Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus/ovnfyring uten fyringsvakt


Sti L

Anbefalte innlegg

Har en parafinovn m.veke som er brukt i nærheten av bilveg.Denne gir (oppgitt av leverandør) 4 kw.Den går da ca 7-8 timer på 2-3 liter rensa parafin-supert til vintertelting.Den går av seg selv,jeg/vi kan sove.Minuset er at den veier 5-6 kilo tom.Så:

Hvor nært desse prestasjoner kommer jeg m.noe i primusstørrelse når det gjelder fyringsvaktbehovet?Kan godt klare meg m.2-kw f.eks,men er gramjeger og vil sove om natta.Kan jeg få ditt heteste tips?Sier det en gang til-er gramjeger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja.... Er ikke siker på om jeg ville kjørt varme i teltet uten fyringsvakt.

Vet forsvaret har noe dieselgreier men tank utenfor som vel ikke er så ille.

En god primus gir vel nær 3000W så det er ikke så langt unna den du har.

Jeg har Omnifuel som vel er oppi i den watt i følge produsent. MEn den bråker jo en god del så om man sover så godt er en annen sak.

Spørs jo litt hva du skal fyre. Selv i min lavvolight så står varmen fra primusen litt opp, blir ikke så varmt som i Svalbard teltet. Spørs hvor varmt du trenger det. Selv fyrer jeg som regel om morgenen for å tørke rim og kondens, fyrer aldri om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som i mine øyne er godt nok til å ikke trenge fyringsvakt er noe med pipe. Da finnes det relativt dyre sammenleggbare titanovner som man kan få tak i parafininnsatser til. Ellers er vel ett ganske trygt alternativ en origo heatpal som brenner rødsprit. 1500watt og ser det blir oppgitt mellom 5 og 7 timer på fult. Dette er i bunn og grunn en diger zippolighter. Altså den er full av noe som ligner bomull som suger opp rødspriten slik at den ikke lekker om den skulle velte. Veier ca 2kg. Alternativt kjøper du kun brenneren. Da får du i prinsipp ett åpent bål så det krever litt mer av bruken. http://www.shipshop.dk/origo_spritbeholder_til_komfur_1500_og_3000-p-351.html

Link til titanovner http://www.titaniumgoat.com/stoves.html Parafininnsats finnes vist på Ebay men jeg veit ikke hvor. Om vekt er veldig viktig så er det kanskje greiest og våkne none ganger om natta og fyre titanovnen med ved. Large ovnen veier ca 3kg og har en brukbar størrelse. Sammenlagt blir den helt flatpakket på ca 20x40x3cm pluss piperullen. (du ruller sammen pipa)

Om du vil bruke primus så er det flere som mener Phoebus 625 er noe av det beste du kan få til teltfyring med parafin. Hør med runegutt her inne hvordan man skal få tak i en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye jeg ikke har sett og hørt om.Er nok mest gira på noe vekegreier og flytende drivstoff.Oftest ikke vedtilgang..Skal se om jeg drar på setra og plyndrer parafinlampen og modder den.

Takk for info karer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du velger større vekeovner, må du være villig til å leve med lukt og røykutvikling. Ovnene brenner langt fra så rent som gode primuser (f. eks Phoebus 625, Optimus 111 std. bråk og T)

Med stor tank slipper du riktignok påfyll i løpet av natta på store vekebrennere.

Typiske villmarks ovner er Pod 3 og 8. Aladdin og Fuji 339 er gode alternativer. Skal du ha optimal forbrenning, ender du fort opp med ovner i Zibro-klassen. De er sårbare for støt og slag. Må stå vannrett og sender ut varmen i 180 graders vinkel. Egentlig uegnet for transport i pulk.

Jeg har selv en Fuji 339. Vet ikke om jeg er så veldig fornøyd. Den har i alle fall havnet i boden der den er spredt brukt til oppvarming i garasjen. Har tidligere brukt den både i lavvo og store telt. Lukta er bare så vidt til å leve med. Det lukter i alle fall parafin av alt, inkludert meg selv etter en helg.

Selv sammenliknet med vanlige dødelige slangeprimuser med indirekte forgassing, vil en vekebrenner lukte. Den vil også lage røyk ved oppstart og særlig ved slukking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ du kan se på er Coleman Black Cat. Det er en gassvarmer til friluftsbruk. kommer jo an på hvor stort telt/lavvo du skal varme opp.

Den er ikke på mer enn ca 900W, veier 1,5 kilo. Kan du evt bruker 2 stk når trengs og 1 stk i mindre telt. Den går på Coleman helårsgass( som er ren propan og har smeltepunkt på -43).

Der slipper du vel flammer i så måte men har gass under trykk da. Uansett forbrenning så lufting trengs.

XXL og Amfibi bl.a. selger varmer og gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.