Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner - setter pris på utstyrshjelp :)


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ingen villmarkens sønn, men er glad i natur og å være på tur. Etter mange og lange backpacker turer i varmere strøk har jeg bestemt meg for å oppleve mer av vårt eget land.

Så nå i sommer er hovedturen Oslo - Grong (laksefiske med en kompis som går sportsfiskerlinja der) - Træna (frivillig på festivalen, gleder meg vilt:) - beise hytta til mormor på Kjøllifjellet i Trøndelag - overnatte noen netter eller mer et eller annet sted over tregrensa, men hvor? - Hjem igjen. I tillegg kommer den tiden jeg bruker på å komme meg fra sted til sted med tommel / tog / buss.

Avreise i slutten av juni, og med god tid før skolen starter igjen så tar jeg det litt som det kommer..

Jeg må jo ha noe utstyr til dette, og det er her jeg gjerne vil ha noen tips&råd :)

Foruten denne turen så vil utstyret bli brukt til alt fra helger i Nordmarka / øyene i fjorden, samt fremtidige turer på opptil en ukes tid, muligens mer men ikke hovedfokus. Det blir mest å gå et sted, slå leir og bli der en stund. Målet er ikke mest mulig distanse men mest mulig kos :)

Sen vår, sommer og tidlig høst. Må innrømme at jeg foretrekker en varm strand i India fremfor å stabbe rundt på ski i minusgrader. Ikke alle nordmenn er født med ski på bena..

Jeg har:

Tennstål

Sovepose - 1,5kg

Hodelykt

Kokeapperat

Kniv

Biosåpe ol

First aid kit

Superundertøy

Fiskeutstyr

Feltbukse og genser

Vindtett og vanntett over & underdel - Bergans

Sovemaske - jeg må ha det mørkt..

Jeg mangler:

Telt

Sko

Stor sekk

Liggeunderlag

Er det noe mer jeg MÅ ha med?

Telt: Jeg har "arvet" et gammelt og sliten telt som etter ørten festivaler like godt kan brennes.. Så et MSR Mutha Hubba med en fryktelig prislapp, men jeg likte både utseende og design. Kuppel vil jeg ha! Er lei av barduner jeg snubler i hele tiden (se festival).. Men, skal jeg kjøpe et Hubba Hubba til megselv, eller gå for et Mutha Hubba som har plass til hun jeg nettopp har møtt og de to bikkjene hennes? HH har mer enn nok plass til meg alene, men vanligvis pleier jeg jo å dra på tur med andre. Regne med at andre har eget utstyr eller sørge for at alle får husly? Et alternativ er kansje å "utvide" senere med en tarp, så dyra får litt "ly" og isåfall. Hm.. Er det smartest å kjøpe for behovet nå, eller for forhåpninger for fremtiden?

Sko: Jeg er en kløne, donaldflaks, sånn er det bare. Og jeg har en dårlig ankel etter et brudd. Jeg vil gjerne ha en lett men god sko som funker til det meste og holder meg tørr. Tips?

Sekk: Jeg er osprey fan. Min 44 liter talon(?) har tjent meg godt i varme strøk, men det er jo begrenset hvor mye plass man trenger til tannbørste, noen t-shirts og shorts samt slippers når man sover på tog og hosteller.. Nå må jeg jo drasse både garderode, kjøkken og hotell på ryggen selv. Hvilke "features" bør en god sekk ha? Sett i forhold til mitt behov, hvor mye plass trenger jeg? Er litt "comfort-guy", klarer fint å tasse rundt i samme klær en stund, men vil ha plass til et par ekstra skift, ipod og en god bok blant annet.. 70 - 80 - 90 - 100 liter..? Jeg er 190 høy med 100 kilo marktrykk.

Liggeunderlag: Granbar og Bamse får holde, sovet på verre før :wink:

Jeg pleier også å drasse med meg et Nikon D80 kamera. Har forbannet vekt og størrelse mange ganger, men et veldig bra kamera som bevarer øyeblikkene slik at jeg har noe å se tilbake på dengang jeg blir gammel og grå og lurer på hvor tiden ble av..

