Gå til innhold
  • Bli medlem

Treningsstudio til 122 000 i året for å gå på Kilimanjaro


panda

Anbefalte innlegg

Så du mener at, selv om det er i strid med netikette, så er det greit å diskutere person?

Ellers må jeg si at Panda demonstrerer sin komplette inkompetens vedr trening.

Du mener det selv også, kanskje? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Du mener det selv også, kanskje? :D

Om noe er sak eller person kan være en hårfin balanse, dette har jeg skrevet en del om i tråder som handler om netikette og persondiskusjon ifbm sletting av innlegg grunnet nettopp persondiskusjon. I dette tilfellet diskuterer jeg ikke Panda, men ytringene hans som viser at han ikke har grunnleggende kunnskaper om trening.

Det som er saken med Kilimanjaro er at det er av større betydning hvordan en akklimatiserer seg, hva man spiser og ikke minst mengden veske, at man tar det med ro og ikke stresser, hvordan man som individualist tåler høyde osv, enn om man er topptrent eller middels trent og hvordan man har fått denne fysiske formen og hvor mye en har betalt for det. I en diskusjon som skal dreie seg om trening og hva som kreves for å komme opp på Kilimanjaro, som Panda påstår at diskusjonen dreier seg om, er slike tema fullstendig fraværende. De fokuserer heller på hvordan folk ser ut mtp muskler, det såkalte "helstestudiofolket". Drakk de nok veske? Er vel et mye mer naturlig spørsmål. For de som ikke kommer opp, er det vel veldig sjelden fysiske treningsformen det kommer an på. Uten at jeg har sett noe tall eller statistikk på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet diskuterer jeg ikke Panda, men ytringene hans som viser at han ikke har grunnleggende kunnskaper om trening.

Ja, du diskuterer ytringene hans, men du tillegger han også egenskaper som "komplett inkompetent". Da er du over på person igjen.

Du må gjerne diskutere meningene og ytringene hans, men vær nå voksen nok til å la vær å kalle folk mindre positive ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du diskuterer ytringene hans, men du tillegger han også egenskaper som "komplett inkompetent". Da er du over på person igjen.

Du må gjerne diskutere meningene og ytringene hans, men vær nå voksen nok til å la vær å kalle folk mindre positive ting.

Når jeg kan mye om temaet selv og ser det håpløse i det han skriver, er det lett å bruke slike ord. Jeg lot meg rive med, har endret innlegget mitt med "mykere" ord.

Men at å gi noen en karakteristikk i seg selv skal være persondiskusjon, er ikke korrekt. Da må det å skrive at noen er tøff, snill, stygg osv være det også. Jeg endret innlegget mitt pga ordbruken, at det ga en vel sterk negativ karakteristikk. Men å endre sitatene gjort av andre, det klarer jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kan mye om temaet selv og ser det håpløse i det han skriver, er det lett å bruke slike ord. Jeg lot meg rive med, har endret innlegget mitt med "mykere" ord.

Men at å gi noen en karakteristikk i seg selv skal være persondiskusjon, er ikke korrekt. Da må det å skrive at noen er tøff, snill, stygg osv være det også. Jeg endret innlegget mitt pga ordbruken, at det ga en vel sterk negativ karakteristikk. Men å endre sitatene gjort av andre, det klarer jeg ikke.

Jeg aner ikke hvem du er og er ikke særlig opptatt av hva du mener om meg eller andre.

Problemet med at du skriver en masse sinte innlegg om alt som måtte oppta deg er at du blokkerer debatten og hindrer andre i å komme til orde. Om det er bevisst eller ikke vet jeg ikke selv om jeg synes det grenser til spamming.

Nå har du skrevet omtrent 20 innlegg i en debatt som du selv hevder er unødvendig og som du har bedt moderatorene om å stryke. Det får være nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg nå skrevet at trening er et felt jeg er involvert i, at jeg kan mye om emnet, derfor skriver jeg bl.a i denne tråden.

