Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørking av mat - hvordan klargjøre maten for bruk?


Tom42

Anbefalte innlegg

Takk for tips!

 

Jeg marinerte kyllingfileter noen timer og grillet de i stekovnen. Lot de kjøle seg litt ned og kuttet de opp i små biter før jeg la de i mattørkeren.

Hadde jeg vært deg så ville jeg kunn marinert kjøttet for så å tørke det. Hvis du griller kjøttet først, så tørker det, for så å koke det, vil kjøttet miste mye av næringen. Du kan jo selv tenke deg å tilberede et stykke kjøtt tre ganger før du spiser det. 

 

 

 

Uten at du har kommentert hvordan du behandlet kyllingkjøttet før du tørket det så er det kanskje et par håndgrep som kan gi bedre resultat.

- Bank likskjiten ut av kjøttet før du steker det. Dette bryter opp fibrene og gir vannet bedre tilgang når du rehydrerer det.

- Skjær kjøttet så tynt som mulig. Tenk på at vannet trenger inn fra utsiden og må bløte opp vevet tilstrekkelig til at det kan trenge videre innover. Jo tynnere biter jo kortere vei har vannet.

- Fett er ikke vannløselig og fibre som er dekket i fett vil derfor ta lengre tid for å bli bløtet opp. Jo mindre fett som er tilstede på kjøttet jo bedre. (Ta med litt olivenolje og bland inn litt 5 minutter etter vannet er blitt tilsatt for ekstra kalorier.)

- Gi maten et ekstra oppkok etter 5-10 minutter. Husk at selv for kommersiell tørrmat kan streve med rehydrering og de vet hva de driver med. :)

Dette er en god måte å gjøre det på. Også godt tips det med å tilsette oljen i etterkant. Det vil hjelpe kjøttet å tørke fortere samtidig som det sveller fortere. 

 

Du trenger heller ikke tørke kjøttet i 12 timer om du skjerer det i tynnere skiver, selv følger jeg 6-8 timer på kjøtt og 4-5 timer på tilbehør.

Når det gjelder tilberedning av kjøtt til middag så har Vegar et fint forslag, Selv legger jeg kjøttet i bløt kvelden før, for så og etterfylle om nødvendig. 

Når det gjelder lunsj bruker en mattermos som hjelp. I den putter jeg det som jeg måtte ha av mat til lunsj den dagen, fyller på riktig mengde kokende vann om morgenen. Da rekker kjøtt og grønnsaker å bli fint og mykt når jeg skal spise rundt 5-6 timer etter.

 

Mattermosen jeg bruker er:

http://www.oslosportslager.no/produkt/adventure-mattermos-30573.aspx

 

Jeg syntes det er den beste måten. Før brukte jeg ziplock poser å fylte på varmt vann når jeg skulle spise, men da fikk maten for kort tid til å rehydrere.

 

Håper jeg gav noen tips til bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg vært deg så ville jeg kunn marinert kjøttet for så å tørke det. Hvis du griller kjøttet først, så tørker det, for så å koke det, vil kjøttet miste mye av næringen. Du kan jo selv tenke deg å tilberede et stykke kjøtt tre ganger før du spiser det.

 

Jeg skjønner hva du mener, men jeg ville tro at kjøtt som har blitt brunet vil ha en litt annen smak enn mat som blir tørket? Selv er jeg blitt fan av tørking av ferdige retter, nettopp pga smaken.

 

Før brukte jeg ziplock poser å fylte på varmt vann når jeg skulle spise, men da fikk maten for kort tid til å rehydrere.

 

Hva med å kjøpe en "Pouch Cozy"? Denne holder maten varm leeeeenge, og betydelig lettere og mindre enn en thermos. Den andre fordelen er at det ikke blir noen oppvask. Jeg har foreslått for fjellsport.no at de kanskje burde ta inn denne i sortimentet da det er mye Real spising i Norge. Hele familien har allerede fått sine og de er i flittig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hva med å kjøpe en "Pouch Cozy"? Denne holder maten varm leeeeenge, og betydelig lettere og mindre enn en thermos. Den andre fordelen er at det ikke blir noen oppvask. Jeg har foreslått for fjellsport.no at de kanskje burde ta inn denne i sortimentet da det er mye Real spising i Norge. Hele familien har allerede fått sine og de er i flittig bruk.

Den har jeg faktisk aldri sett før, så kunne vært gøy å prøvd! Sant at termosen tar litt plass, så den blir mest brukt når jeg er har en basecamp, og går turer med lettere dagstursekk. Eksempel bre og toppturer. Ulempen med real er at det er dyrt, også bruker jeg ca. 0,5 L vann i lønsjbeholderen. Det hjelper meg også med å holde veskenivået på et greit nivå. 