Tja, det var kansje det.. Får heller se om det dukker opp noen tips/råd/formaninger/erfaringer. Alt mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veit ikke om jeg kan direkte anbefale utstyr fremfor annet men kan si jeg har idiottestet det jeg bruker i flere år. :wink:

Telt : Exped Venus Extreme II, Et tomannstelt som tåler det meste. Har brukt det i tre år og er fortsatt fornøyd.

Sko: Crispi Skarven, når jeg har slitt dem ut går jeg tilbake til forsvarets M77. Dette fordi at før eller siden blir støvlene våte og det tar tid å tørke sko med

flere lag membran og annet tjall. Ellers er Crispi Skarven dyr men meget bra.

Sekk : prøvd ny bergans, men gikk så tilbake til min gamle som jeg ikke husker navnet på. Dette fordi bergans ikke hadde så bra hoftebelte, og jeg har ikke hofter.

Liggeunderlag: Exped Downmat 9dlx, kanskje litt for mye luksus, men er nok noe av det beste som finnes innen liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt: Må innrømme at jeg ikke har verdens beste erfaring med MSR-telt. Kanskje ikke pga MSR, men fordi amerikanere definerer telt annerledes enn oss her i norden. Telt for amerikanere er hva vi kaller innertelt, og ytterteltet er "rainfly". Å sette opp et sånt telt i litt uggent vær er en mindre hyggelig affære, der alt er vått innen du får opp ytterduken. I tillegg stopper gjerne ytterduken opptil 20-25cm opp fra bakken. Mye vind og regn som kan snike seg innunder den åpningen. Under tregrensa er det vel ikke så ille, men etter 6 uker over tregrensa med et MSR-telt hatet jeg teltet intenst, og har aldri brukt det igjen!

Ellers er jeg enig i at kuppel/selvstående er en god idé, men det veier mer enn et tilsvarende stort tunelltelt. Hilleberg lager jo glimrende og solide telt, men prisen er jo en smule stiv. Som solo-telt mener jeg personlig at Soulo er noe av det beste på markedet. Kaitum er et veldig godt alternativ om man er to eller flere, og klarer seg med tunelltelt. Det er meget god plass i det pga løsningen valgt i utformingen av innerteltet, helt vertikale vegger i begge ender, og det er en god idé med tanke på høyden din.

Å velge et to-mannstelt i stedet for et solotelt er vel ikke dumt. Vektforskjellen er vanligvis ikke så enorm, og er du alene på tur har du jo konge-plass!

Sko/støvler: Det finnes sammenhenger mellom pris og kvalitet, og selvfølgelig materialer. Billig er jo stort sett det; billig! Syntetiske materialer veier mindre enn skinn/lær. Membran er det stort sett i det meste av støvler i dag, og den dagen membranen ryker (og det gjør den!) vil du ikke klare å holde vannet ute av en syntetisk støvel. Lær kan du impregnere og bruke etterpå. Om ankelen din ikke er helt bra bør du vel gå for støvler og ikke sko. Selv finner jeg forsvarets M77 litt for myke i både såle og ankelstøtte, men det er jo et alternativ om du ikke skal gå i mye fjellur. Men det viktigste er at støvelen passer foten din. Gå til en butikk som vet hva de gjør, finn en ansatt som ikke er fjorten år og jobber tre timer i uken etter skolen, og få ordentlig hjelp.

Sekk: Jeg er også en ihuga Osprey-fan, og gidder ikke liste opp de 6-7 sekkene jeg har derfra. Kjøpte en Argon 110 i fjor sommer, men den ble i største laget for meg. Fyller jo opp sekken uansett hvor stor den er, så jeg kvittet meg med den og kjøpte en Aether 85 i stedet og håper det holder til sommeren. Lærer jo å pakke mindre etterhvert :D Merkelig nok finnes ikke Aether 85 til salgs i Europa.

Arc'teryx Bora 95 er en veldig solid sekk, som fint tar 10-15 liter mer enn oppgitt om det trenges. Jeg hadde til og med plass til liggeunderlaget mitt nede i sekken. 35+ kilo i den gikk ganske fint, selvom knærne klagde litt, men det er neppe sekkens skyld.

