Gå til innhold
  • Bli medlem

Ørretfiske i Nordmarka 2011 for dummies. Når starter sesongen?


Eirikte

Anbefalte innlegg

Som nyinnflyttet til hovedstaden venter jeg i spenning på at fiskesesongen i Nordmarka skal begynne så jeg kan bedrive alternativer til alle fristelsene nede i tigerstaden. (Tenker da ikke på voldtekter og heroin, men snarere øl og parkliv.).

Men: Er det noen som kan si meg når ørreten begynner å bite? Nå slippes det ørret ut - og hvor lenge anbefales det å la den være i fred før det er god latin å høste fruktene av kultiveringen?

Ærbødigst,

-E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer litt fra vann til vann. Ikke alle vann det slippes ut fisk hvert år. Store vann kan du fiske hele tiden mens små vann som er avhengige av settefisk godt kan få hvile 14 dager etter utsett.

Når det gjelder is så er det en del is enda, spes på de mindre vannene som har lite gjennomstrømning. Så har høyden noe å si.

Begynner så vidt å løsne i østmarka nå.

I nordmarka er det åpent vann i inn og utos på de store. Til de fleste av disse kan du sykle. Veiene der er brøytet om vinteren så de er fine å sykle nå.

De mindre vann i høyden lenger nord i marka kan det godt hende man må vente opptil 14 dager til før er isfrie.

Så er det lokalt om det er maur og mygg som er "hot" som agn på et vann eller om det er bedre med mark eller spinner/sluk.

Står en del i OFA sin fiskekartbok om slike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Sognsvann er det jo kortest til Sognsvann da :-)

Andre vann der er Svartkulp og store og lille Åklungen.

Lille var veldig nedtappet for 2 år siden så litt usikker på fisket der. Ligger og litt i skyggen så det er ikke sikkert det har gått noe særlig is enda.

Har ikke vært innover der selv så vet ikke hvordan isstatus er.

Ryktes vel at Bogstadvannet har mistet mye av isen så det er vel mulig det har gått en del på Sognsvann hvertfall. Mye folk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser faktisk ut at det er mer åpent vann høyere i år, hvertfall på vann av litt størrelse.

Var på hytta til i går og vannet der var mer eller midnre isfritt i løpet av lørdagen, det ligger på nærmere 500moh. Ikke spesielt stort vann.

Så og noe flyfoto fra Nordmarka i dag som at det ligger noe is enda på f.eks Maridalsvannet mens Fyllingen, Katnosa og Sandungen innover er så og si isfrie. Kan være at det kom en del mer snø i høyden før den værste kulda kom så ikke ikke ble så tykk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mest mark selv.

Rigger som regel en stang med mark og en med sluk i starten. Etterhvert så rigger jeg om til mark på begge.

Da gjerne en stang med bomber og friline. Den andre med et stoppersystem eller Anders. Litt avhengig av vann og dybde.

Av luker bruker jeg litt forskjellig versjoner. Møresild i kobber/rød eler Gull/rød er en jeg bruker mye ved hytta. en kjekt å både ha noe med blått og grønt i sekken. Er det tidlig og kaldt vann kan noen knallfarger prøves. F.eks en hvit sluk med litt "selvlysende" gul/orange.

Har fluestang men bruker det veldig sjelden. Er vel en del ivrig med flue på våren, vel noe maur og mygg som brukes tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dårlig med aktivitet på fiskingen :!:

Jeg var en tur opp ved øyungen i helga for å teste fisket litt. Reiste opp på kvelden, med stanga og en boks med mark. Med en fin temperatur og flott forhold lå alt tilrette for en fin tur. Jeg gikk innover på østsiden å stelte meg til på et fin liten plass, klar til å ta storfisken :D

Mens jeg gikk innover, gikk jeg forbi utrolig mange som campet der oppe. Spesiellt småbarnsforeldre, morro å se at folk tar med barna i naturen selv i så liten alder.

Etter noen timers fisking, var fangsten heller dårlig. Alt jeg hadde fått var en liten fjert, maks en halv fiskepinne :)

Jeg er hverken spesielt erfaren med fiske, eller Nordmarka. Å syntes derfor det er kult med litt tips og triks fra både dere som er kjent der oppe, og dere som er gode med fiskestanga. Det jeg brukte der opp var rett og slett bare en fiske stang med en krok og ltt mark, prøvde også med en superdupp og søkke..

Er det noen steder ved Øyungen som er veldig bra, eller er det noen andre vann jeg burde besøke? Kanskje prøve noe annet utstyr også?

Mvh

Fjellfant`n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nyinnflyttet til hovedstaden venter jeg i spenning på at fiskesesongen i Nordmarka skal begynne så jeg kan bedrive alternativer til alle fristelsene nede i tigerstaden. (Tenker da ikke på voldtekter og heroin, men snarere øl og parkliv.).

Ærbødigst,

-E

Bosted Lillestrøm ?...feil hovedstad....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ligger Gørjene?

Får kanskje prøve Helgeren i morra :)

Begynner å ha vært noen turer på Øyungen nå, uten å få noe annet enn bitte små abbor :)

Store Gørja og Lille Gørja. Sør for Helgeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.