Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til tur og fiske


Eskrimador

Anbefalte innlegg

Heisann, etter en tilbakefunnen fiskeinteresse så trenger jeg en dugelig sekk, primært til dagsturer, etterhvert litt helgeturer (kvinnfolket insisterte!), Hvor "stor" sekk har jeg ca behov for?

Det jeg ønsker: er komfort.

Festeanordning for Fiskestenger\plasseringsmuligheter for sovepose\liggeunderlag etc.

Ikke nødvendigvis vanntett (såframt det finnes overtrekk tilgjengelig)

Plass til det nødvendige for fisketurer\helgetur, samt ett speilrefleks med to linser og kanskje en blits m.a.o lommer :roll:

Mulighet for drikkesystem er er kjærkommen bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KOmmer jo an på hvor mye du skal drasse på.

Jeg har en sekk til type dagsturer og en til overnattingsturer. Dagstur er en Helsport Stegg 30L. Egentlilg en jaktsekk men fin til dagsturer i og med at den har litt lommer og nettinglommer på sidene man kan feste stenger i.

Til overnatting her jjeg Helsport 90+30.

Så det blir litt på hvor stort telt du skal ha med, type liggeunderlag, type sovepose. Selv liker jeg ha mest mulig inni sekken så derfor bruker jeg en ganske stor sekk. Mange rom der og så greit å sortere litt. Den har opplegg for drikkesystem, noe jeg vel har inntrikk at mange tursekker har i dag.

Speilrefleks med linser kan jo være alt fra lite med plastlinser til fullformat med store zoomlinser. Her bruker jeg en vanntett og paddet bag. http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=aquazoom&pf=9a

Er 4 festepunkter på den så den fester jeg foran på sekken med 2 karabiner. Da er kamera sånn noenlunde tilgjengelig til enhver tid. Jeg har Canon 550D med en 18-250 linse på tur. I tillegg putter jeg oppi ekstra batteri, uv og cpl filter. Får og oppi blitsen som er en Sigma 530men sjelden jeg tar med den. Men en superlett stativ er med(dog ikke i den bagen).

Alternativ er vanntette poser inne sekken.

Og så klart hva budsjettet er da. Finnes fra veldig billig til dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anatomisk sekk er allefall ett greit utgangspunkt.

Det finnes ett utall av sekker, og mange av dem skrives det om her på forumet hvis du søker litt.

Jeg kjøpte nylig sekk til bl.a den bruken du beskriver, og gikk for en rimelig 80 liters fra Bergans, type Gausta kjøpt hos G-sport.

Mulig litt billigere på intersport.

http://www.intersport.no/Kategorier/Friluft/RyggsekkerBager/Tursekk/

Jeg har også SLR, og sidelommene kan fint romme både vidvinkellinser og moderate telelinser (feks. 70-200/300/400mm).

Det er svært mange muligheter å feste fiskeutstyr på utsiden av sekken, men anbefaler å kjøpe ekstra pakkreimer.(ca.60 kr)

Så lenge vekta ikke overstiger 18-20 kg er den komfortabel nok, men Bergans Rondane skal være komfortmester

i prisklasse under 2000 kr. Da må du i tillegg kjøpe ekstra sidelommer. De er på 5 liter og koster ca.300 kr.

Rondane har drikkesystem, det har ikke Gausta, men drikkeposen kan fint ligge i fronten i snøringlommen.

Helsport har også noen rimelige sekker, bla. Memurubu, og der får du drikkesystem som bonus.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Etter min mening er denne sekken fra NeverLost den ultimate sekken for jakt og fiske: http://www.utstyret.no/turutstyr?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=55&category_id=19

Den er vanntett og har feste for fiskestang/våpen. Den er ikke nødvendigvis stor nok for de største turene, men perfekt for de litt kortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

eg kjøpte meg en bergans rask 60 liter sekk er meget godt fornøyd me denne sekken passeleg til 2-3 dagers tur . grei pris og meget god å ha på ryggen . kjøp en sekk som er passeleg stor . ikke kjøp en stor sekk og bruk den som liten da får du feil tyngepung på tur og en sekk du ikke er fornøyd me. reis i en sportfforetning å prøv nokre sekker å pakk i sekken der me div utstyr å prøv sekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ett tilbud (1000kr) på en 45 liters Norrøna Falketind som virker som ett godt valg, savnet litt sidelommer, men det var mulighet å feste på en ekstra lomme bak sekken. Men satt veldig godt på ryggen. Relativt vanntett også. Hvis ikke noe annet dukker opp, så henter jeg meg muligens en slik en til helga.

Prøvde også en Osprey(?) Exos, 54 liter, var endel dyrer, synes den ble litt stor til dagsturer, men virket luftig og fin på ryggen.

Black diamond revelation 45L, var jo også ett greit alternativ, 1300 (den gamle utgaven), mye muligheter for å feste stash på sekken.

Budsjettmessige, tja, finner jeg en sekk jeg liker, så får den kostet det den gjør.

Kan prøve det som finnes i oslo sentrum, takk for forslag sålangt:)

Har lånt en gammel ludvig som jeg har brukt i sommer, ikke særlig behagelig, men den har funket veldig greit, så har ikke stresset med innkjøp av ny sekk. Men blir endel lengre hytteturer i september, så skal ha noe bedre til da:)

Så får det bli en større sekk til lengre turer ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.