Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano i Børgefjell?


Anbefalte innlegg

Vi har vore ein gjeng som har vore i Børgefjell dei siste 3 åra.. Forrige år, gjekk vi inn frå Sverige og inn til Saksinvatnet. i år ville vi prøve oss frå same side, men gå inn til elva som renn ned frå Ranseren, og mulig bruke ally, oppover. Stigninga er ikkje avskrekkande, men der kan alltids skjule seg nokre større stryk, men mitt spm er: Har nokon gjort dette før? eller veit kor djup/stor denne elva er? Kan dette vere mogleg?

Takkar for svar på førehand:)

-Fjellfrosken-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tør ikke å svare på hvordan forholdene er på svensk side, men når det gjelder Ranserelva (som renner ned i Ranseren), så er inntrykket mitt at den ofte har bemerkelsesverdig liten vannføring på seinsommeren. Mer enn én gang har jeg stusset over hvor lite vann som renner i et såpass stort elvefar. Det østlige Børgefjell er et relativt nedbørsfattig område, i skarp kontrast til forholdene i vest (Jengelenområdet f.eks.) Håper andre kan gi deg mer utfyllende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.. Det hjalp litt på:D Har ikkje vore ved ranseren før.. men har brukt ein del tid på flyfoto, for å sjekke forholda.. hadde også plana om å ringe rundt å finne ut av ting slik sett...Vi er nokre vennepar som hadde tenkt på dette til sommaren, og som i fjor hadde vi også i år, plana om å dragse med dei minste..som i år vil bli 1.5år 4 og 5...:lol: men kjipt om det skulle vise seg at elva ikkje er padlebar:p

så takkar for alle svar og all hjelp eg får:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der går ein bilveg på svensk side, hugsar ikkje kva denne heitte, men i det vegen går over ei elv, er der ein p-plass. Herfrå kan ein gå innover ein traktorveg mot ein "slakteplass" for rein. Etter nokre km kjem ein fram t elva som går ned frå ranseren... greit svar? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har selv gått den veien innover til Ranseren langs store deler av elva. Jeg tviler sterkt på at dere kan padle oppover den, det var ikke mye vann i elva da og ikke mange partier dere kan bruke kano i. Brukte ca. 6 timer fra p-plass til starten av ransern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt meg på tur med kano i børgefjell i sommer. Men tenker da å gå fra Susendalen, opp Tiplingselva, opp til kjukkelvatnet, ned kjukkelelva til jengelvatnet og videre langs elva ned til Namsvatnet:) Det kan bli en god del bæring, er forberedt på det, men blir sykt verdt det når man er kommet opp til de store vannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

spør igjen... tida har gått, og eg må høre om nokon der ute har prøvt denne elva som renn ned frå ranservatnet og inn i sverige..? har høyrt frå folk som veit om nokon som har lurt på det osv..men aldri noko handfast.. så: nokon som har vore her, ved denne elva med kano..`utan? ut frå bilete eg har sett av elva skal dette kunne gå.. i allefall delvis. Nokre bæringar og ikkje-padlebare strekningar vert det nok..

På svensk side, går der ein traktorveg frå bilvegen og innover mot elva. Nokon som har gått denne? "villmarksvegen" like etter stekenjokk.. Korleis er denne for bil mtp transport..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg har også tenkt meg på tur med kano i børgefjell i sommer. Men tenker da å gå fra Susendalen, opp Tiplingselva, opp til kjukkelvatnet, ned kjukkelelva til jengelvatnet og videre langs elva ned til Namsvatnet:) Det kan bli en god del bæring, er forberedt på det, men blir sykt verdt det når man er kommet opp til de store vannene.

Hei!

Ble det så dere prøvde denne ruta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing i tråden kanskje, beklager i såfall det, men jeg gikk langs Orrvasselva (Orrelva) i sommer fra Orvatnet til Store Namsvatnet. Det slo meg da at det hadde vært artig med kano mange steder der. Endel stryk, men også mange fine lange og rolige strekninger. Ser på kartet at det er ikke så ille bæringer(?) starter man i Sverige. Ikke at jeg har tenkt å ta turen med det første, men kanskje andre som vil kikke nærmere på det? Vi snakker vel om et par dagers tur i et område med godt fiske(?) og villmarkspreg. Jeg fikk i allefall godt til maten i sommer i dalføret.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Hvordan var det motstrøms opp Tiplingelva og videre opp Storkavlbekken til Kjukkelen?

Mye bæring?

Håvard

Må si det var ett slit å komme seg opp til Kjukkelen! Vi trodde nok det var mulig å padle mer en det som ble realistisk. Fra veien og opp til Austre Tipling er det bare å bære helt opp til vannet starter. Ikke noe vits å sette kanoen på elva før. Det blir bare mye slit.

Mellom tiplingene er det et veldig lite stykke som er fint å padle. Men det blir fort dårlige padleforhold, og da er det bare å bære opp til vannet starter igjen.

Ved enden av Vestre Tipling må det bæres et lite stykke, men etter en kort bæring her komme det stykket som kanskje er det fineste å padle.! Men også her er gleden nok så kortvarig. Det er ikke vits å slite å dra kanoen gjennom så mange stryk, før det lureste er å bare pakke den ned og gå helt opp til Kjukkelen! Dette er den klart lengste og tyngste bæringen på turen, men når du først er kommet opp til Store Kjukkelen, så er det verdt alt slitet. Generelt er elvene i området, og langs hele den ruta vi valgte, veldig dårlige å padle. Og alt i alt, så ble det for mye bæring til at vi kommer til å gjøre det igjen..:) Men det var en skikkelig fin tur.! Og kanoen kommer nok til å være med på tur i Børgefjell igjen. Men da blir det heller å ta den opp fra Namsvatn til Jengelvatnet, og evt. lille kjukkelen, og ned igjen samme veien. Det er en tur med mye mindre sliting og bæring:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jepp. Det gjorde vi. Sommeren 2011. Holder på med en video fra turen, som kommer etter hvert.......

 

Kom det noen video fra turen ?

 

Driver litt planlegging av turer med packraften, og kunne gjerne likt å sett litt mere av hvordan forholdene var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.