Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips: superlett telt.


vinagunner

Anbefalte innlegg

Annonse
Noen som vet hvordan Coleman falcon x1 teltet ? vurderer dette som ett solo telt.

Mulig jeg var litt uklar, men det var altså Coleman-teltet jeg kjøpte. Kjapt og enkelt å sette opp, behagelig å ligge i, med plass til sekken i forteltet. Det virker solid for å være så lett. Jeg er fornøyd med det, utrolig deilig med et såpass lett telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materialet er vel TN sin versjon av "cuben fibre."

Blir dette materialet industristandard om noen år?

Prisen er jo ikke så gal (ca 5800kr), det er jo tross alt et cutting egde produkt med unike materialer og design. Men man bør jo ikke være kresen, for det er liten plass, og videre bør man satse på at det er go'vær på turen, for matlaging er tryggest utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper et slikt telt med de begrensningene det innebærer, mot at man får lav vekt og pakkevolum. Hadde glatt kjøpt det hadde jeg bare hatt penga. Så får jeg heller ha et komplementært telt som tar kona og hund, samt tåle storm og snø, mens jeg kokkelerer avansert 4-retters middag "innendørs". :x

Man kjøper altså ikke en Mini for så klage over dårlig plass og terrengegenskap.

Men inntil videre får jeg nøye meg med min MSR Hubba Solo. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt under kilo'n er så små at vi må være villig til å bo veldig trangt. Spesielt om vinteren synes jeg det blir litt i minste laget. Har et Exped Vela 1 Extreme på 1, 7 kg. Et monster i denne sammenhengen, men er fremdeles temmelig smått for primusfyring og komfort for værfaste døgn om vinteren. Som Coleman er det veldig billig - ca. 2700 på Amfibi i Lillestrøm; http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10501&prodid=34988

Ser at Terra Nova Ultra Laser 1 er avbildet i vintermiljø. Lykke til...! Jeg har simpelt hen ikke tro på konseptet. Dette blir for tynt og smått. Teltet har nesten ikke fortelt, en nødvendighet i snøsesongen.

Men, noe helt annet er solotur med ryggsekk i lavlandet om sommer'n. Eierne er heldiggriser som vil ha akkurat nok til å få ly om natta. Vi andre på pese rundt på overflødig vekt og volum helt til vi skjønner hvor mye man egentlig trenger å ta med seg på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant så sant vinagunner. Men et upraktisk telt er, nettopp det, upraktisk, og dette teltet har helt klart redusert bruksområde. Selv på en sommertur med regn over flere dager blir det upraktisk når man ikke kan/bør lage varm mat innvending. Til sykkelturer lang veien er det sikkert topp.

Jeg har ingen problemer med prisen på dette teltet, men jeg har svært få turer som åpner for bruken av et slikt telt. Akkurat nå har jeg bestemt meg for et telt som dekker mitt behov, men tro meg, TN teltet sto høyt på lista, sammen med andre løsninger som pyramidetelt/solo innernet, men endte opp et 2-manns med en vekt på 1.3kg til soloturer+hund på turer over ei uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lengste turene har jeg områder uten vegetasjon, så selv om jeg gjerne skulle ha hatt med en tarp/presenning på disse turene, er dette bare en ønskedrøm, siden vekta da går opp. Da er man jo like langt. :)

Har lest på andre forum at det ikke skal mye vind til før man får duken i ansiktet på denne modellen.

Hva, ikke brukes om vinteren? Teltet er jo så lite at det bare er å grave en snøhule og sette det opp inne :-)

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg skjønne, veier superlight Ringstind 1 fra Helsport 5500 kroner. Dette er mye penger for et telt som må konkurrere med et vanntett soveposetrekk. Det er nemlig et seriøst alternativ å ligge under åpen himmel om utstyr og forhold ligger til rette. En tynn tarpduk oppspent mellom noen busker gir ly for regn og endel vind. Er det nok, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg skjønne, veier superlight Ringstind 1 fra Helsport 5500 kroner. Dette er mye penger for et telt som må konkurrere med et vanntett soveposetrekk. Det er nemlig et seriøst alternativ å ligge under åpen himmel om utstyr og forhold ligger til rette. En tynn tarpduk oppspent mellom noen busker gir ly for regn og endel vind. Er det nok, kanskje?

Tor du må lese spesifikasjonene på dettte telte før du sammenligner det med ett soveposetrekk.

