og hva de får ut av det. Men de også blir brukt opp igjen gang på gang og virket loslitte allerede etter mine 3 episoder. Syns det var artig å se på men noe av det beste av tv programmer på mange år er det ikke i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns programmet er veldig bra i den forstand at det viser natur og fjell på en slik måte jeg liker å se det. Det er personer som uttrykker en voldsom glede av å være i naturen, å gjøre det de holder med på. Så få vi bare leve med at språket har endret seg i løpet av et par ti-år. Tenker vi etter så har vi nok brukt våre ord og uttrykk selv også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Likte serien godt. De samme spørsmål som reises rundt redigeringen og fremstillingen av turene ble reist rundt naturfotografene på 70- og 80-tallet. Folk fikk inntrykk av at naturfotografene (særlig film) tuslet en halvtime i naturen og "viste oss den fremkalte filmen" etterpå. Det er fremdeles mange som ikke fatter hvor mye arbeid, kunnskap og planlegging som ligger bak. Også for stillbilder hvor en utrolig antall timer og eventuelle bomskudd som ligger bak for å få det rette lyset eller situasjonen. Eller begge deler. Redigering og et visst inntrykk av at dette skjer fortløpende tror jeg er helt nødvendig for å holde på seerene.

Når det gjelder språkets utvikling er det litt gøy å se at de som kritiserer dette veldig ofte bruker endel nye varianter. F.eks "nærme" fjellveggen i stedet for "nær" o.l..

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.