Gå til innhold
  • Bli medlem

trenger kniv :)


sk97

Anbefalte innlegg

Hei! eg er 13 år og er så ofte i naturen som mulig, og nå trenger eg altså kniv :)

eg ser etter en samekniv eller slirekniv som er god på tur. 5 til 9 tommer er passelig størrelse :)

en som er så billig som mulig :)

det eg lurer på er: hvilket merke, kor bør eg kjøpe og sparer eg masse på å kjøpe i Sverge? siden eg skal dit i slutten av månen :wink:

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan varmt anbefale Fjellkniven fra Helle. Kniven har skaft i masurbjørk\valbjørk med en meget attraktiv og brukervennlig utforming. Utformingen gjør at du får ett veldig godt å komfortabelt grep som gjør alt av spikking og sløying enklere. En av mine favorittkniver faktisk fordi den ligger så naturlig i hånda under bruk, også er den veldig pen. Veldig kvass og holder seg kvass lenge. Ikke voldsomt dyr heller, i sportsbutikkene ligger prisen på alt fra 500 til 700 der jeg har sett. En kniv du kan vokse med og tar du godt vare på den så har du den livet ut. Selvfølgelig livstidsgaranti hvis du skulle være uheldig med den. Dette er ikke noe samekniv, men det er heller ikke ofte man har bruk for et lite sverd på tur etter min mening.

http://www.helle.no/Default.aspx?tabid=3326&language=en-US

Ellers kan du se på Helle's Lappland hvis samekniven er å foretrekke og det ikke blir noe kjøp i Sverige, har ikke erfaring med denne selv, men er fristet til å kjøpe en.

Siden du skal til Sverige kan jeg hinte deg å se etter et merke som heter Karesuando-kniven. Har en fra de jeg alltid vil huske som kniven som ikke ville bli sløv. En smule vanskelig å finne i Norge, og sannsynligvis en god del å spare på å kjøpe de i Sverige. Da har du også en kniv som vil vare livet ut og som nesten garantert ingen andre i kompisgjengen har, men virkelig vil misunne deg. :wink:

http://www.karesuandokniven.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den perfekte kniven finner du aldri... 8)

Derimot kan du finne flotte kniver til ulike bruksområder. Det finnes ingen annen metode enn å prøve forskjellige kniver og se hvordan de funker.

5 til 9 tommer knivblad er større enn jeg setter pris på. Men hver sin lyst; mange liker kniver i denne størrelsen. De er f.eks. bedre til å hogge og kløyve med enn de knivene jeg foretrekker. Dessverre kan jeg ikke anbefale noe konkret i denne størrelsen :-)

Derimot kan jeg anbefale en helt grei mens-du-venter-på-den-perfekte-kniven kniv i en størrelse som er bedre egnet til å sløye fisk, spikke pølsepinner og lignende. Slikt arbeid er det jo en del av på tur. Kniven er Mora Clipper 860. Rustfritt stål, 4" blad, enkel å holde skarp, bra håndtak (for mine hender) og den beste sliren av alle moraknivene. Finnes dessverre under ulike navn, inkludert ingen merking. Selges som håndverkerkniv og koster 50-80 kr.

Mora 2000 har jeg ikke prøvd, jeg liker smalere knivblad, men den er helt sikkert grei den og.

Hvorfor anbefaler jeg noe helt annet enn det du spør om? Fordi jeg tror du trenger MYE tid på å lete etter det du vil ha. Det er tonnevis med knivmodeller der ute, og spesielt i den størrelsen du er ute etter så selges det uhorvelig mye skrot. Når du i tillegg har et stramt budsjett så er det en veldig stor sjangse for at du kaster bort penger og tid. Du lærer for såvidt mye av det, men det er sure penger for en med liten inntekt. Det er mye å spare på å gjøre forarbeidet grundig - men da trenger du noe som funker mens du leter. Det gjør morakniver, uansett modell - for en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg liker svært godt Brusletto Hunter:

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/kniver-oekser/kniver/brusletto-hunter-9000623

Den koster normalt rundt 700,- men XXL selger den til 549,-.