Men Panda, kan ikke du da være så vennlig å oppklare hva debatten egentlig skal handle om? Hva du ville debattere?

Førsteinnlegget ditt ser altså slik ut, og det gir mulighet for mange diskusjoner.

http://oslopuls.aftenposten.no/aktivitet_friluft/article521442.ece

Gratis proteinshake og PT med Dolce & Gabbanana briller er åpenbart nødvendig for å gå Kilimanjaro. 122.000 i året...

Håper du ikke blir altfor flau når du oppdager at han som bærer sekken din, setter opp teltet ditt og lager maten din ikke bruker 122.000 på treningsstudio og likevel er i mye bedre form enn deg.

For treningen du driver med er neppe så altfor relevant for Kilimanjaro. Du har nok mer enn bra nok O2 opptak. Det du trenger er noen langturer i rolig tempo for å bli kvitt noen kilo og gjerne venne deg til å gå langt hver dag. Forteller fru Gabbanana deg om det tror du ?

Kanskje du kunne bruke de pengene på noe annet fornuftig i stedet ? F.eks kjøpe et telt og gå noen dager på Hardangervidda. Og formen trenger du faktisk ikke bekymre deg for. Noen solide skauturer med sekk samt et akklimatiseringsopphold i hotellbaren på Turtagrø er trolig mer enn nok. Kilimanjaro er ikke Everest.

Er det proteinshake du vil diskutere? mote?

Penger eller pengebruk? Personlig trenere? Hva som skal til for å bli flau? Overvekt? Formen til bærerne på Kilimanjaro? Hva som er fornuftig pengebruk?

Hva som er nødvendig oksygenopptak? Gjør det noe å ha for stort O2 opptak? Hva er fordelen med høyt O2 opptak? Hvordan utvikler en best O2 opptak?

Du har gjentatt at du reagerer på koblingen Kilimanjaro og et rådyrt treningsopplegg. Er det prisen eller opplegget som er noe gale med? Eller mener du at hvis en går for Everest så bør en ha et slikt opplegg? Jfr siste setning i sitatet.

Eller kanskje du har kontaktet vedkommende og sagt at du har laget et innlegg om ham pga reportasjen, siden du stiller ham et par spørsmål i startinnlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvem du er og er ikke særlig opptatt av hva du mener om meg eller andre.

Jeg mener ikke noe om deg eller andre, men om kunnskapene dine om trening. Du startet med å hakke på en person fordi han har feil opplegg, jeg sier at opplegget gjør ham i utmerket fysisk stand til å komme seg oppå Kilimanjaro. Men det spiller ingen rolle hvor godt han er trent, hvis f.eks kroppen ikke takler høyden ifht det opplegget som er lagt eller at han er "dum" og ikke får i seg nok veske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg setter pris på pandas tråder her på forumet. Han har ofte et startinnlegg med skråblikk og kritisk perspektiv på en aktuell sak. Det trenger vi, og jeg griper gjerne muligheten til å bidra, når panda blir for moderat :?: I denne konkrete saken vil jeg tro at det beskrevne treningsopplegget vitner om manglende erfaring og forståelse for de reelle utfordringene ved en kili.-bestigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwer993, hvor er det beskrevet noe treningsopplegg? Eneste jeg kan finne er om en som blir presset på en tredemølle.

Om det er intervalltrening eller om det er en peptalk for å holde oppe motet de siste kilometerne av ei langkjøring er like mulig begge deler. Når en har personlig trener så får en et opplegg som er personlig tilpasset, og det treningsopplegget sies det absolutt ingenting om i artikkelen. Likevel er det grunn til å kritisere et treningsopplegget?

Tilgi meg for ikke å skjønne at det er mulig.

Jeg setter også pris på ting sagt med humor, i den kategorien går ikke personangrep fordi en ikke liker pengebruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem, har du ikke annet å gjøre enn å kritisere at vi komenterer/kritiserer noe :?:

Panda og de fleste andre som har uttalt seg om dette treningsopplegget er vel mest opptatt av den latterlig høye prisen og det snobbete preget ved dette opplegget! Krystallysekroner i taket, Puh!

