Gå til innhold
  • Bli medlem

Soloppgang på Svalbard, når og hvor lenge?


Anbefalte innlegg

Planlegger en tur til Svalbard neste vinter. Skal hovedsaklig over for å teste utstyr jeg skal bruke på en tur til Canada et halvt år senere, men selfølgelig gleder jeg meg også til fantastisk natur.

Jeg vil gjerne oppleve soloppgangen etter en lang mørketid. Utifra hva jeg skjønner står sola opp rundtom 20. februar, stemmer dette? Hvor mye lenger er sola oppe for hver dag? Tenkte i utgangspunktet en 14 dagers tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk denne:

http://sun.nessy-edv.at/sundiagram.htm

I Longyearbyen feires det at sola kommer i starten av mars. Ikke forvent lange, lyse dager bare fordi sola har stått opp føste gangen :) Vil du til Svalbard for å teste utstyr ville jeg anbefalt deg å vente til mars så du kan utnytte tida bedre.

Angående det å se sola stå opp så vil det nok ikke være noen særlig spesiell opplevelse slik jeg ser det. Etter min mening er de magiske lysstundene i perioden før sola står opp. Det å se sola første gang etter mørketid er spesielt om en har levd i mørket over tid. Om ikke er det bare en vanlig soloppgang, men det er nå min mening :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Planlegger en tur til Svalbard neste vinter. Skal hovedsaklig over for å teste utstyr jeg skal bruke på en tur til Canada et halvt år senere, men selfølgelig gleder jeg meg også til fantastisk natur.

Jeg vil gjerne oppleve soloppgangen etter en lang mørketid. Utifra hva jeg skjønner står sola opp rundtom 20. februar, stemmer dette? Hvor mye lenger er sola oppe for hver dag? Tenkte i utgangspunktet en 14 dagers tur.

Den absolutt fineste tiden er "blålystiden" i første halvdel av februar (når lyset kommer tilbake). Allerede i slutten av februar begynner det å bli så lyst om dagen at noe av dette forsvinner - selv om det er mørkt om natta. Solfesten(som nevnes av en annen her) er når sollyset treffer den gamle sykehustrappa i Longyearbyen (gjennoppbygd for å kunne markere dette). Allikevel ser du sola tidligere enn solfesten på øygruppa ( 8 mars er da sola kikker over Longyearbreen syd i Longyeardalen og kaster lyset sitt mot byen). Man får glimt av sola fra Tempel/Sassen fjorden før dette og det samme gjelder Sveagruva/van Mijen fjorden og Hornsund. Midnattsola kommer i april og allrede før dette holder lyset "døgnåpent".

Testing av utstyret kan du gjøre når som helst i løpet av våren - si mars og utover til midten/slutten av mai. Bare vær forberedt på at du kan få heidundranes uvær - selv på våren, men det er vel det du ønsker i forbindelse med utstyrstesten? Vær oppmerksom på at uværsmessig kan du få mer enn du ønsker også........

Skal du bevege deg utenfor "område 10" (Nordenskiöld land mer eller mindre), så må du ha forsikringer og diverse nødutstyr (Irridium eller nødpeilesender) i orden. Sjekk med sysselmannen hvis du lurer på noe i så måte. Våpen (tilsv. storviltrifle eller magnum revolver) utenfor Longyearbyen er en selvfølge, rifle kan leies i longyearbyen - men du må kunne bevise våpenkyndighet. Har du f.eks. storviltrifle så kan du ta den med deg (sjekk med SAS hvordan dette skal gjøres).

God tur!

Skal på min 7 tur opp i august - med kona for første gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mars er en fin tid med tanke på lyset. Men hvis du tenker på å legge ut på en lengre tur i 14 dager bør du vurdere å ta det senere, feks i slutten av april / begynnelsen av mai, da er været noe mer stabilt og temperaturene mer gjestmilde. Særlig hvis du ikke har vært mye på tur i arktis tidligere! Nå er det en veldig fin tid for turer her oppe, selv om det fineste lyset er tidligere!

PS: husk at man må søke sysselmannen om tillatelse dersom man skal bevege seg utenfor angitte områder!

GOD TUR!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.