Gå til innhold
  • Bli medlem

Rifle til elg og hjorte jakt


Fjellfant`n

Anbefalte innlegg

Er nå selvfølgelig begrensinger oppad også.. Jeg har skutt mange elger med .308.. Nå bruker jeg for det meste .375. Min erfaring er at med gode kuler får jeg mindre kjøttødeleggelse og raskere fall med .375 enn med .308. Men har ingen problemer med å anbefale 6,5x55.. Er sannsynligvis det kaliberet det er skutt flest elger med i Norge.. Og det er skuddplasseringen som teller, ikke kaliber...

AMEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ser det ut til at det skal bli en Tikka T3 308 win, med Zeiss Duralyt 2-8x42 og en A-Tec demper.. Tror det kan bli en ålreit startpakke..

Ser rifla har blitt nevnt noen ganger tidligere. Ettersom jeg har forstått både her og på kammeret.no, er det ett hett diskusjonstema når det kommer til kaliber. Men jeg satser på at elgen detter på også dette kaliberet

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til at det skal bli en Tikka T3 308 win, med Zeiss Duralyt 2-8x42 og en A-Tec demper.. Tror det kan bli en ålreit startpakke..

Ser rifla har blitt nevnt noen ganger tidligere. Ettersom jeg har forstått både her og på kammeret.no, er det ett hett diskusjonstema når det kommer til kaliber. Men jeg satser på at elgen detter på også dette kaliberet

:-)

det er nok ikke noe problem om du treffer der du skal :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med Zeiss Duralyt 2-8x42

Den hadde jeg droppa. Kikket i en i går og den er så uskarp i kantene at jeg knappt har sett noe værre. Var selvfølgelig værst på 2x pga synsfeltet, men også på 8x var den rimelig dårlig. Sammenlignet for moro skyld med en 2000-kroners Burris 3-9 og den var mye klarere..

Har du kikket gjennom Duralyten så du vet hva du kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger en litt å gå på i kraft i tilfelle en er redd for å treffe litt dårlig bør en heller treningskyte mer og vurdere nøye" treffer jeg der jeg vil, bør jeg trekke av nå", enn å kjøpe "kanon".

Sånn snakker en ekte baneskytter. En jeger vet bedre enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uskarp i kantene ja :-) Har du sett på andre kikkertsikter så du har noe å sammenligne med (helst samtidig)? I prisklassen Duralyt med lignende forstørrelse har du vel fremst diverse Meoptaer, XXL's Zeiss Classic 1,5-6x42, Zeiss Conquest 3-9x40 (billigere) som jeg har hatt en gang og den var mye skarpere enn Duralyten. Videre kommer vel Schouspartnerne med tilbud på diverse Kahleser og Schmidt&Bender Klassik 1,5-6x42 selger Jakt og Friluft til 7.990. Ellers er jo pent brukt kvalitetsoptikk på Finn et tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Conquest 3-9x40. Veldig bra kikkert for prisen er min mening. Classic diavari er nok bedre men til mitt bruk kunne jeg ikke forsvare prisforskjellen/kvaliteten. Noe av det fineste jeg har kikket igjennom var en Swarovski men den tar nok hele budsjettet :/ (husker ikke modell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.