Gå til innhold
  • Bli medlem

Falketind uten bre?


Øivind

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg mener å ha lest et sted på nettet at det går an å komme opp på Falketind uten å gå over breen, men på alle beskrivelser jeg finner nå ser det ut til at man går over breen. Jeg har ingen breerfaring og har eller ingen planer om å skaffe meg det, men jeg har gått mye i fjellet og har ingen problemer med at det er bratt og luftig. Noen som kan fortelle meg om det er mulig å gå opp langs ryggen? Hva med passasjen videre til Stølsnostind? Kommer dette til å ta lang tid i forhold til å gå over breen?

Håper noen kan være behjelpelig med svar. :?

Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en plan om å komme meg på Falketind i sommer, da via førstebestigerruta. Men også denne krever brepassering over Snøggeken/Falkbreen. Kan det være mulig å gå rundt denne breen på nordsiden og opp på Stølsnostind? SIkkert noen som vet... Har en del lysbilder fra området, så jeg får sette meg ned og studere en kveld :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Falketind i fjor; gikk turen alene fra Ingjerbu på Vettismorki.

Fulgte en svak sti opp langsetter Morka Koldedøla. Opp Vester Sandhaug, St. Sandhaug og det vesle Fyrstevatnet til Andrevatnet og opp på venstre side av fossen fra Stølsnosbreen. Ved fossen er der er merket med noen små varder.

Oppe på flaten av fjellet dér elven kommer ut av breen (1450m) krysset jeg elven på stein, og opp gikk det av bratte snøfonner mot NØ. Oppe ved breen på snøfonner (vurderes som harmlaus) i kanten av breen mot Øst.

:? Omlag 700-800m Vest for toppen klatrede jeg rett opp på Falketinds Vestegg og fulgte den til toppen -- en flott traversering av en smal og luftig egg.

Nedturen valgte jeg at gli ned mot breen av den svært bratte snefonn mot NV (ta med isøks), og gikk tilbake rett Vest i kanten av breen (vurderes som harmlaus) og ned samme veien.

En meget flott tur i pent vær! :)

Bjarne Lindholdt, Danmark

post-258-133474388981_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dengang vi var på Falketind i 1997, hadde vi ikke med noe breutstyr og veldig lite breerfaring.

Fra Andrevatnet fulgte vi stien opp mot Stølsnosbreen. Rett før breen dreide vi mot NØ og fulgte en bratt grusrygg opp. Fra ca 1600 moh gikk vi nokså rett østover, delvis på sørkanten av breen og delvis på stein. Breen var ganske avsmeltet da og helt sprekkfri i ytterkanten hvor vi gikk. Vi kunne ha fulgt fjellet stort sett hele veien, men det lille vi gikk på bre vurderte vi som helt trygt.

Ved å gjøre som Bjarne Lindholdt forteller i forrige innlegg, å gå opp vesteggen på slutten, skal du kunne unngå å gå på bre i det hele tatt.

Hva med passasjen videre til Stølsnostind? Kommer dette til å ta lang tid i forhold til å gå over breen?

Siden vi kun fulgte ryggen rundt på nordøstsiden til/fra Stølsnostind, kan jeg ikke sammenligne med tidsforbruket ved å krysse breen. Fra Falketind til Stølsnostind brukte vi 1,5 timer. Til Stølsnostind (fra Falketind) ville vi nok ikke ha spart så veldig mye ved å gå over breen. Tilbake derimot, ville vi ha spart en del ved å krysse rett over breen og ned i Morka-Koldedalen. Derfor var fristelsen stor til å prøve den meget bratte østveggen ca 500 meter nord for Falketind, for så å komme ned på Falkbreen/Snøggeken. Den ruta, som er omtrent der hvor førstebestigerne gikk, anbefales kun hvis du liker meget bratt fjellside med sva og litt klyving. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stølsnosbreen på veg opp til Falketind har gått sterkt tilbake de siste årene. Og det er nå fullt mulig å gå opp til toppen uten å tråkke på breen i det hele. Selvfølgelig spennende å se etter denne vinteren, med tanke på snømengdene som har kommet nå i disse tider, om breen blir mer snørik igjen.

Men sett fra en annen side, blir turen opp til Falketind langt triveligere med stegjern og isøks. Da må man går mye raskere opp breen, enn å traske ute i steinura på siden av breen oppover. Samtidig kan det være et must å ha isøks opp den siste bakken. Da den er bratt, og kan være steinhard med kalde netter i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vel kanskje nevnes at den "breløse" ruta over grus- og morenematerialet ved siden av breen er fryktelig løst - i hvert fall fikk vi det inntrykket da vi var på toppen (riktignok over breen den gangen, som vi vurderte som langt triveligere) for 3 år siden. Det gikk folk i morena, og under demes føttene raste materialet vekk hele tiden. Vi grøsnet ved bare å se på de...

Men det kan hende det er bedre når man vader elva rett ved brekanten i stedet for litt lengre ut mot svaene ned mot Andrevatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom, det var det nederste stykket opp ryggen ved siden av breen, der denne fortsatt har mange og til dels store sprekker, som er så løst. Senere, når breen flater ut, kan hvem som helst tusle ove den for å komme til nordfoten der den vanlige ruta går opp det siste stykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For det første, at Falketind uten bre er null problem, er litt drøyt skrevet etter min mening. Men det går som oftest fint, bare at det blir en ensformig og kjedelig tur opp løs, våt morene og steinur. Det tar også lenger tid å enn å gå breen.

De siste stykket opp til toppen gåes lett når det er snøfritt. Men er det ikke det, kan det være både skummelt og vanskelig for mange. Da det er bratt, og kan fort føles luftig for mange, om man går for langt ut mot venstre(stupet ned mot Falkebreen). Snøen, som nevnt over, kan også være steinhard. Særlig tidlig i sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i disse morenebeskrivelsene. Jeg gikk der i begynnelsen av august et år, og da gikk vi stort sett på snøflekker i brekanten. Det var veldig fint å gå der. Tror vi hadde truger. Når det gjelder selve toppnebbet er det vel slik at det som regel er bare steiner på kanten mot Falkungen. Man trenger ikke gå så nær at det er farlig. Vil mer karakterisere det som en litt røffere utgave av Besseggen. Men det er klart, slike ting oppleves ulikt av ulike folk, og det som virker ekkelt i tåke kan virke som en dans på roser en dag med stekende solskinn.

En annen ting jeg stusser ved er at noen opplever Stølsnostind som skummel. Der gikk jeg da visserlig opp med hendene i lomma, og jeg er ikke den tøffeste på forum (bare mest intelligente). Kanskje jeg hadde en svært god dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.