Hvilke treningsmetoder de enkelte foretrekker og hva som gir best resultat kan vel diskuteres herfra til verdens ende.

Den enkeltes utgangspunkt og mål er forskjellige, men mest mulig variert trening gir vel best resultat og minst skader for de fleste.

Og her på FF prater vi vel mest om trening i forbindelse med friluftsliv og mindre grad om idrettsprestasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like stor grunn til å kritisere pengebruken som treningsopplegget, spør du meg.

Panda og de fleste andre som har uttalt seg om dette treningsopplegget er vel mest opptatt av den latterlig høye prisen og det snobbete preget ved dette opplegget! Krystallysekroner i taket, Puh!

To sitater som forsvarer innlegget. Ut fra det som skrives her savner jeg relevansen til fjell- og friluftsliv.

Begge henviser til et treningsopplegg som er ikke-eksisterende i artikkelen. Hva kan være gale med et treningsopplegg som dere ikke kjenner til? Panda angriper også treningsopplegget i startinnlegget, det er ikke dette han har behov for sier han. Fasiten til Panda er lange skogsturer med sekk eller telt across Hardangervidda. Uten å vite hva denne personen driver med av trening. Hvilket treningsopplegg kritiseres, og hvorfor er det ikke egnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://oslopuls.aftenposten.no/aktivitet_friluft/article521442.ece

122.000 i året...

Kanskje du kunne bruke de pengene på noe annet fornuftig i stedet ? F.eks kjøpe et telt ?.

Jeg mener at i et fritt land bør alle kunne bruke pengene sine slik de selv ønsker, uten at formyndere bryr seg.

Etter at de faste utgiftene til livsoppholdelse er betalt sitter vi igjen med et overskudd som kan brukes til fornøyelse. Noen har også mer enn andre til dette formål. Da er det viktig at de minst bemiddlede ikke lar misunnelsen ta overhånd. Husk at ikke alt kan kjøpes med penger, og en fattig kan nyte like store gratis naturopplevelser som en rik. Er bare å gå opp en fjelltopp og nyte panoramautsikten helt gratis. Telt får vi på sosialen. En som er rik kan riktignok nyte middag til 1500 kr på Kikutstua etter turen, mens den fattige må drikke myrvann og plukke røtter, og kanskje raide en maurtue hvis det er utenfor bærsesongen. Men dette er irrelevant i den store sammenhengen.

De fleste her på Fjellforum trener på helsestudioer for å kunne prestere bedre når de er på tur i fjellet. De som er rike kan betale 122 000 i året for personlig trener og lysekrone i taket, mens bermen må trene i en billig kjeller. Treningsresultatene vil avhenge av innsatsen man gjør på treninga, og ikke på vegg-til-vegg teppet og lysekrona i taket eller annen staffasje. En fattig har i utgangspunktet like store forutsetninger til å bli sterk, som en rik. Og når vi dør, kan vi uansett ikke ta pengene med oss. Det som er viktig er å trene riktig og regelmessig, og ellers drite i hva andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten så jeg spiller kortet "tenk på barna i afrika" :)

Nå har du sikkert bare skrevet dette på tøys, men jeg liker det filosofiske aspektet. Er det etisk og moralsk holdbart at vi i Norge kan bruke store ressurser på å klatre i fjellet og trene på helsestudio, når vi vet at barna i Afrika sulter ?

Kan vi forsvare moralsk at vi bruker tid på fjellturer og helsestudioer når våre slektninger på eldresenteret sitter alene og råttner uten å få besøk ? Kan vi forsvare etisk å bruke penger på fjellturer og helsestudioer når det sitter hjemløse tiggere på hvert gatehjørne i Oslo ?