Jeg er ingen stor Bergans-fan. Ser ingen grunn til å kjøpe en sekk som kan tilpasses til så forskjellige rygglengder osv når jeg kan kjøpe en Osprey/Arc'teryx-sekk i riktig størrelse i butikken, men likevel med nok tilpasningsmuligheter til at det blir perfekt. Med mindre du vet at du skal låne bort sekken nå og da. Vekt spart gjør turen morsommere.

Liggeunderlag: Thermorest NeoAir er superlett, tykt og varmt nok til 3 lange sesonger. Ikke solid nok til bruk utenfor teltet riktignok, men om det ikke er nødvendig er det mye vekt å spare.

Velger man å ha med tungt kamera hater man den ekstra vekten, men med et lett kompaktkamera hater man kanskje resultatet. Min erfaring i allefall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriter å skaffe deg noen andre sko enn M77. Oslo sportsalger har kjøpt opp et restelager av Scarpa, så du har mulighet til å få noen high-end-sko for relativt lite penger.

Scarpa Kailash er de eneste av disse jeg har erfaring med, men de er gangske bra.

http://tinyurl.com/67ldglu

Det som skiller dyrt turstæsj fra billig turstæsj er ofte vekta. Så langt du ikke skal gå 10000km eller bære sinnsykt mye, så gå heller for billige ting.

Primus: Kjøp en bruk 111 på forsvarsbrukt. Billig og tung, men helt grei. Husk at gass er for svake mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for alle svar, suger informasjonen til meg som en svamp.

Har brukt en del timer på å tråle forumet etterhvert, og det er lett å henge seg opp i utstyr & duppeditter. Jeg innrømmer glatt at det å gå i sport og utstyrsbutikker nå er ganske likt det å gå i lekebutikker som barn. Bigger toys for bigger boys..:D

Så, prøver å holde beina på jorden og minne meg selv om det faktiske behovet.

Sko: Jeg har et par Garmont GTX Flash 3 som jeg kjøpte for noen år siden. De sitter ganske godt og har tjent meg godt langs fiskevann. Men jeg har ikke tatt vare på dem, rett og slett fordi jeg ikke visste at det var nødvendig, og nå er de ikke så tette lengre.

Skal vaske, rengjøre og pleie dem nå, og sjekke om det hjelper. Kan de reddes går jeg til innkjøp av et par lette og lave gore tex sko med god demping slik at jeg har noe behagelig i leieren og langs veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko: http://www.intersport.no/product/367535(BC_3)/salomon-3d-fastpacke-herre/

Telt: http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=30401&prodid=17184

Stor sekk: http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1087&cid=319

Liggeunderlag: http://www.fjellsport.no/soveposer/liggeunderlag/ajungilak-bamse-extreme.html

Turkamera allround lett: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=625379

Omtale kamera: http://www.akam.no/artikler/nikon_s9100/93773

Fjellstøvler fra Viking har jeg god erfaring med, men de tørker litt sent.

Lette og lave sko langs vei og sti sliter jeg på det 2. paret nå. Etter min mening finnes ikke bedre enn disse:

http://www.intersport.no/product/375401(BC_3)/salomon-xa-pro-3d-ultra-gtx®/

Mener de var på tilbud hos Sport 1 for 998,- kr nettopp.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen som kan anbefale en bra amerikansk nettside for utstyr?

Og et liknende telt som MSR hubba hubba? De kan desverre ikke eksporteres vissnok.. Men jeg liker 2 åpninger og kuppeldesign, samt lett å bære og sette opp :-) Ment til sen vår, sommer og tidlig høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm,, er ikke helt sikker på om jeg kan annbefale noen av dem, har ikke brukt dem så mye.

http://www.rei.com skal være ganske prisgunstig.

http://www.backcountry.com Disse holder til i Saltlake city og bruker UPS som er meget dyrt.

Det finnes også utrolig mye billig og bra på http://www.ebay.com hvis man leter litt.

http://www.telemark-pyrenees.com/en/riktig nok en europeisk virksomhet men bra for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Kristian123 ift exped. Venus ligner ganske på orion II. Har sistnevnte selv og kjempefornøyd med det. Med Venus får du mindre vekt og mye av de samme kvalitetene.

