Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny tursekk. Tips?


Antons1

Anbefalte innlegg

Heihei!

Nå som den "gamle" speidersekken begynner å bli litt liten planlegger jeg å kjøpe meg en ny en. Men det er jo første gang jeg skal kjøpe sekk "helt alene" så det hadde vært herlig med litt hjelp fra erfarne folk!

Det må være en god tursekk på minst 80 liter, og som er komfortabel å bære. Vantett er selvfølgelig også et krav, og jeg er glad i mye lommer (lomme over og under lokket, sidelommer, og gjerne en lomme til f.eks sovepose nederst)

Tusen takk for hjelpen!

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masse og velge i, men det henger jo gjerne sammen med pris da.

Både Norrøna, Bergans, Osprey, Gregory har bra sekker i 85+. De fleste er noenlunde rundt samme pris.

Så er det et par ting å tenke på:

- Hvor tungt skal du bære normalt?

- Hvor lang rygg har du?

- primært bruksområde?

- budsjett?

Vanntett derimot er ikke så lett. Lite produksjon av det. Selv paker jeg ting i vanntette pakkposer inni sekken. Er jo ikke alt som trenger ligge vanntett. sovepose, klær, mat er fint å ha tørt. Om telt, gassboks, øks etc blir vått har ikke noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter denne tråden her jeg.

Jeg skal kjøpe ny tursekk mellom 80-100l og har sett på mange, men finner liksom ikke "drømme" sekken. Mest sannsynligvis pga at den ikke er laget :-)

Jeg vurderer Arc'teryx Bora 95, har hørt av mange at det er en god sekk, men DYR. Noen som har dårlige erfaringer med denne??

Osprey ble jeg frarådet da disse har ett for dårlig bæresystem på "stor" sekkene sine. 70+

Helsport har også hatt for dårlig bæresystem, muligens fram til nå.. Nye Helsport Fjellheimen 85l så faktisk meget bra ut! Erfaringer?

Bergans Trollhetta 75/95 er også ett alternativ..

Noen som har innvendinger? På tekniske løsninger som er lurt og ha, evt størrelse på sekken (alt fra helge turer til litt lengere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans trollhetta er en helt grei sekk, hadde denne før. Men den er ikke 95l, heller 82l. Den ekstra dagstursekken blir raskt i veien hvis man skal feste ting utpå sekken, og man får tyngdepunkt feil. Veldig greit med glidelåsåpningen i front. Bærte en gang en 11,5kg propantank til hytta i sekken, gir jo en liten pekepinn på åpningen i front. En sekk som bærer veldig greit til 20kg, men der i fra og oppover blir det tyngre sammenlignet med en mer avansert/dyrere sekk. Så fremt ikke bergans har gjort noe ekstra med trollhetta på 5 år.

Har selv Bora 95, og vil påstå at den ikke er langt unna drømmesekken. Var på hytta i påska med 17kg i væskeform (øl, vin, melk) og totalvekt på ca 30-35kg. Gikk relativt smertefritt. Skal ikke stå på sekken, da er det mer bæreren det går på :-)

Hvis du er tålmodig og venter på et godt tilbud kan du få bora95 for ca 3000,-. Dukker også opp med jevne mellomrom gregory sekker i 80-105l segmentet under kjøp/salg på forumet.

Har etterhvert fått flere sekker i mitt arsenal. Alt i fra 35-95l. Det er vel ikke en sekk som dekker alle områdene, og jo større sekk man har - kan du være sikker at den blir full uansett - men skal man på lang tur og ha en del ballast med seg er det greit å vite at sekken ikke ødelegger komforten. Boraen har veldig greie kompresjonsreimer på sidene, så man får strammet sekken godt tross lite innhold.

Hvis du kan angi nærmere ditt bruksområde vil det være lettere å gi mer konkrete tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har muligheten fram til lørdag og få tak i en bora 95 til 3400,-

Har per i dag en Norrøna Para Ranger som jeg synes blir for stor til meg.

Vil helst ha en sekk uten sidelommer.

Max vekt kommer aldri til og overstige 23kg, der går grensen min hva jeg kan bære over lengere vandring.

Bruksområde for sekken skal være alt fra helge turer til turer på rundt 4-7dager. dvs at telt, sovepose, liggeunderlag, kokeutstyr, klær og mat skal ha plass.

Men jeg vurderer og skaffe mindre sovepose til sommerbruk.

Vinter går jeg med pulk uansett.

Jeg må si at jeg likte nye Helsport Fjellheimen 85 veldig godt. De har et nytt bæresystem som de kaller for Link. Masse tekniske løsninger og 2! langsgående glidlåser for bedre tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte min Bora 95 til full pris, men har kome over det no :) Sekken har innfridd så det held. I butikken vart det sagt at det kanskje finst betre sekkar, men at ein ikkje vert skuffa om ein kjøper Bora'en. Det har stemt veldig bra for meg dei to åra eg har hatt han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.