Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner trenger tips til tur-utstyr.


Joakim-G_R

Anbefalte innlegg

Hei!

Er nybegynner i skogen, og har vel egentlig kun campet når jeg MÅTTE på barne/ungdomsskolen. Jeg trenger litt hjelp og tips for å komme igang, og etter et søk på nett så fant jeg dette forumet her.

Er ute etter personlige erfaringer og tips, da jeg har lest litt rundt på artikler i blader og slikt, men liker å spørre og få svar på akkurat det jeg lurer på.

Kan begynne med at jeg har fra før av bestikk, tallerken og litt småtteri, men utover det trenger jeg tips til hva jeg bør ha med meg, og til rimelige produkter for å starte med. Dvs, jeg skal ikke gå i skogen hver helg, det blir utøvd i samarbeid med en hobby jeg har fra før av. Men hvem vet, kanskje jeg blir bitt av basillen og drar med meg sønnen min ut på tur og får endelig brukt denne fiskestanga jeg fikk til konfirmasjonen min..

Det jeg tenker på først er: Soveplass. Tenker først gapahuk, ettersom det skal være lett å slå opp leir, lett å bære med seg, og skal være mulig å skjule mest mulig med naturlig vegetasjon.

Det jeg tenker for å lage gapahuk er en grønn presenning, spent opp med tau i trær og med evt en stokk på tvers mellom to trær for å lage noe å "brette" presenningen rundt, og med teltplugger i bakkant. For å skjule dette litt, tenkte jeg å legge lette greiner og slikt som jeg finner rundt oppå presenningen, og med et kamonett (fra forsvaret el.lign) over dette igjen for å holde det på plass. Tenkte også å dra kamonettet ned i framkant av presenningen, for å lage noe le for evt vind.

Hva skal man sove på? Mange sier granbar isolerer godt, og med et godt liggeunderlag oppå der igjen. Men er det virkelig noe godt?

Jeg må også ha pute (klarer ikke sove uten), og ser XXL bl.annet har en "selvoppblåsende" pute. Hvordan er disse?

Det blir hovedsakelig camping i skog fra ca april-mai, og til september, tenker jeg. Så en high-tech sovepose er nok ikke nødvendig.

Jeg har også en ATV som skal være med iblant, og tenkte å pakke opp denne med det som er mest nødvendig og som jeg og de andre på tur kan slippe å måtte bære til enhver tid. Men når denne ATV'en ikke er med oss, hva anbefaler dere å bære ting i? Tenker på en stridssekk, men disse er vel rimelig dyre, og kanskje ikke av de mest behagelige?

Lage mat, mat generelt, vann og drikke er veldig viktig. Hvor mye vann bør man beregne til drikking på 24 timer? Det jeg vet foreløpig er at jeg skal oppholde meg i skogen i 48 timer i strekk pr gang, og det er meget mulig det blir lenger iblant. Så proviant er viktig, også viktig å få med seg nok næring da det til tider kan bli mye løping og slikt, og ikke bare vandring.

Til mat da, så har jeg sett disse "feltrasjonene" som XXL selger, det høres jo veldig godt ut det de har, og lettvint med å kun koke opp vann og blande i. Er dette det letteste å dra med seg, og det som veier minst? Og gir nok næring pr måltid?

Å lage maten kan også være slitsomt har jeg funnet ut, har kjøpt et stormkjøkken fra Biltema en gang i tiden, og med rødspritbrenneren tok det vel typ halvannen time om jeg husker riktig, å få varmet opp en boks lapskaus.. Så, jeg har vel egentlig funnet ut at rødsprit ikke er tingen å løpe med i sekken. Har da sett et merke som heter Fire Maple, som er en kinaprodusent som lager propanbrennere, kjeler, panner, osv. Er det noen som har erfaring med dette? Ser de er relativt rimelige på Ebay bl.annet.

Dette ble mye spørsmål, og det kommer nok mer etterhvert.

Mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder sovepose i skogen, i den varme delen av året er jeg enig i at det meste er godt nok. Trenger ikke akkurat en ekstrempose. Det med en gapahuk i skogen er greit, og jeg har sovet i gapahuk i skogen mange ganger. Men ikke om sommeren.Om sommerne liker jeg telt, fordi det beskytter mot innsekter. Jeg klarer ikke å sove når myggen surrer i barten....

Angående hodepute, så har alle ingrediensene til en hodepute med seg på tur. De vet det bare ikke. Du tar sovepose-posen og stapper de mykeste klærne i dem. Og voila, en hodepute.

Spritkokere har jeg brukt mye av, og liker dem også for enkeltheten.Men Bil Tema sin liker jeg ikke. Fordi den ikke har god nok vindbeskyttelse.Men vanligvis bruker jeg en Optimus multifuel benner.

Noe å bære alt i??? Jeg vet ikke hva en stridssekk er, men hva med en vanlig ryggsekk?? Det er mye å velge mellom.

