Gå til innhold
  • Bli medlem

Lunk i lavvu


Hermansen

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ikke behov for å sitte i tskjorte, men fått bort den rå kalde lufta som ofte kommer kunne vært kos.

Vil det fungere med en vanlig mulitfuelbrenner?

Eller aller best, finnes det noen lykter som kan avgi nok varme til at den rå lufta forsvinner?

Eller er det heat pal, pelletsovn eller andre ovnvarianter det man bør satse på? Syns mange av de blir veldig varme, og det har jeg egentlig ikke veldig behov for.

er en 4-6 manns lavvu det skal brukes. Jeg har ikke fått den enda så liten erfaring med lavvubruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heatpal er jo genial til å få bukt med rå luft. Trygg og enkel men litt stor. Av lykt ville jeg personlig satset på petromaxlampe. Denne gir bra med lys og masse god varme. Krever litt av brukeren men skulle ikke være så veldig avansert å sette seg inn i. Det største problemet er transport. Man må være svært forsiktig med den om man ikke vil sette i nytt glødenett hver gang man skal fyre den opp. Glødenettene er ikke veldig mye sterkere enn asken fra ett brent papirark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda du får da litt varme i lavvoen med en eller annen form for parafin/bensin brenner også. Disse ligger jo opp mot 3000w på full effekt. Men skal du bruke den mye til fyring ville jeg sett etter en stillebrenner. Hva har du?

Husk at de skal ha våken fyringsvakt. Heatpalen kan du nok i mine øyne strekke til å si at er grei å sove sammen med så sant man er sikker på at man har god nok lufting i teltet/lavvoen. Om det for eks snør eller er snø og vind som kan tette igjen lufting så er det nok best med fyringsvakt. Men en vanlig vår/sommer/høst tur på barmark vil jeg påsta heatpalen er rimelig trygg. En multifuel må uansett pumpes med javne mellomrom ellers slokner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en eller annen slags multifuel du. Den kan du bruke til mye. Pelletsovnen har ikke noe særlig større effekt og må ha topphatten litt oppe ellers blir det mye røyk. Med en god primus så slipper du dette og holder mye mer av varmen inne i lavvoen. Det er dessuten mye enklere å bære med seg en liter eller to med bensin enn tilsvarende antall kg pellets, som dessuten må holdes tørre. En optimus 111 er jo ett sikkert valg og fåes brukt fra 300kr og oppover. Bråkebrenneren er den enkleste i bruk og mest driftsikre. Ellers er det veldig mye å velge i. Selv har jeg en omnifuel som fungerer fint men syns det er mye styr med slangeprimus så denne blir liggende hjemme. Bærer noen få få gram mer for å få en god primus med fast tank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.