Gå til innhold
  • Bli medlem

Farvel til bærplukking?


larka

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja det stemmer det! og en enkel "ormekur" er som regel alt som skal til for å bli kvitt svineriet!!

Men jeg tror ikke dette vil få så store konsekvenser for oss likevel; de fleste av oss har jo overlevd tjsernobyl, mordersnegler, fugleinfluensa, mårhund m rabiessmitte, svinepest, flått,harepest,e-coli i kjøttdeig, legionellaviruset og så videre........ det aller meste blir jo hausset voldsomt opp i media! Det er klart alvorlig, men når høsten kommer vil de fleste av oss allerede ha glemt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjaa, leste i en artikkel på nrk.no nylig at det bare er snakk om en 20 mennesker som dør av denne ormen årlig.

Men det er nok så lave tall nettopp fordi folk tar forhåndsregler. Ormen er visstnok også allerede å finne på Svalbard, hvor den har kommet via streifende fjellrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en reell risiko og det er hundedritt som er dne største smittekilden.

Man kan nok beskytte seg mot egen hund ved hjelp av en ormekur, men man kan aldri vite om andre sine hunder er smittebærere. Så det er nok tryggest å holde avstand til alle ukjente kjæledyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer det! og en enkel "ormekur" er som regel alt som skal til for å bli kvitt svineriet!!

Men jeg tror ikke dette vil få så store konsekvenser for oss likevel; de fleste av oss har jo overlevd tjsernobyl, mordersnegler, fugleinfluensa, mårhund m rabiessmitte, svinepest, flått,harepest,e-coli i kjøttdeig, legionellaviruset og så videre........ det aller meste blir jo hausset voldsomt opp i media! Det er klart alvorlig, men når høsten kommer vil de fleste av oss allerede ha glemt det!

Godt innlegg - som du skriver, det hauses opp i media og mange blir unødvendig engstelige. Men klart man skal være forsiktig i forhold til andres "hundebæsj".

Jeg googlet denne nye bendelormen og fant at det ikke er noen fare forbunnet med å spise bær, eggene dør både ved frysing og koking. Men jeg tror ikke vi skal være bekymret over å putte en neve med blåbær i munnen når vi er i skogen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg - som du skriver, det hauses opp i media og mange blir unødvendig engstelige. Men klart man skal være forsiktig i forhold til andres "hundebæsj".

Jeg googlet denne nye bendelormen og fant at det ikke er noen fare forbunnet med å spise bær, eggene dør både ved frysing og koking. Men jeg tror ikke vi skal være bekymret over å putte en neve med blåbær i munnen når vi er i skogen i Norge.

Sykdommen er potensielt dødelig og smitter via avføring fra hund og katt. Fysisk kontakt med en hund kan være nok til å overføre smitte. Bær kan være infisert og må kokes godt før de spises. det er ikke "media" som hauser opp dette. Dødsfall fra bendelormen er dokumentert.

Personlig vil jeg ikke ta hensyn til dette bortsett fra at jeg ikke tar sjansen på å spise bær og at jeg holder avstand til hunder og hundedritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

ja, dette er ikke noe bra. I Europa dør alltså ca. 20 personer av denne parasitt - ubehandlet. For å unngå smitte fra bærplukking bruker man ikke å plukke/spise bær plukket under knehøide i Tyskland og Østerike.

Desverre finnes blåbær og tyttebær vel ikke i < knehøie varianter her i Norge??

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg ikke ta hensyn til dette bortsett fra at jeg ikke tar sjansen på å spise bær og at jeg holder avstand til hunder og hundedritt.

Får du tatt noe mere hensyn?

Denne parasitten blir vel som med Flått. Risikoen ved å gå i skogen eller spise bær eller drikke vann fra bekken er nok mye mindre enn det å kjøre bil hver dag. Det å kjøre bil er det ikke så mange som opplever som farlig. Håper ikke folk opplever det som farlig å gå i skogen og spise bær heller. Hva var det, 20 personer i året som døde av dette i Europa. Og disse var ubehandlet. Noen som veit hvor fort man må komme seg til legen om man blir dårlig? Hvordan er symptomene? Tenker som så at er man ute på en dagers tur er det kanskje ikke så farlig å spise bær da man alltids er kommet seg hjem og til en lege før det er for seint. Men er man på en tur med mange dagers marsj for å komme ut til folk igjen så bør man være mere forsiktig.

Bare noen tanker som er noe avhengig av hvordan denne "sykdommen" utarter seg.

Edit Leste litt i artiklene nå og det ser ut som dette er en langvarig prosess som kan gå over flere år får man merker noe til det. Og er man først hardt angrepet så trenger man kanskje behandling resten av livet. Symptomene som kommer når svulstene har vokst nok er vekttap, magesmerter eller galleobstruksjon. Og det behandling er kirurgisk. Hmm kanskje man bør vurdere å koke bærene sine da. Soppen stekes eller kokes av de fleste uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke det er farlig å gå i skogen. Tvert imot er det kjempelurt å gå tur i skogen. Men her er det viktig å redusere de konkrete risikofaktorene. Jeg vil ikke plukke bær, og jeg vil holde meg unna bikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil videre gjør jeg som jeg pleier når jeg er på tur: koser meg. Det finnes nok av andre saker å bekymre seg om i verden. Naturen er mitt fristed. Med eller uten bendelormer.

Det er overhodet ingen smitterisiko knyttet til å gå tur. Risikoen dukker kun opp når man spiser ubehandlete bær eller har nærkontakt med hunder/hundedritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.