Gå til innhold
  • Bli medlem

oppblåsbart liggeunderlag inni soveposen om vinteren?


Anbefalte innlegg

hva med å plassere et celleplast-underlag nederst for å hindre kuldebroer og den verste konduksjonen mot bakken, deretter legger man det oppblåsbare inn soveposen i et forsøk på å varme opp all lufta inni liggeunderlaget og å holde på denne varmen.

Jeg snakker ikke om dun-fylte oppblåsbare liggeunderlag, bare vanlig luft-i-kanaler.

Dette kan potensielt bli varmt og komfortabelt siden man er langt fra den kalde bakken uten kuldebroer, siden man forhåpentligvis ikke har temperaturgradienter kan man unngå "trekk" inni det oppblåsbare liggeunderlaget, og man unngår stort varmetap langs sidene og under det oppblåsbare liggeunderlaget.

har noen prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes soveposene i dag, i hvert fall de jeg har prøvd, er så små at jeg ikke vil ha noe mer enn meg selv inni. og jeg er av normal strl.

teoretisk er det godt mulig det du sier er lurt, men i praksis tror jeg det vil fungere dårlig for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halvorep: det var ukjent for meg, jeg leste litt og big agnes poser mangler isolasjon under og har istedet en lomme http://www.bigagnes.com/Products/SleepingBags,

så det ligner.

zabel: hva med å kjøpe en stor fleecepose og en smal/mumieformet oppblåsbar, så har man soveposen _og_ liggeunderlag oppi fleeceposen? bare tenker høyt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden man forhåpentligvis ikke har temperaturgradienter

Dersom du ikkje har temperaturgradientar¹ i liggeunderlaget, har det ingen isolerande effekt, og følgeleg ikkje annan nytte enn komfort. Men eg tviler likevel på at det er komfortabelt med eit oppblåsbart liggeunderlag inne i soveposen, det vert for trangt.

¹Fasiten er att det fortsatt er temperaturgradient i liggeunderlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikkje har temperaturgradientar¹ i liggeunderlaget, har det ingen isolerande effekt, og følgeleg ikkje annan nytte enn komfort.

Alltid noen som skal forstå alt helt bokstavelig. gradienter blir ikke helt kvitt, men spørsmålet er i hvilken grad de er der.

Det er hovedsakelig to mekanismer for varmetap til bakken, konveksjon og konduksjon(aner ikke hvor mye stråling har å si).Ved å ha 5-6-7 cm luft ekstra under deg har du sannsynligvis bortimot eliminert konduksjon særlig fra kuldebroer under hofta/skuldre, siden luft er en god isolator, men det du har fått istedet er konveksjon på grunn av temperaturgradienten mellom lufta i topp og bunn av det oppblåsbare. Siden det oppblåsbare vil trykke ganske jevnt på cellplasten under tenker jeg at denne ikke trenger å være så tykk som når man ligger direkte på den.

Så er spørsmålet hvordan de totale regnestykket blir, vinner du mer i form av redusert konduksjoen i forholdt til det du taper på konveksjon?

Da må man gjøre konveksjonen minst mulig tenker jeg, som er bakgrunnen for å tenke på å trekke det oppblåsbare inni posen.

Om det passer eller ikke: tja det kommer vel an på hvilken pose du har, og hvilket liggeunderlag du skal presse det oppi.Hva med en smal, 4cm tykk oppblåsbar madarass i 3/4 lengde og mumiefasong oppi en romslig Tyin? Hva med å ha en fleecepose utenpå soveposen og trekke den oppblåsbare inni dette trekket istedet for selve soveposen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man gjøre konveksjonen minst mulig tenker jeg, som er bakgrunnen for å tenke på å trekke det oppblåsbare inni posen.

Rekkefølga på dei ulike isolasjonslaga har nok ingenting å seie for den totale isolasjonen. Men det har mykje å seie for komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får ha din egen oppfatning av dette afe.

Det jeg egentlig er interesser i er å høre om noen har relevant erfaringer?