Jeg har tatt et standpunkt, og det er at folk får klare seg sjøl. Min erfaring er at vi kan gi alle pengene våre til tiggerne idag, og imorgen sitter de igjen på gatehjørnet like fattige. Hvis vi idag fordeler alle pengene i verden slik at alle har like mye, så vil imorgen noen være blakke og andre rike. Det eneste resultatet etter Band Aid konserten for noen år siden, er at folketallet i Etiopia økte, slik at nå er det dobbelt så mange som sulter. Vi kan sende alle pengene våre til Afrika, men de vil aldri få sosialdemokratiske velferdssamfunn slik vi har i Norge. Det eneste som skjer er at alle barna som før sultet nå vil vokse opp og føde nye 10 barn hver slik at befolkningen raskt øker og det blir enda flere som sulter og lider og roper på hjelp fra oss rike i Norge.

Så min konklusjon er at det er langt bedre å bruke 122 000 kr på helsestudio, fjellturer eller telt, enn å fordele pengene til folk som ikke klarer å utnytte dem konstruktivt. Moralsk forkastelig - ja. Etisk uforsvarlig - ja. Men i praksis det eneste fornuftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at vi kan gi alle pengene våre til tiggerne idag, og imorgen sitter de igjen på gatehjørnet like fattige.

Du er en person med helt unike erfaringer, det er hevet over tvil. Kan du utdype denne episoden? Hvor mye ga du bort? Satt tiggeren virkelig på gatehjørnet dagen etter også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en person med helt unike erfaringer, det er hevet over tvil. Kan du utdype denne episoden? Hvor mye ga du bort? Satt tiggeren virkelig på gatehjørnet dagen etter også?

Nå skrev han vel "vi" og "tiggerne" og "de", ikke at han faktisk har gjort det, at det var en bestemt tigger.

Jeg tror det største problemet med lesning, er at man går inn i stoffet med en subjektiv forestilling om hvordan ting er eller skal være. Kall det gjerne foruttattthet. Så lar en det være utgangspunktet for hva man selv skriver. Denne tråden er et godt eksempel på det. Panda er f.eks opptatt av penger, hva ting koster osv. Det har han vist tidligere med å f.eks starte egne diskusjoner basert på pris på mat og overnatting. Det er en ærlig sak. Men jeg syns det er langt over kanten å gå til personangrep for at noen har en annen oppfatning, en annen prioritering (og muligens også en annen økonomi..) enn Panda. Derfor syns jeg det også er rart at denne tråden har fått lov å stå. Netikette er klar på dette med personangrep, jeg tror ikke Panda hadde gjort det samme om han sto ansikt til ansikt med vedkommende. Et bilde og navn i en nettartikkel endrer ikke på grensen for hva som er normal folkeskikk.

Adler er inne på noen fakta, mange bruker treningsstudio for å holde seg i form. Meg inkludert. Og treningen man kan gjennomføre der er veldig god, og relevant. Men den kan også være fullstendig irrelevant for fjellturer om en ønsker det. Poenget er at ei runde squash, en spinningtime, løpetur på tredemølle, romaskin, elipse, step osv eller KOMBINASJONER av dette gir veldig fin og variert trening. Så løfter en litt vekter også, men de færreste er ute etter stor vektøktning. Hva dette koster, hvilke klær en bruker, hva som henger i taket, hvor mange som trener der, personlig trener osv osv. Det blir fullstendig irrelevant å diskutere. Folk har ulik inntekt og prioriterer ulikt. Hadde jeg vært singel og uten barn, så hadde jeg nok brukt pengene mine på en helt annen måte enn jeg gjør i dag. 122.000 er tross alt ikke mer enn totalbudsjettet på et par sydenturer for en ferierende familie. Jeg regnet på hvor mye som gikk med til fjellturer osv for ei tid tilbake, snittet ligger på ca 40-50.000 årlig. Det er mer enn 10 ganger hva jeg bruker årlig på treningsstudio (3.500). Men som han i artikkelen sier: Det er verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det største problemet med lesning, er at man går inn i stoffet med en subjektiv forestilling om hvordan ting er eller skal være. Kall det gjerne foruttattthet. Så lar en det være utgangspunktet for hva man selv skriver. Denne tråden er et godt eksempel på det. Panda er f.eks opptatt av penger, hva ting koster osv. Det har han vist tidligere med å f.eks starte egne diskusjoner basert på pris på mat og overnatting. Det er en ærlig sak. Men jeg syns det er langt over kanten å gå til personangrep for at noen har en annen oppfatning, en annen prioritering (og muligens også en annen økonomi..) enn Panda. Derfor syns jeg det også er rart at denne tråden har fått lov å stå. Netikette er klar på dette med personangrep, jeg tror ikke Panda hadde gjort det samme om han sto ansikt til ansikt med vedkommende. Et bilde og navn i en nettartikkel endrer ikke på grensen for hva som er normal folkeskikk.