Vet du hvordan den "Oouch Cozy" passer til ziplock poser? De tåler jo ikke veldig mye belastning før de lekker vann :P

 

Jeg har også god kontakt med fjellsport.no, så hvis det er et godt produkt skal jeg anbefale det ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg faktisk aldri sett før, så kunne vært gøy å prøvd! Sant at termosen tar litt plass, så den blir mest brukt når jeg er har en basecamp, og går turer med lettere dagstursekk. Eksempel bre og toppturer. Ulempen med real er at det er dyrt, også bruker jeg ca. 0,5 L vann i lønsjbeholderen. Det hjelper meg også med å holde veskenivået på et greit nivå. 

Vet du hvordan den "Pouch Cozy" passer til ziplock poser? De tåler jo ikke veldig mye belastning før de lekker vann :P

 

Skal ærlig innrømme at passformen for vanlig 1L ziploc ikke er helt genial. :) Real posen passer som hånd i hanske mens ziploc poser bretter jeg langs låsen og putter den inn på langs mens jeg rehydrerer. Grunnen til dette er at før maten er rehydrert er posen veldig myk og bevegelig, men jeg har ikke hatt noen lekkasjer mens jeg har ristet og klemt på den. Når maten er rehydrert og posen litt mer fast kan man sette den rette veien i cozyen slik at man kan spise rett fra posen uten å brenne fingrene.

 

Edit: driver forresten å sjekker om jeg kan kjøpe noen av disse ziploc posene for kaffe. De er en smule smale, men kan vakuumpakkes over lynlåsen slik at de kan oppbevares lufttette og kan låses med lynlåsen etter åpning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg pratet litt med Swiss Pack UK om å få tilsendt noen eksemplarer av lynlås vakuumposer av den typen som brukes på kaffebarer.

http://standuppouches.co.uk/stand_up_pouches_printed.htm

Størrelsen er 500–750 grams, 190 x 260 x 100 som er omtrent det samme som Drytech sine poser. Jeg får forhåpentligvis noen eksemplarer først så jeg kan teste dem.

Dersom de ser ut til å være bra, er det noen her som er interessert i et gruppekjøp? Minimum kvanta er 1000 poser, har desverre ikke pris ennå. Hvis vi klarer å samle sammen 10 stykker som er interessert så burde vel 100 poser hver være overkommelig? Hva med å printe dem med fjellforum logo? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 6 år senere...

Hijacker denne tråden. 

Jeg driver og tørker noe banan, nektarin og potet i en frukt-/sopptørker nå. Særlig potetene er skåret i ganske små, tynne skiver (tynnere enn 5 mm). De har fått en del mørke striper nå (ser ut som mønsteret på makrellskinn). Noen som vet om dette er normalt? 

Edit: Legger til at potetene til slutt ble ganske grå, og ligner veldig på hermetisk sjampinjong, faktisk. (Av utseende.)

Lager nå en ny batch med tørket potet og gulrot, men denne gang i vanlig stekeovn (viften på, døren på gløtt, ca 60 grader), og resultatet ser ut til å bli mye finere. (Rent estetisk.)

Er det forresten noen som har erfaring med å tørke løk? Fått greit resultat? 


 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å tørek litt forskjellig. Tørking av løk ga ikke mening; stinka løk over hele leiligjheten og prisen ble litt høyere enn sprøstekt løk.

Ved tørking av grønnsaker anbefaler jeg å bruke frossne grønnsaker, som jeg koker før jeg tørker dem. Da bryter man opp grønnsakskjøttet slik at de lettere rehydrerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (20 timer siden):

Hijacker denne tråden. 

Jeg driver og tørker noe banan, nektarin og potet i en frukt-/sopptørker nå. Særlig potetene er skåret i ganske små, tynne skiver (tynnere enn 5 mm). De har fått en del mørke striper nå (ser ut som mønsteret på makrellskinn). Noen som vet om dette er normalt? 

Edit: Legger til at potetene til slutt ble ganske grå, og ligner veldig på hermetisk sjampinjong, faktisk. (Av utseende.)

Lager nå en ny batch med tørket potet og gulrot, men denne gang i vanlig stekeovn (viften på, døren på gløtt, ca 60 grader), og resultatet ser ut til å bli mye finere. (Rent estetisk.)

Er det forresten noen som har erfaring med å tørke løk? Fått greit resultat? 


