Gå til innhold
  • Bli medlem

Skaget - en liten rekognosering før påske - 9.4.2011


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Jeg har gjort flere forsøk på komme meg opp på Skaget vinterstid, men har av forskjellige grunner måttet snu.
Idag lå alt til rette for en flott tur. Vinden hadde løyet etter de siste dagers uvær, og solen strålte nesten uavbrutt. Skaren var kompakt og fin.
Planen var å gå over Vesleskaghøgdi, mot Skagstrøni og så opp på Skaget vestfra.
Jeg vet ikke om det var latskap eller eventyrlyst som gjorde at jeg gikk rett på, men jo nærmere jeg kom - jo mer så det ut som det skulle la seg gå opp midt mellom høyde 1483 og toppen. Jeg vil tro at denne ruten opp er veldig skredutsatt, men jeg kunne se flere steiner som stakk opp av snøen og tok sjansen på at jeg kunne ta meg raskt fra en til den neste.
På bilde 05 er den gule ruten den jeg hadde tenkt å gå. Problemet var at det var alt for bratt, og steinene hadde bare fasaden bar. Grønn rute ble til underveis.

Det ble et par raske etapper mellom steiner før jeg kom i "sikkerhet" over kanten på toppen, og de lurte sikkert litt - de fire som kom vestfra opp ryggen - når jeg skar inn 100 meter foran dem ;-).
Den siste biten opp på toppen var ikke aktuell å ta med ski. Skaren bar fint mellom steinene og det ble en hyggelig matpause med de fire andre under en skavl med utsikt over Yddin-området.

Turen hjem gikk via Skagstrøni for å se an adkomsten til Svarthamartinden - morgendagens mål hvis tiden tillater det :D.


Når det gjelder føreforhold, så har jeg dårlige nyheter for påsken. Jeg startet turen opp kl 11, og skaren bar fint hele veien. Den var isete med innslag av "pakket sukker". Ut over dagen ble det litt melis i topplaget, og på hjemtur over flatene mot Robølstølen så brøt jeg tidvis gjennom selv med mine relativt brede Åsnes Ingstad. Mine gamle E99 hadde vært plagsomme idag.
Det ligger ca 20-50cm snø i terrenget, og toppen av vegetasjonen stikker gjennom. Hvis mildværet som er meldt neste uke slår til, kan det smelte ganske mye, i tillegg til at snøen blir enda mer råtten.

Det er mulig det ligger mer snø andre steder i Jotunheimen, men jeg vil anbefale alle å ha en plan B hvis de har tenkt å gå på ski utenfor løypene.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Et kjent og kjært fjell det der PaperCut. Trivelig med noen bilder derfra igjen.

Snødybden var av de snaueste jeg har sett på alle mine påsker i området. Tilbrakte alle påsker ved Yddin fra slutten av 70-tallet til begynnelsen av 90-tallet, og det var ikke mange gangene det var mindre snø enn dette. Kan huske et par år som kan måle seg... Nå er jo dine bilder fra før årets påske, så det var nok ennå mindre snø 14 dager senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.