Her diktes det friskt ser jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem, har du ikke annet å gjøre enn å kritisere at vi komenterer/kritiserer noe :)

Panda og de fleste andre som har uttalt seg om dette treningsopplegget er vel mest opptatt av den latterlig høye prisen og det snobbete preget ved dette opplegget! Krystallysekroner i taket, Puh!

Hvilke treningsmetoder de enkelte foretrekker og hva som gir best resultat kan vel diskuteres herfra til verdens ende.

Den enkeltes utgangspunkt og mål er forskjellige, men mest mulig variert trening gir vel best resultat og minst skader for de fleste.

Og her på FF prater vi vel mest om trening i forbindelse med friluftsliv og mindre grad om idrettsprestasjoner?

Jepp på tide noen sier noe om selv saken. det er det interessante her. Jeg tror ganske mange er opptatt av treningsmetoder og hva som kreves for ulike turer. det er et spennende tema. Fint du tar det opp!

Noe som overrasket meg da jeg gikk Kilimanjaro var hvor lite trening som egentlig var nødvendig. Som nevnt i tråden tidligere var det nok med noen vanlige skogs og fjellturer. Poenget er ikke å kunne gå særlig fort eller bære særlig mye men å kunne rusle en hel dag i bedagelig tempo i lett motbakke.

Guidene våre forklarte ellers hvorfor helsestudiofreakere slet på fjellet, for det gjorde de. De har ofte mye muskelmasse å dra på. Det utgjør ekstra vekt og muskler krever ganske mye oksygen. I tillegg gikk de ofte for fort til å begynne med hver dag. Det er ikke gunstig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Essem i denne saken. Er det virkelig så vanskelig for Panda, Gauldalsvidda og de andre som har så fryktelig mye imot at det fins folk som har råd til å betale vel 100000 kr i året for å trene på ett treningstudio på Aker Brygge?. Skal jo tenke på at når de betaler denne prisen så får de gå på ett treningstudio som ikke er overfylt. Det er høye husleier i dette området og de som fungerer som personlige trenere har sikkert god utdanning og bra betalt. Kanskje ligger dette treningsenteret i nærheten av arbeidsplass slik art de som trener der slipper lang vei til trening slik at de kan ta en liten økt i arbeidstiden. De som tror at de vel 100000 kronene som denne karen bruker på denne treningen bare er en ren utgiftspost har mye å lære om foretningslivet uten at jeg kan så mye om det selv.

For Panda og Gauldalsvidda hadde nok dette blitt en rein utgiftspost men for denne karen i artikkelen så kan det jo hende at han treffer en svært viktig foretningsforbindelse akkurat på dette treningsenteret og det kan jo slå posetivt ut. Mye vi ikke vet.

All trening er god trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol@adler :wink:

Støtter Essem i denne saken. Er det virkelig så vanskelig for Panda, Gauldalsvidda og de andre som har så fryktelig mye imot at det fins folk som har råd til å betale vel 100000 kr i året for å trene på ett treningstudio på Aker Brygge?. Skal jo tenke på at når de betaler denne prisen så får de gå på ett treningstudio som ikke er overfylt. Det er høye husleier i dette området og de som fungerer som personlige trenere har sikkert god utdanning og bra betalt. Kanskje ligger dette treningsenteret i nærheten av arbeidsplass slik art de som trener der slipper lang vei til trening slik at de kan ta en liten økt i arbeidstiden. De som tror at de vel 100000 kronene som denne karen bruker på denne treningen bare er en ren utgiftspost har mye å lære om foretningslivet uten at jeg kan så mye om det selv.