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/Pro/Ringstind_Superlight_12

Å ligge under åpen himmel f eks på hardangervidda hadde hvertfall aldri jeg gjort. Det kan faktisk regne isvann og blåse kaldt året rundt der oppe har jeg erfart :-) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg skjønne, veier superlight Ringstind 1 fra Helsport 5500 kroner. Dette er mye penger for et telt som må konkurrere med et vanntett soveposetrekk. Det er nemlig et seriøst alternativ å ligge under åpen himmel om utstyr og forhold ligger til rette. En tynn tarpduk oppspent mellom noen busker gir ly for regn og endel vind. Er det nok, kanskje?

Er det så dyrt? Mente jeg hadde sett noe om 3500-4000 et sted. Mulig jeg har sett feil.

I marka er tarp greit alternativ når det ikke blåser mye. Dog foretrekker jeg telt da det demper trekk samt at man har insektsnetting. Jeg liker ikke slik man trer rundt pose f.eks.

Edit: Etter hva jeg kan se på XXL så tar de 4395 for det. De har kaldt det Ringstinf light 2 men specs og bilde stemmer med Superlight. Vanlig Ringstind Light 2 stårt lenger ned på siden og koster en del mindre.

Men det koster jo litt uansett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - Ringstind Superlight 1-2 har ikke i kommet i salg på xxl ennå, det er 2011 modellen av ringstind 2 light som selges der for 4395kr,man kan se det på bardunfestene i fotende,Ringstind Superlight 1-2 har ikke det svarte bardunfeste som rt2 light har.

Rt2 light har fått lysere farge på 2011 modellen.

Regner med at Ringstind Superlight 1-2 kommer i salg om ikke alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Ville helt klart ikke bruke Terra Nova'en om vinteren med mindre sterk trussel fra en torpedo. Uansett ville jeg ha tatt med meg en lett presenning til matlaging. Å fyre med primus inne i et så lite telt, er risikosport. :)

ringstind 2 light har 110cm innvendig høyde på det høyeste. Det burde være mer enn nok til fyring og matlaging med f.eks gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er interesert i lette telt der stor plass ikke er prioritert ville eg tatt en kikk på Mountain laurel design "Cricket"

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=47&products_id=174

Med dagens dollarkurs skulle vel det komme på en 2500+ kr + toll for cuben-fiber utgaven.

Man må ha en gåstav eller tilsvarende i tillegg da.

Og så er det jo rimelig minimalt.

Røflig 7-800gram totalvekt hvis man bruker lett karbonstav og lette plugger/barduner.

Man kan legge innerteltet, som er den tyngste enkeltkomponenten, igjen hjemme hvis man

drar på tur før myggsesongen og er komfortabel med tarp.

Det kan settes opp uten stang dersom man har et praktisk tre i nærheten eller man finner seg en passe kjepp i stedet.

Storebror "trailstar" er veldig bra i vind så eg tipper dette vil være bra og.

(edit: skrev feil vekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Fatøl må jeg nesten spørre om han ville brukt Helsport Ringstind Superlight oppe på Hardangervidda når det regner isvann og blåser kaldt året rundt...???

Folkens, er de aller minste, flortynne 1-manns teltene egnet for høyfjellsbruk - til og med om vinteren?

Jeg har et par års erfaring med mitt Exped Vela 1 Extreme - et merkbart større telt med skikkelig takhøyde og brukbart fortelt. Når det "regner isvann og blåser kaldt" vil jeg hjem igjen... Har flere ganger opplevd å bli værfast med dette teltet. Det blir en klaustrofobisk opplevelse jeg ikke trives med. Heldigvis har jeg større telt til slikt bruk.

Jeg mener ekte, superlette telt egner seg i mange varmegrader i et stille lavland. Da må de finne seg i å bli sammenliknet med enkle grep der du kan ligge ute uten å bli våt - ja, et soveposetrekk faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag, men jeg ville ha foretrukket et lett-telt fremfor soveposetrekk hvor og når som helst. Blir det ille, så vil jeg hjem, selv om jeg har verdens beste soveposetrekk. :( Når det er sagt, så er jeg ikke den som bruker tid og krefter ute om vinteren, i store høyder og - så sant jeg kan forutse det - i dårlig vær. Driver med fluefiske og det er det. Trenger ikke ekstremt-utstyr da, men utstyr som er lette, har lavt pakkevolum og er letthåndterlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevt i en annen tråd har jeg sovet i Ringstind Superlight i høyfjellet. (Aconcagua) Teltet er solid og sikkert av høy kvalitet. Men det er ikke først og fremst beregnet på uvær i fjellet. Jeg opplevde god bris med enkelte kast kanskje opp mot kuling. Moderate forhold mao. og det gikk greit. God bardunering er viktig på et slikt telt når det blåser. Men i og med at teltet har kun en stang så er det begrenset hvor vindstabilt det kan bli. Jeg tror mange vil bli overrasket over hvor solid det er, men i en skikkelig storm i vinterfjellet er det nok ikke mitt førstevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Fatøl må jeg nesten spørre om han ville brukt Helsport Ringstind Superlight oppe på Hardangervidda når det regner isvann og blåser kaldt året rundt...???