Og hvor mye vann?? Aner ikke. Jeg drikke når jeg er tørst, og det pleier ikke å være vanskelig å finne godt vann i norsk natur. Jeg pleier å begynne turen med en 0,5L Colaflaske i plast og med skrukork. Og det er drikkeflasken på resten av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Robinson over, jeg anbefaler å bruke telt på sommeren for å få fred fra insekter, alernatitvt bruke myggnetting under presenningen. De fleste soveposer duger om sommeren, men skal du opp i høyden, samt sove ute på kalde netter på våren høsten bør du ikke gå for de aller "tynneste" soveposene, det er greit at den har komfort tempratur mellom 0 og 5 grader i allefall. Dek kan fort bli så kaldt på natten, og blir det kaldt nok sover man med litt ullundertøy.

For matlaging bruker jeg oftest gass, da det er enkelt og bruke, koker opp raskt og krever lite vedlikehold. Kjøp en gassbrenner for å sette på gassboksen, og en primus windscreen som også passer på boksen og du har en løsning som fungerer godt så lenge det ikke er mye vind, da må du finne noe mere ly, f.eks. ryggsekk / liggeunderlag / etc.

Når det gjelder vann bruker jeg også en halvliters brusflaske som jeg drikker av og fyller opp underveis. Men jeg har også en 2 liter platypus flaske som jeg bruker i leiren, og når jeg går i tørrt terreng der det ikke er lett å finne vann.

Jeg anbefaler også å se på vekten på utstyret da det er mye kosligere å gå på tur med en 12 kg sekk enn en 25 kg sekk. For noen år siden lå sekken min oftest på 20-25 kg, nå er den sjelden over 15kg, of stort sett på rundt 10-12 alt etter hvor lenge jeg skal avgårde, og om jeg er på fototur og tar med spilrefleks, linser, stativ, etc.

I denne prosessen byttet jeg ut:

telt, fra ca 4 til 2 kg

sovepose, fra ca 1,5 til 0,8 kg

liggeunderlag, fra ca 1,2 til 0,5 kg

kokesett, fra ca 1,2 til 0,5 kg

ryggsekk, fra ca 3 til 1,5 kg

Dette har jeg gjort gradvis over de siste 5-6 årene, men de 5.5 kg spart + at jeg dropper å ta med en del ting jeg aldri brukte, men som var med "just in case". Totalt hat jeg kvittet meg med 10-12 kg på basisvekten, og det gjør turen mye kosligere, jeg ser ikke lenger frem til hver pause mens jeg går, men nå kan jeg fint rusle langs en elv og fiske med all bagasjen på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Robinson over, jeg anbefaler å bruke telt på sommeren for å få fred fra insekter, alernatitvt bruke myggnetting under presenningen. De fleste soveposer duger om sommeren, men skal du opp i høyden, samt sove ute på kalde netter på våren høsten bør du ikke gå for de aller "tynneste" soveposene, det er greit at den har komfort tempratur mellom 0 og 5 grader i allefall. Dek kan fort bli så kaldt på natten, og blir det kaldt nok sover man med litt ullundertøy.

For matlaging bruker jeg oftest gass, da det er enkelt og bruke, koker opp raskt og krever lite vedlikehold. Kjøp en gassbrenner for å sette på gassboksen, og en primus windscreen som også passer på boksen og du har en løsning som fungerer godt så lenge det ikke er mye vind, da må du finne noe mere ly, f.eks. ryggsekk / liggeunderlag / etc.

Når det gjelder vann bruker jeg også en halvliters brusflaske som jeg drikker av og fyller opp underveis. Men jeg har også en 2 liter platypus flaske som jeg bruker i leiren, og når jeg går i tørrt terreng der det ikke er lett å finne vann.

Jeg anbefaler også å se på vekten på utstyret da det er mye kosligere å gå på tur med en 12 kg sekk enn en 25 kg sekk. For noen år siden lå sekken min oftest på 20-25 kg, nå er den sjelden over 15kg, of stort sett på rundt 10-12 alt etter hvor lenge jeg skal avgårde, og om jeg er på fototur og tar med spilrefleks, linser, stativ, etc.

I denne prosessen byttet jeg ut:

telt, fra ca 4 til 2 kg

sovepose, fra ca 1,5 til 0,8 kg

liggeunderlag, fra ca 1,2 til 0,5 kg

kokesett, fra ca 1,2 til 0,5 kg

ryggsekk, fra ca 3 til 1,5 kg

Dette har jeg gjort gradvis over de siste 5-6 årene, men de 5.5 kg spart + at jeg dropper å ta med en del ting jeg aldri brukte, men som var med "just in case". Totalt hat jeg kvittet meg med 10-12 kg på basisvekten, og det gjør turen mye kosligere, jeg ser ikke lenger frem til hver pause mens jeg går, men nå kan jeg fint rusle langs en elv og fiske med all bagasjen på ryggen.

Kan du ikke navngi utstyret som du har gått ned vekt med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.