Gå til innhold
  • Bli medlem

Spm om praktisk bruk av gassbrenner


multer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er fersk i friluftslivet og har akkurat kjøpt meg en primus easyfuel II. Jeg lurer på følgende:

Må/ burde jeg koble gassboksen fra slangen mellom hver gangs bruk, også i felt? Jeg ser det står i bruksansivningen, men mener å ha hørt noe om at det ikke stemmer, men det gjaldt kanskje en annen type brenner?

Det står et par plasser i bruksanvisningen at man kan teste tetthet på slange/brenner ved å bruke såpevann. Hvordan gjør man egentlig dette i praksis?

Har lest at det kan hjelpe å snu gassboksen på hodet når det er lite igjen i den eller i kaldt vær. Hva vil dette si i praksis; setter man gassboksen opp ned under hele kokingen, eller er det bare for å få fyr? Er dette forbundet med noen risiko?

Tusen takk til de tålmodige som tar seg tid til å hjelpe en nybegynner.

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrur alltid av gassboksen under transport, men ikke over natta. Nå er ventilen min ved boksen og ikke ved brenneren, så risikerer ikke lekk slange.. Sørger uansett for god ventilasjon. Se friluftsliv.no "test:gassbrennere" for tips. Har hørt at å snu gassboksen på hodet gjør at en sparer den kuldevennlige og lettere propangassen til slutt, og får ikke problemer med halvfull boks i kulden. En bør da ha den oppned hele tiden. Coleman selger gassbokser med ren propan, men de er tyngre, og brenneren må tåle litt høyere trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den er lekk, vil du kjenne det på lukta, og å drive med såpevann på tur hadde jeg kun gjort dersom jeg hadde mista boksen i bakken eller noe, noe jeg aldri har gjort. Er den lekk inneholder boksen såpass lite gass at den ville vært tom etter nokså kort tid...

Jeg også skrur den av under transport. Er jo mest praktisk når man pakker sammen brenneren også legger jeg boksen inni en tjukk ullsokk.

Har den på ved overnatting, men uansett om du skrur den av eller ikke, må du ikke oppbevare den i innerteltet når den ikke er i bruk. Det er alltid en viss sjangs for at den kan gå lekk, og da er det ikke sikkert at du våkner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skrur den av eller ikke handler vel mest om hvordan den er enklest å transportere på en sikker måte. Det i grunn like sannsynlig at ventilen på boksen begynner å lekke som at selve brenneren begynner å lekke. Ventilen på boksen er jo en ventil på en engangsboks om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.