For Panda og Gauldalsvidda hadde nok dette blitt en rein utgiftspost men for denne karen i artikkelen så kan det jo hende at han treffer en svært viktig foretningsforbindelse akkurat på dette treningsenteret og det kan jo slå posetivt ut. Mye vi ikke vet.

All trening er god trening.

Han får noe igjen for det. Mulig det er følelsen av luksus og eksklusivitet, samt effektive treningsøkter og veldig bra kvalitet på oppfølgingende/de personlige trenere. Det er snakk om prioriteringer her i livet. Jeg er sikker på at han får MYE mer igjen for treningen enn det mange andre får av å kjøre rundt i dyre biler. Billigere det det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at han får MYE mer igjen for treningen enn det mange andre får av å kjøre rundt i dyre biler. Billigere det det også.

Jeg tror at folk bruker pengene sine på ting som de har interesse av. Jeg har en fetter som brukte alle pengene sine på motorcross. Hver helg dro han til en crossbane langt ute i ødemarka og brukte sikkert mer enn 122 000 kr i bensin på å kjøre rundt i ring med crossbilen sin og røyklegge skauen med eksos. Eneste han sitter igjen med er dårlig rygg og litt av ansvaret for miljøforurensninga. For min fetter ville det vært utenkelig å bruke så mye som 10 kr året på helsestudio, telt eller fjellturer. Men å bruke alt han tjente på bensin var helt naturlig for ham.

Det jeg forsøker å si er at folk prioriter forskjellig, fordi vi har alle forskjellige interesser. Jeg vet om folk som bruker mer enn 122 000 året på frimerkesamlinger og radiostyrte modellbåter. Vi har rett til å latterligjøre dem og kritisere dem, men er de fanatiske vil de neppe bry seg om hva vi mener om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å drikke alkohol/snuse/røyke. Da har du plutselig et sekssiffret tall på kontoen som du kan bruke på noe annet :wink: .

Kan jo også legge til at det er veldig mange her i landet, som ser rart på oss som raver rundt i naturen og bruker en del penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så ubehagelig at man ikke blir hørt når man sitter på fasit at den siste krampetrekningen er å rope på en moderator for å slette tråden.

En merkelig virkelighetsoppfatning du har. Innlegg nr 2 i denne tråden er sitert under, allerede der antyder jeg klart at denne tråden ikke har noe på fjellforum å gjøre. Når du var på nippet til å dra fram barna-fra-afrika-kortet, så forteller vel det kanskje hva du mener denne tråden egentlig handler om?

Hva vil du med dette innlegget Panda? Som jeg forøvrig mener er på grensen (eller over..) til sjikane av en navngitt person som trener på et treningsstudio.

Vil du ha en diskusjon om hvilken trening som er hensiktsmessig for hva, så kan du jo starte en tråd om akkurat det temaet. Gjerne med dette som referanse, men å framstille denne personen som fullstendig inkompetent hører ingen steder hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som har merkelig virkelighetsoppfatning i denne tråden skal være usagt, men når man begynner å sitere seg selv har det som oftest gått for langt.

Den siteringa du gjør av deg selv viser derimot at du bommer fullstendig på ballen. Denne diskusjonen har, etter hva jeg kan se, aldri dreid seg om en navngitt person. Man bør derimot få mene hva man vil om treningsformer og evt. kostnader på disse, samt diskutere disse i et offentlig forum. Det er du som prøver å vinkle det mot personangrep på navngitt person, men alle som kan å lese ser at ingen andre har gjort det.

Jeg synes det er fullstendig latterlig at en mosjonist skal betale slike summer for å trene og den retten kan du aldri ta fra meg. Du står helt fritt til å mene noe annet, men å prøve å få slettet/låst tråden når noen mener noe annet enn deg er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.