Det var det eg svarte på. Eg må bare beklage at det ikkje var det svaret du håpa på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bruker kombinasjon av oppblåsbart (uisolert) og celleplastunderlag, så er det om vinteren og på snø. Da legger jeg alltid det oppbåsbare underst, og celleplasten oppå. Grunnen til det, er at varmetap forårsakes av luft i bevegelse (ser bort fra strålingstap og fordampningstap). Jo mer stillestående luften er, jo bedre, og inne i det oppblåsbare underlaget sirkulerer luften i mye større grad enn i celleplastunderlaget. Luften i det oppbåsbare underlaget varmes opp mot undersiden av celleplasten, og kjøles ned mot snøen. I tillegg sirkulerer luften i det oppblåsbare fordi luften kjøles ned fra sidene, og langsmed/mellom kanalene. Sirkulerende luft vil jeg ha lengst mulig unna kroppen.

Vekt-/isolasjonsmessig er det mer effektivt å bytte ut det oppblåsbare med celleplast, men komforten teller også litt!

http://www.sleepingbagshop.co.uk/ether-compact-6-sleeping-pad-regular.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwer993: tror det er noe i det du sier her. Med luftmadrasser kommer konveksjonstap inn i bildet og det blir ikke lenger likegyldig hvilken rekkefølge man legger underlagene, og jeg har hørt om andre som har funnet ut at har man to slike underlag så lønner det seg å bruke de slik du beskriver.

Sammenlign for eksempel exped "airmat basic" med R=0.7 og en exped Downmat 7 med R=5.9. Ved kun litt innvendig isolasjon har luftmadrasser med relativt like mål over åttedoblet isolasjonsevnen!!

Min tanke er at man kanskje kan oppnå det samme med å isolere en vanlig luftmadrass utvendig.

Forøvrig leste jeg at vanlig celleplast er R=3.6 per tomme, altså måtte man ha ca 4 cm celleplast for å matche R-tallet til Downmat 7. Det skulle tilsvare å ha med 4 "forsvarets grå/hvite"!! Tror det hadde skapt endel kommentarer i fjellheimen når man kommer gående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwer993: tror det er noe i det du sier her. Med luftmadrasser kommer konveksjonstap inn i bildet og det blir ikke lenger likegyldig hvilken rekkefølge man legger underlagene, og jeg har hørt om andre som har funnet ut at har man to slike underlag så lønner det seg å bruke de slik du beskriver.

Sammenlign for eksempel exped "airmat basic" med R=0.7 og en exped Downmat 7 med R=5.9. Ved kun litt innvendig isolasjon har luftmadrasser med relativt like mål over åttedoblet isolasjonsevnen!!

Min tanke er at man kanskje kan oppnå det samme med å isolere en vanlig luftmadrass utvendig.

Forøvrig leste jeg at vanlig celleplast er R=3.6 per tomme, altså måtte man ha ca 4 cm celleplast for å matche R-tallet til Downmat 7. Det skulle tilsvare å ha med 4 "forsvarets grå/hvite"!! Tror det hadde skapt endel kommentarer i fjellheimen når man kommer gående...

Eller 2 stk Haglofs Sleeping Mat/Bamse, som er 2,5 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nisso: trodde de var 14mm?

Hmm.. Kan hende jeg har hatt litt for mange gode netter på mine, var liksom 2,5cmkomfort :) Når jeg tenker meg om så stemmer det nok bedre med 1,4. 2,5 virker litt i tykkeste laget- My bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bruker kombinasjon av oppblåsbart (uisolert) og celleplastunderlag, så er det om vinteren og på snø. Da legger jeg alltid det oppbåsbare underst, og celleplasten oppå.

Jeg gjorde samme erfaring her i vinter. La merke til at mitt ajungilak Bamse Extrem var varmt å ta på uansett, mens det oppblåsbare thermaresten ble kald mot den kalde lufta. Jeg prøvde derfor å legge thermaretsen underst og bamse extremen oppå. Det var en god del varmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.