Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur over Hestbrepiggene ,rett over påske , snøforhold


Fixe

Anbefalte innlegg

Heisan !

Noen her inne som vet noe om snøforhold på Hestbrepiggane ?

Tenkte meg på skitur over disse 10-12 toppene. Tar gjerne imot tips om start - avslutningsted , om man har en bil .

Tenkte i utg. punktet å ta inn mot skjåk , og kjøre inn Lundadalen så langt det går .

Noen som vet om man får sjekket om /når denne veien blir brøytet ,eller er farbar med bil ?

God påske alle sammen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde selv tenkt på denne turen i påsken, men tidsklemma gjorde sitt inntog selv i denne høytid, kanskje neste helg. Bra forhold når man kommer opp i høyden i Breheimen nå, men dalsidene opp til ca. 1500m. innover blant annet Lundadalen er flekkvis snøfrie i stor utstrekning. Mange rapporter om denne spesifikke turen på forumet, med flere varianter og alternative start-/stoppunkt, men et greit forslag hvis du er avhengig av å returnere til utgangspunktet på ski er Lundadalssetra. Å gå over Hestdalshøgda og videre mot Holåtindene tror jeg ikke er noe særlig nå, hvis det er kun Hestbrepiggene du vil nå over er det bedre å gå inn Lundadalen et stykke og på skrå mot Østligste Hestbrepigg ved elva Kvilingen, ned til Trulsbu (evt. ta med Holåtindene) og tilbake til Lundadalsseter. Denne turen kan også selvsagt gjøres motsatt vei, noe som kanskje er mer vanlig. Vet imidlertid ikke hvordan Lundadalsvatnet eller elvene innover dalen kan være nå.

Å komme opp til Lundadalssetra burde ikke være noe problem nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! vurderer selv å gå i dette området til helgen! Men hvorfor mener du området fra holåtindane mot hestedalshøgda er vanskelig nå? hadde tenkt å ta denne turen på retur fra trulsbu...

Mener oppstigningen fra Lundadalssetra og opp mot Hestdalshøgda, som kan være lei under ugunstige forhold. Grunnen består av vekselvis svaberg og løsmasse i enkelte partier, og bør fortrinnsvis forseres under tørre forhold eller med sammenhengende, fast snø. Det kommer også flere småelver ned litt på kryss og tvers i området og snøbruene er som vi vet ikke av de stødigste på denne tiden av året. Situasjonen er imidlertid ikke noe man kan fastslå før man er i området, men man bør ta høyde for dette. En nødløsning er å gå videre ned til Skjellom, terrenget er mye vennligere og du kommer fort ned til riksveien. Bakdelen er at du må ta drosje for å komme tilbake til bilen på Lundadalssetra (ca. 2 mil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Takk til dere som ga meg tilbakemelding om ski-snøforhold...

Startet fra Lundadalen på torsdag ( snart en uke siden) , og kjørte så langt jeg turte (med ny bil). Ble stoppet av snø-is ,2 km før sætra. Den var kjørbar..?! på lørdag , ved returen.

Vi fulgte bekkedal opp fra helårsbru ved heimste Lundadalsætra. Gikk på bena opp til 1400m. da det var bart her.

Gikk mot Knarten på ski, og siktet oss inn på laveste punkt skar ved Lendfjellet. Her satte vi fra oss sekkene, og gikk bort på Storivilen t/r. Bløt snø i dag , men ikke rotten.

Noen bare felt her og der, men fullt mulig å ta seg frem på ski.

Vi campet ved Lendfjellet . Kald natt , -10, som var ypperlig for snøen dag 2. Jeg sliter meg gnagsår på begge hælene, til tross for taping på forhånd . Tempoet er ganske labert..

Fine forhold over Moldurhøe, og videre er det delvis smeltet frem steiner og en del partier hvor det er vanskelig å ta seg frem med ski på bena...

Ned fra Hesthøe , er det smeltet mye og en del sikk sakk kjøring for å ta seg frem med ski på bena.

Vi valgte å avslutte her , da mine føtter ikke syntes dette var noe kult lenger .. Denne natten var det nesten 0 i høyden , og ikke så positivt for snøforholdene.

Snøforholdene videre så egentlig bedre ut , dvs .mer snø.

Kjørte ned breen/bekkedalen (Hestfonne). I bunnen var den høyre varianten best(skikjørers høyre) , og sammenhengende snø .

Vi krysset elva et par g. frem og tilbake på returen , for å finne snøflekker å kjøre på.

Det er nok smeltet nå uansett . Returen vil derfor ta litt tid ...

Fra Yste Lundadalsetra holdt vi på høyre (SØ) av elva . Det skulle være en litt haldårlig sti i flg. kartet.

Denne viste seg å være helt elendig i praksis ( kanskje den bør fjernes fra kartet i boka ?) Føler selv vi er relativt erfarne på rutefinning - men dette var vaaanskelig !

Fra helårsbroa var det nå veldig bra da !

Alt i alt en flott tur , og ved mye mildvær så skjer det nok kjapt at det blir mye gåing på bena her . Hvordan dette har vært denne uka aner jeg ikke ..

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.