Gå til innhold
  • Bli medlem

rust på teltovn


raster

Anbefalte innlegg

Annonse

Unngå det helt er vanskelig, men smører du den inn med matolje, og brenner den ren holder det noe lenger.

Sprayer du den med varmebestandig lakk så hjelper det også.

Begge deler ryker og lukter når det brennes første gangen.

Ovnslakk blir vel litt av samme greia, tror jeg.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å bruke linolje (helst rå?). Enten som du sauser på når den er god og varm, eller mens den er kald, og du fyrer heftig etterpå.

Det ryker og lukter veldig til oljen har brent seg fast, men mener det blir bra til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har absolutt ingen erfaring med teltovner, men blir det ikke på samme måte som en svartkjele:?: Kan man ikke bare hive den på bålet en kveld og la den "svarte" seg? Har hvertfall aldri hatt problemer med rust på min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, er ikke helt overbevist da disse greiene må brennes vekk før bruk.Kanskje jeg må leve med en brun ovn..Varmebestandig lakk? Kanskje, men tåler den glødetemperatur? Hva med den gode gamle Nigra ovnsverte (hvis det fortsatt finns)har noen prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, er ikke helt overbevist da disse greiene må brennes vekk før bruk.Kanskje jeg må leve med en brun ovn..Varmebestandig lakk? Kanskje, men tåler den glødetemperatur? Hva med den gode gamle Nigra ovnsverte (hvis det fortsatt finns)har noen prøvd det?

Vet ikke helt hvor varmt det blir, men det holder kanskje ikke med 500grader? Ser hvertfall Jøtul selger lakk til sine "ovner, peiser og ovnsrør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødetemperatur er mer enn 500 grader. Se på dette fargekartet for varmt stål, for å se hva fargene tilsvarer i temperatur: http://www.uddeholm.com/files/Temperature_guide.pdf

Teltovner er lette og sveiset sammen av tynne stålplater, de får en helt annen overflatetemperatur enn tykkveggede støpejernsovner med stein-innsats som brukes innomhus. Jeg mener å ha sett at mye av det som lages som teltovner er i rustfritt nettopp på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.