Legg penger i sko. Mange andre ting kan man spare på. Crispi skarven er nevnt, vil legge til lowa tibet pro og scarpa ladakh. Hvis du prøver disse 3, velg den som passer din fot best - garantert gode turopplevelser. Vedlikehold er viktig med sko, mer praktisk ift dette finner du hvis du søker på forumet og xxl har noen tips på sine sider. Gå for lærsko. Gtex eller ikke kan diskuteres til langt på natt. Fordelen med lær+gtex, er at når gtex går til gaik kan du grise på med voks og vips har du en bra sko igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Chirsbom

Jeg kjøpte nettopp et MSR telt i fra moontrail.com

Jeg har inntrykk av at det er litt av og på om de shipper ut av us eller ikke. Jeg var kanskje heldig, men fikk et carbon reflex 3 hjem på døra for ca 4000NOK (tot med alt, inkl mva og frakt)(pris i norge er vel alt i fra 7000-8750)

Ut over det så kan jeg tipse om trailspace.com. De har tester på absolutt alt av utstyr (tror jeg), og viser også alle aktuelle butikker i statene som har aktuelle vare.

Backcountry.com og REI.com er vel dog de absolutt mest kjente.

Ut over det så vil jeg nok si meg litt enig i det Justanothernut skrev tidligere. Amerikanske telt er nok litt lettere og luftigere enn de "norske fjelltelta". Men, det kan ha sine fordeler det også. Og jeg tror også at de fleste teltene til MSR er laget for å tåle en del juling

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og sjekker de amerikanske sidene nå, dollaren er jo ekstremt gunstig og lokale priser er noe helt annet enn hva våre faghandlere skal ha.. Et grovt overslag tilsier at jeg får sekk, footprint og telt + frakt og moms for omtrent samme prisen som bare teltet her hjemme. Er ikke noe å lure på da?

Takk for mange flotte tips :) Setter stor pris på det!

Enkelte av teltene blir nok for dyre for meg, men som en vis mann her inne kommenterte, det første teltet blir litt "testing testing". Ser meg nå om etter et 2 manns kuppeltelt med høye innersider for å reduserer trekk og potensielt ruskevær inn i teltet, ser absolutt det poenget!

De gamle skoene mine er levert til skomaker med forespørsel om han kan "redde" dem. Blir de vanntette nok så får de holde i sommer.. Men kjøper et par gode lette gåsko slik at jeg har noe å bytte på. Skikkelig fjellsko får vente til jeg skal skikkelig på fjellet :)

Kan heller oppdatere med hva jeg ender opp med, samt skrive en liten "notis" med bilder av turen(e) etterhvert. Kameraet må med, selv om det veier nesten like mye som soveposen.. :)

Og hvis noen skulle komme over en høyreist kar med ny sekk som går langs veien med tommelen opp så setter jeg pris på enhver meter du kan spare meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ja, da var telt og ryggsekk på plass, takket være en leverandør på andre siden av dammen..

Det ble et MSR Hoop, ny modell ganske lik Hubba, men med mer plass i lengde og duk i innerteltet. Vurderer footprint og etterhvert, men har ikke råd til det enda. Får håpe jeg klarer en sommer uten.. Hvis noen har noen sterke motmeninger mot det så hyl og skrik ut :roll:

Det ble også en Osprey Aether 85 liter. Veldig fornøyd med den så langt, selv om jeg bare tester hjemme med vekt for å justere den.

Veid sovepose, telt og sekk til 6,2 kg. Vet ikke om det er mye eller lite, gi gjerne en tilbakemelding.

Mine gamle Garmont Nubuck/syntetisk halvhøye støvler har fått en skikkelig rengjøring innvendig og utvendig, samt tre lag voks på læret. Bør jeg i tillegg spraye på impregnering på de andre delene av støvlene? Skal ta en "vannpytt test" når jeg er sikker på at voksen har trukket skikkelig inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt: Må innrømme at jeg ikke har verdens beste erfaring med MSR-telt. Kanskje ikke pga MSR, men fordi amerikanere definerer telt annerledes enn oss her i norden. Telt for amerikanere er hva vi kaller innertelt, og ytterteltet er "rainfly". Å sette opp et sånt telt i litt uggent vær er en mindre hyggelig affære, der alt er vått innen du får opp ytterduken. I tillegg stopper gjerne ytterduken opptil 20-25cm opp fra bakken. Mye vind og regn som kan snike seg innunder den åpningen. Under tregrensa er det vel ikke så ille, men etter 6 uker over tregrensa med et MSR-telt hatet jeg teltet intenst, og har aldri brukt det igjen!

