Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskeknuter


rakafisk

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Har et par spm angående fiskeknuter.

Hvilken knute bruker dere til en vanlig markkrok?

Hvilken knute bruker dere til sluk, wobbler og spinner?

Ved fiske med flue og dupp. Feks ørretbomberen, hvor en skal tre 1 eller flere fluer på sena før en trer gjennom duppen. Hva slags knute bruker dere som opphenger på flua i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir for det meste Turles knute til flua og en vanlig opphengsløkke til opphengeren. Ellers synes jeg at en enkel slukknute fungerer bra til det meste. Har også brukt "Bardunknute" til opphenger, men denne fungerer best på multifilamentsnøre. Fant ikke noe bilde på nettet, men det er et slags "enveis" skipperstikk som kan skyves opp og ned langs snøret, og som låser seg når du trekker i opphengeren. Kan se om jeg finner et bilde et annet sted hvis det er av interresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste problemet kan være at du her får dobbelt snøre som skal gjennom øyet på flua. det kan ofte bli litt vanskelig siden øyene i fluekrokene er ganske små.

Jeg tror heller jeg ville satset på en vanlig liten opphengsløkke og så festet en liten bit med snøre mellom den og flua. Hvis duppen henger bakerst, noe som ofte kan være en fordel, så kan du ha litt tynnere snøre mellom løkka og flua enn det du har på snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye bra ja. Er det " dropper loop" som er en opphengsknute? Knyter en så en ny senestump herfra og til flua, eller kan en bruke en hurtiglås eller lignende? og hvor langt skal det være fra opphengerknuta og ned til flua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg på et par alternativer med opphengere. Bilde 1 er en "dropper loop" der flua henger rett inne i løkka, er dette en grei løsning eller bør det kun være en senestump inn til flua? Hva med lengden fra hovedsena og til flua?

Bilde 2: Fortsatt en "dropper loop" som jeg har klipt av den ene enden oppe ved knuten, muligens legge på litt lynlim der?(blir dette for svakt?) og videre bundet flua med en uniknute. Hva med lengden her?

Er det noen av disse alternativer som er brukanes eller er det bare å gi opp? :lol::) Takker for råd fra dere erfarne :lol:

post-2613-133474745664_thumb.jpg

post-2613-133474745666_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fisker bare med mark og spinner og lett sjøfiske. Bruker da en variant av denne knuten (to løkker og to ganger tredd gjennom knot5.gif Ikke sikker på hva den egentlig heter. Knuten lærte jeg av min bestefar, og den har til dags dato aldri sviktet. Surrer gjerne en ekstra gang for litt "tyngre" sjøfiske!

Edit: Fant et bedre bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Virkelig ingen fiskere som Vet?

Mekka meg et par flueduppsnører isted og brukte opphengsløkke, klipte opp løkka i en ende så jeg fikk en tamp å bitte flua på.

http://www.animatedknots.com/dropperloop/index.php?Categ=fishing&LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com

Får håpe at det funker greit, er visst en ganske vanlig måte å gjøre på så det er vel knyteferdighetene mine det vil stå eller falle på. Syns ihvertfall det ser penere ut enn med otersvivler, får bare håpe ørreten syns det også! For øvrig ble fluesnøret ca en meter+ langt med fire fluer på ca 10cm's fortommer. Hadde ikke lim å sikre knutene med så jeg må vel innom bua en snartur før jeg tester vidunderet.

Knutene jeg bruker ellers er thurles til fluene, rapala-løkka til wobblere og enkel\dobbel slukknute til alt annet. Hadde sikkert brukt enda fler om jeg bare kunne de.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.