Folkens, er de aller minste, flortynne 1-manns teltene egnet for høyfjellsbruk - til og med om vinteren?

Når det er dritvær, da ville jeg tru det er ganske så mye bedre og ligge i et slikt telt enn kun ett soveposetrekk eller under en pressening for den saks skyld. :( Jeg holder meg hvertfall til telt.

Men folk har sin egen oppfattning av det meste, og godt er det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Fatøl må jeg nesten spørre om han ville brukt Helsport Ringstind Superlight oppe på Hardangervidda når det regner isvann og blåser kaldt året rundt...???

Folkens, er de aller minste, flortynne 1-manns teltene egnet for høyfjellsbruk - til og med om vinteren?

Jeg har et par års erfaring med mitt Exped Vela 1 Extreme - et merkbart større telt med skikkelig takhøyde og brukbart fortelt. Når det "regner isvann og blåser kaldt" vil jeg hjem igjen... Har flere ganger opplevd å bli værfast med dette teltet. Det blir en klaustrofobisk opplevelse jeg ikke trives med. Heldigvis har jeg større telt til slikt bruk.

Jeg mener ekte, superlette telt egner seg i mange varmegrader i et stille lavland. Da må de finne seg i å bli sammenliknet med enkle grep der du kan ligge ute uten å bli våt - ja, et soveposetrekk faktisk...

Jeg så at dette TN teltet var avbildet på snø, men jeg tror alle på forumet er enige i at det er bedre med god plass i teltet om vinteren (av flere årsaker).

Jeg er imidlertid uenig i at disse lette teltene som mitt eget falcon X1, kun passer i lavlandet i mange varmegrader. Jeg sov meget godt i dette teltet i Rondane i fjor sommer, med ca. 0 grader, vind og regn. Innerteltet i falcon X1 er ikke "myggnetting", som i mange andre telt, og holdt vind og regn, og dergjennom kulde ift. soveposetrekk unna.

Nå skal det også sies at jeg brukte teltet som alternativ til sovesal, slik at jeg hadde hatt andre alternativer dersom teltet ikke hadde fungert. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Til Fatøl må jeg nesten spørre om han ville brukt Helsport Ringstind Superlight oppe på Hardangervidda når det regner isvann og blåser kaldt året rundt...???

Folkens, er de aller minste, flortynne 1-manns teltene egnet for høyfjellsbruk - til og med om vinteren?

Jeg har et par års erfaring med mitt Exped Vela 1 Extreme - et merkbart større telt med skikkelig takhøyde og brukbart fortelt. Når det "regner isvann og blåser kaldt" vil jeg hjem igjen... Har flere ganger opplevd å bli værfast med dette teltet. Det blir en klaustrofobisk opplevelse jeg ikke trives med. Heldigvis har jeg større telt til slikt bruk.

Jeg mener ekte, superlette telt egner seg i mange varmegrader i et stille lavland. Da må de finne seg i å bli sammenliknet med enkle grep der du kan ligge ute uten å bli våt - ja, et soveposetrekk faktisk...

Litt avsporing kanskje, men jeg vil gjerne ha tips til soveposetrekk hvor jeg unngår å bli våt.... for erfaring så langt er at soveposetrekk kondenserer ganske betraktelig. Ergo er de ikke et reelt alternativ som du indikerer over :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ringstind 2 light,og bruker det i både lavlandet og høyfjellet vår,sommer og høst.

Opplevd masse regn og vind med teltet,ned mot 0'C.

Så det det å bruke soveposetrekk som alternativ er helt utelukket her ihvertfall.

Støtter Trango her.Man må ikke glemme bruksområdet på produktet,men kan vel tøyes litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.