Kan skrive under på den der...det er ikke et telt for norske forhold ala høyfjellet...vindstabilt er det heller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at når du går ut og ber om råd og blir frarådet på det sterkeste av bare en annen nøtt mot å kjøpe det teltet og du allikavel går og kjøper det. Uansett, lykke til med forbredelsene..

Ehm.. Trykkleif(er)=?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at når du går ut og ber om råd og blir frarådet på det sterkeste av bare en annen nøtt mot å kjøpe det teltet og du allikavel går og kjøper det. Uansett, lykke til med forbredelsene..

Jeg har tatt til meg råd og lærdom fra justanothernut, samt alle dere andre som har vært så greie å komme med råd og innspill. Det var derfor jeg valgte den litt dyrere modellen Hoop fremfor Hubba, se link. Jeg håper at innenveggene skal gjøre teltet litt mer egnet for norske forhold. Men jeg er klar over at dette ikke er det ideelt telt for snaufjellet i ruskevær. Når det er sagt, så er heller ikke jeg klar for snaufjellet i ruskevær, det er ikke det som er mitt mål, enda.

Jeg ønsket et anvendelig, lett, enkelt å sette opp telt til en rimelig penge. Pris er absolutt en faktor her da jeg er student og ikke har råd til alt det beste og dyreste. Og mange av de teltene som anbefales på denne, og endel andre tråder, er rett og slett utenfor min prisklasse. Da ville jeg i såfall ikke hatt råd til selve turen..

Et annet råd er at første teltet er litt "prøve og feile". Mye mulig dette teltet viser seg å ikke holde mål i lengden, men jeg håper det gjør nytten en stund iallefall. MRS telt selges hos et par spesialistbutikker i Oslo, og de snakket varmt om det. Så helt på trynet kan det da ikke være?

Jeg har brukt adskillige timer på å sjekke ut telt, sekker, sko osv, både her på dette forumet og på diverse andre nettsider for å få samlet inn og sortert informasjon. Jeg beklager hvis du ikke er enig, og hvis du føler jeg har kastet bort din eller andres tid...

http://cascadedesigns.com/msr/tents/experience-series/hoop/product

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Chirsbom

Lykke til med det nye utstyret. 6.2 kg med telt, sovepose samt sekk er ikke ille.

Vil være fint om du kommer med en brukererfaring på Hoop-teltet etter å ha få testet det et års tid.

Takk for det :o

Må si jeg gleder meg veldig til turen, spesielt det å se landskapet nordover. Fikk mld av en kompis idag at han blir med på deler eller hele turen, blir fint med litt selskap.

Stappet alt annet jeg tror jeg kan komme til å ta med ned i sekken, foruten mat og klær, og da veide sekken 10.4 kg. Er nok noe av det som skal ut når jeg får sett litt nøyere over hva som virkelig er nødvendig.

Har slått opp teltet og kikket litt på det. Veldig fornøyd med plassen innvendig, kan sitte oppreist og er langt unna å berøre innerduken i lengderetningen. Jeg er 189 cm. Virker lovende. Men ser jo helt klart poenget med at innerduken blir eksponert for regn når man slår det opp... Skal forsøke komme rundt denne problemstillingen ved å klipse inner og ytterduk sammen, slik at jeg kan ta dukene samlet ut av posen, legge det på bakken med ytterduken opp, tre stanga imellom dukene og reise teltet slik. Det er bare en hovedstang som skal opp, i tillegg til en liten stang på hver kortside for å gjøre teltet selvstående hvis man ønsker det. Det eneste jeg ikke er fornøyd med sålangt er at telte ikke kommer med tråder til å feste i bakken. Det er ikke det største problemet å løse, men litt snodig.

Jeg tenkte å skrive en liten rapport over turen når jeg er ferdig, og da kommer jeg til å kommentere hva som funker/funker ikke.

Legger ut en link her da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.