Gå til innhold
  • Bli medlem

Sørøya rundt i båt, fjellfiske og havfiskefestival.


roysigurd

Anbefalte innlegg

Ny sommer straks, med ny sommerplan :)

Tidligere har jeg både gått sørøya på langs, og tvers... samt kjørt scooter langs og tvers.

Jeg har jaktet med fra den ene fjorden, til den andre, og fisket meg fra vann til vann.

I år skal jeg rundt sørøya, altså sjøveien....

Ifjor kjøpe jeg meg båt, og har i år utstyrt den for å mestre en tur rundt norges fjerde største øy.

I år skal jeg få det beste av både hav og fjell...på en tur.

Planen

- Halv uke for havfiskefestivalen på Sørvær starter vi fra Hammerfest Havn

- Ankre opp i Øyfjorden

- Gå opp til Gjerdtrud/Mattisvannet for å slå camp for noen dager, å fiske i disse to vannene.

- For å så videre kjøre innom enten Hasvik eller Breivikboten for drivstoff til både båten, og kanskje turfølget :D

- Videre til sørvær for å delta i havfiskekonkuransen, og vinne :roll:

- Derfra går turen Dønnesfjord for overnatting på ei hytte.

- Herfra går turen innom interessante fjorder på vei østover

- Innom Sandøybotn, eller Båtsfjord for evt drivstoff.

- Ankre opp ved Værstaumen, og prøve lykken i Elvavannet som ligger på 2 meter over havet

- På tur ut Kamøysund, tar vi oss en tur rundt Lille og store Kamøya, samt bondøya... her skal det vistnok være mye kobbe.

- Så går turen til Storsand, som er å finne i Finnvika.

- Vis vær og hav tillater det, vil vi ankre opp ved tarhalsen, å gå opp til enden av Tarhalsen.

- Så innom Akkarfjord for en tur på den lokale butikken

- For å så avslutte turen på hytta som er på Langstrand

Hjelp/tips

Om turen blir akkurat som jeg har skrevet, avhenger av vær og føreforhold.

Det kan hende noen av dere vet plasser, og ting jeg bør få med meg i en eller annen fjord, da jeg ikke har vært i hvert fjord på Sørøya.

Vi vil selvfølgelig svinge innom flere av fjordene, selv om jeg ikke har nevnt dem. Mye flott natur sjøveien vet jeg.

Kunne også trengt ett godt tips hvordan jeg skal ankre en båt sikkert, uten fast fortøyning eller kai/brygge, da min erfaring ikke strekker til akkurat der.

Har dregg, kjetting, blytau og lang line, og en lettbåt.

Forøvrig kan jeg få tips om hva jeg bør ta med meg i båten, selv om jeg tror jeg har det meste under kontroll.

Båten... en 18 fots daycruiser med kalasje, ingen soveplasser, pantry eller toalett.

90 hester utenbordsmotor, som gjør 33 knop med 2 om bord, og rundt 25 marsfart med 4 om bord.

Har alene i båten brukt rundt 18 liter timen, med marsfart på 26-27 knop, men regne med vi kommer til å holde 20-22 knop under turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.