Gå til innhold
  • Bli medlem

Manglende skiføre rundt Oslo.


panda

Anbefalte innlegg

Noen som vet om steder det går an å gå hvor det ikke er snø i Oslomarka akkurat nå ? Føremeldingen har kun begrenset informasjon rundt dette. Ikke har jeg hatt mulighet til å undersøke selv heller.

Lurer særlig på sørsiden av Årvollåsen og sørdelen av Lillomarka generelt, men også veiene i den sørlige delen av Nordmarka og f.eks stiene rundt Maridalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillomarka har en del vinter enda. Var senest ute til fots der i går opp til toppen av Årvollåsen og en runde. Svært lite bare flekker i veien opp der selv om det er spredt med trær og solvendt helling. Stiene er ganske hard snø enda, stedvis lit vår is men svært få bare områder. Alle grusveier med skiløype er bare å glemme enda. De kjørte løyper seneste i går morges noen steder. Beste mulighet for litt bare stier i Lillomarka er sydsiden av Grefsenkollen.

Det som er bart nå er de brøytede veiene som f.eks Ammerud-Lilloseter, Hammern-Kikut, Hammern- Ullevåsset er er ikke sikert er helt bar pga skygge.

Mulig det er noe mindre snø i Østmarka, der har jeg ikke vært på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tærer fort nå. Var en tur ved Isdammen i kveld. Der renner det mye vann inn og isen er åpen så vidt langs land.

En del bart oppover åsen der hvor sola får godt tak. Men det er mye vann nå så en treffer stadig på bekker over og under snøen.

Dårlig skiføre fra Isdammen så vidt jeg så.

Gikk på ski i går fra Solemskogen, kun 2 steder med litt vann i løypa. Ellers fine forhold, så klart sukkersnø og realt klisterføre.

Men det kommer til å bli fort mye bart ganske kjapt slik som været er. Hvordan isforholdene er er jeg mer usikker på. Var jo veldig kaldt tidlig denne vinteren. Noen snakket om 1m is på Øyungen forrige uke, så det kan da litt tid skal man teste fiskestanga på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fotturføre i påsken helt sikkert, men ikke overalt. Noen steder vil det ligge hauger av halvråtten snø. Jeg har testet litt forskjellige steder og det nærmer seg veldig men ikke quite ennå.

Jeg var innover mot Bjørnholt i dag og veien var veldig fin å sykle på. Store bare flekker i skauen. Noe skiføre så jeg i hvert fall ikke snurten av :wink:

Ser ellers at skiforeningens bilde av skiføre var oppe på Bislingsplatået på 700 meters høyde aller lengst nord i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen av skiføre varierer nok med hvor ivrige en er. Overhørte er par på Kikut i går, de hadde gått på ski fra Hammeren om Bjørnholt og over Bjørnsjøen. De syns føret var strålende. Jeg gikk selv fra Frognersetra. Nyoppkjørte spor fra Nordmarkskapellet og over Glåmene. Mye barnåler og småkvist i løypene og dårlig glid, men helt greit å gå på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.