Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode ord for naturformasjoner


segrov

Anbefalte innlegg

Nå føler jeg meg som en gammel Språkteigen-gubbe, men jeg har en tråd for de språkinteresserte. Jeg merker ofte når jeg er på tur, sommer som vinter, at jeg mangler språk for en del av de tingene jeg ser rundt meg. Det merkes særlig når jeg er på tur med andre og skal peke ut et område: "Ser du den der knausen der?...eh...der hvor det er litt skygge...ja? Og så litt opp til høyre der, rett ved den snøflekken, litt til venstre for den forhøyningen.?..nei, ikke den første...den andre der... Mellom der skal vi gå.". Lyder det kjent? Jeg lurer på om du vil dele noen ord som er gode og beskrivende for naturformasjoner o.l. man kan komme over på en (fluefiske)tur - gjerne ord som ikke er alt for dialektspesifikke/interne. Jeg leste for eksempel i Lars Monsens bok om Femunden at en "hå" var et lite vann, gjerne som et avbrekk i en elv, og at Røavassdraget hadde flere "håer" langs nedover. Andre nyttige ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg litt igjen her.

Husker et lite vann, hvor jeg kommer fra på nordvestlandet, som ble kalt Lonå.

Tenkte lite på om det hadde noen spesiell betydning før jeg i en eller annen sammenheng fikk se begrepet lon(e ?) og at det er en betegnelse for et sakteflytende, utvidet parti i en elv (stemte godt med dette lille tjernet).

Lon:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=lon&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.