 

Noen her inne som hadde tørket egg blant annet, husker ikke i hvilken tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gramjeger skrev (2 timer siden):

Har prøvd å tørek litt forskjellig. Tørking av løk ga ikke mening; stinka løk over hele leiligjheten og prisen ble litt høyere enn sprøstekt løk.

Ved tørking av grønnsaker anbefaler jeg å bruke frossne grønnsaker, som jeg koker før jeg tørker dem. Da bryter man opp grønnsakskjøttet slik at de lettere rehydrerer.

Når jeg tørker løk blir jeg fordrevet til garasjen.

Takk for rådet om frosne grønnsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsRI skrev (48 minutter siden):

Tørking av potet

En ting er å tørke, en annen ting er å spise.  Har du forsøkt å spise dine tørkede poteter? Mitt forsøk ble ingen suksess - noe seie greier.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips fra Youtube om å kokke potet litt første så tørke.

Jeg har delt potet i små terning. kokt potet, drenert av vannet, blandet inn grønnsaks buljong, grøv most med potet mørsere så  kjørt blanding i en blender, og blandet til en fin smoothie, så tørket dette.

Ble litt potetmos nå den re hydreres. men vi har flere i husstand som har melk, egg, hvete intoleranse så ble ikke så mer pakke løsning her i huset.

Hel egg pulver har jeg fått kjøpt fra Gautesfabrikk utsalg på Lagunen i Bergen.

Kylling fikk jeg tips å koke i trykk koker først, så lager det som "pulled pork" dvs rive kjøtt i små tynn tråd, så tørker det. 

ble mindre gummiert en store kylling bite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fet mat passar ej att torka som lax,bacon,fkäskkare.

Torkat älgkött blir mycket bra,lägg sedan i blöt på morgon om middag till kvällen eller kväll innan om du ska äta på mitt på dagen.

Jag lägger i flaska eller höga burkar som går i ytterfickor på ryggsäck för att fylla på vatten när suger upp efter hand,kan vara svårt att veta mängden torkat och börja med lite mindre än du tror för att ej behöva slänga eller äta samma 2 dagar i rad på sommaren kan det bli skadat av värmen men verkar hålla sig längre efter torkning än vanlig mat gör ute.

Ha en plastpåse om flaskan så ev mat ej hamnar direkt i fickan och ev vatten in i ryggsäcken.

Man kan ju kyla i kallt vatten som hemma om man har burkar med sig för att det ska hålla sig bättre.

Använd stor varmluft ugn på mellan 50-80 gr och sätt en träsked som lagom ventilation i luckan för att få bort fukten.

Använd bakplåtspapper att lägga det som ska torkas på och rör om efter ett tag för att få jämn torkning

Det tar 5-8h för det mesta att torka desto mindre bitar gör att det går fortare,ska vara så torra att de här hårda och ej sega om det ska hålla sig.

Lägg sedan i papperspåse och lite hushållspapper i som kan suga upp fukt och sedan en fryspåse och en beskrivning om innehåll.

Jag skriver på hur många portioner det var innan torkat,sedan kan man ju ta olika beroende på hur hungrig man är beroendel på temperatur och hur långt man gått eller åkt skidor osv.

Man äter ju mycket mer än när man är ute och jag tar med lite extra mot vad jag tror för att slippa

äta massa godis och kex ,det tar jag bara när något hindrar mig att äta som regn eller felberäknad sträcka att färdas för att hinna hem för att jobba eller buss eller tåg tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver dele maten i to vakuumposer, hvis det er deler av en rett som krever lang (>15min) svelling/koking.

..så slipper du soggy guffe med halvtørre biter i.

For vannmengde, prøver jeg meg frem, og prøver huske å skrive ned ca hvor mye som trengs. Det blir som regel litt under Våtvekt minus Tørrvekt. (Våtvekt minus Tørrvekt gange 0,8 ‘ish?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Vegar skrev (På 3.4.2011 den 23.53):

Har tørket endel turmat selv de siste årene, og opparbeidet noen erfaringer rundt dette. I hovedsak tørker vi kjøtt og kjøttdeig,

Hei.

Hvordan tørker du kjøttdeigen? Steker du den først? Eller koker den for å unngå fett? Eller tørker du den direkte rå?

Og hva regner du som holdbarheten i "romtemperatur" når den er vakumpakket etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland strøkavring i rå kjøttdeig (hjelper for rehydrering) og kok den. Etter koking kan du skylle den med varmt vann i et døslag for å vaske ut alt fettet.

Etter dette er du klar til tørking. Bruk gjerne litt kjøttbuljong i retten når du skal rehydrere for å erstatte noe av fettet og saltet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.