Grunnen til at jeg liker den, er bl.a at den er 0,5 cm lengre enn minstemålet på ørreten.

Når jeg blir "rikere", hehe, skal jeg kjøpe meg en Fällkniven F1, som koster 1249,-:

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=811

Det kan få den til 1199,- svenske kroner (som blir ca 1080,- NOK) i Stokholm, hvis det er dit du skal:

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=FALLKNIVEN_F1Z

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg skulle starte på nytt med å kjøpe kniver og slikt.

så hadde jeg kjøpt en fiskars x7 turøks + en morakniv

så slipper man å drasse på en samekniv på korte dagsturer, og når man trenger og hugge/klyve så gjør øksen det mye bedre.

dessuten blir det billigere, 350kr for øksen 70-100kr for kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan anbefale strømeng stak, en pen og god allround kniv, bruker den til det meste slakting matlaging osv.

så kan du senere kjøpe en av de større strømeng knivene senere, for hogging og annet grovarbeid.

en liten kniv er etter min mening viktigere og mer anvendelig en en stor, men her oppe bruker man å ha en åtte eller ni tommer og en mindre kniv.

sjekk samekniv.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brusletto Bamsen er ein kniv eg sjølv likar svært godt. Ligg godt i mi hand, og er god å jobbe med. Elles kan eg anbefale martiinii.. Finsk handverk! meget bra! Har sjølv ein martiinii samekniv..same stål som strømeng sine, om eg ikkje tek heilt feil, betre å halde (etter mi meining) og kostar omlag det same:)

Men..det har kome mykje gode forslag her, ser eg. Mora er billig og bra! Lukke til med knivkjøpet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! eg er 13 år og er så ofte i naturen som mulig, og nå trenger eg altså kniv

eg ser etter en samekniv eller slirekniv som er god på tur. 5 til 9 tommer er passelig størrelse

en som er så billig som mulig

Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men jeg mener at svaret burde være nkelt.

Unngå de store knivene som f.eks. 9" samekniv. Den vil høyst sansynig passe ditt behov veldig dårlig.

Ta deg en tur i butikken og se på vanlige norske / svenske slirekniver. Ta dem i handa og kjenn på dem. Når du finner noen som du føler ligger godt i handa og ikke har for langt blad så plukker du den du liker best utseendemessig.

Ut fra den prisen du nevner så vil du høyst sansynlig ha en del penger igjen, og for disse kan du jo enten kjøpe deg en god tursag eller en liten øks.

Når du har skaffet deg en god brukskniv så kan du begunne å se etter slike kniver som kan være kjekke å ha og som ikke nødvendigvis skal brukes så mye.

Jeg er leder for en liten speidergruppe og på et av møtene tok jeg med en del forskjellige kniver for å se hva de ville velge. De aller flrste guttene hadde en 9" samekniv som førstevalget og deretter en dolk med rådyrfot som håndtak. Så en souvenir, en slirekniv med dekorert beinhåndtak og med en minikniv festet på fremsiden av sliren. Så ga jeg dem noen enkle oppgaver hvor de skulle bruke kniv, og etter en liten stund oppdaget de at den kniven som faktisk var best til vanlig bruk for disse småguttene var en ny rustfri Mora kniv med blått plastikhåndtak. Disse knivene har jeg flere av. Det ligger en i fiskeutstyret, en i hver bil, en i garasjen, en i snekkerboden en på grovkjøkkenet og da jeg drev med seiling var 2 - 3 slike kniver tapet fast på noen strategiske lett tilgjengelige steder ombord i båten. (Hvis et tau setter seg fast under seiling så kan det hende at eneste løsningen er å kappe, og da kan det være for sent å begynne å lete etter en kniv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI :) ideg kjøpte eg en liten mora kniv på mekk, som inn til videre kniv :D

Bra :wink: Da har du tiden til å låne og prøve litt forskjellig før du bestemmer deg.

Som flere andre også har vært inne på - det skulle ikke overraske meg om du finner at ca. 4 tommer er en veldig hendig størrelse for friluftsbruk i norsk terreng. Men her finnes det ingen fasit - den kniven DU liker best er den rette for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.