Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen gode virkemidler mot Knott?


Gisle

Anbefalte innlegg

Nå kommer snart varmen igjen og jeg gleder meg til fjellturene der vi kan sitte ved vannkanten med pølsene over bålet og snøret i vannet.

MEN med varmen så kommer myggen og knotten. Myggen har vi mange virkemidler mot som fungerer greit. Myggnett foran ansiktet fungerer også helt ok.

Med de svarte skyene med millioner av knott som smyger seg inn mellom myggnett og gensere, inn ører, munn og til og med øyne, er en pest og plage.

Spesielt ungene blir desperate av disse små uhyrene. 100-vis av små bitt. Og ingeting fungerer. Føler jeg har prøvd alt av myggsprayer, dufter, maskiner osv...

Noen som har noen gode og virkningsfulle tips mot knotten som kan brukes på en teltur på fjellet langt fra elektrisitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har sikkert vært oppmerksom på Eurax, men har du prøvd det?

Av alle remedier som man kan bruke er det Eurax jeg synes virker best mot knott. Den er reseptfri og finnes både som salve og liniment. Den er jo kløedempende så den lindrer stikk man allerede har fått, samt at det er funnet ut at mygg og knott heller ikke liker den i utgangspunktet.

Jeg synes den fungerer, men opplever å må smøre meg ganske hyppig som hver halvannen til hver andre time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he

Total resignasjon er selvfølgelig fristende til tider. Men det er kjedelig å holde seg i teltet fra sola går ned. Blir litt kjedelig i lengden :)

Har også prøvd å overse og bagetalisere bittene, men det fungerer heller ikke i mange minuttene. hehe

Har brukt Eurax som lindrende middel. Den ligger alltid i turveska. Men aldri tenkt på den som forebyggende. Skal prøve på det.

Flere forslag der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Eurax tipsene, lindrer stikk man allerede har fått og er det beste jeg vet om som forebyggende middel.

Har du gått tom for eurax eller andre middel så kan du sanke en liten håndfull einebær, riste dem kjapt i ei panne over bålet, knuse\hakke opp, blande med litt vann og røre godt rundt, vent fem minutt og kline det utover. Skal ikke påstå at det virker veeldig bra, men det er bedre enn ingenting også lukter det kjempegodt! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser vi på Eurax når knotten kommer.

Takker for tipset.

Men kan tenke med å ha noen flere alternativer som jeg kan prøve ut, så det er bare å fortsette å skrive inn hvis noen har andre forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikelig med sigaretter, eller ei sur pipe som er i konstant bruk.

Hadde en periode med pipe. Fyrte med Borkum Riff, søt engels tobakk. Pipa stinket, men hvis det ikke var fulstendig vindstille så var effekten heller dårlig. I halsen derimot, der var det effekt. Kunne gå med sår hals et par dager etter en slik tur.

Nå er pipa parkert og blir mygg og knott for ille så bruker jeg tynne hansker, helst skinnhansker, og hatt med myggnett. Det pleier å holde.

Men nå kan jeg også nevne at jeg ikke reagerer noe særlig på insektstikk. Verken veps, bier, mygg eller knott. Jeg kjenner at de stikker og litt til og så er det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg begynner å klø bare jeg leser denne tråden...

Erfaringen min er at jo høyere DEET-nivå i myggroll-onen, jo mer effektivt. Dette gjelder også for knott. Men skal ærlig innrømme at noen ganger er eneste effekten at knotten drukner i det kvalmende tykke laget med roll-on jeg har på huden.

I fjor sommer hadde faren min tatt med seg en Thermacell myggjager på vår årlige fisketur. Det ble en ganske rå opplevelse! Når den først er blitt varm, etter en 10-20 minutter, dannes det bokstavelig talt en mygg- og knottfri sfære rundt oss! Diameter ikke større enn 1-2 meter, så du ble angrepet med en gang du begynte å flytte på deg. Men får den ligge i ro på samme sted over en lengre periode oppnår du faktisk å ha et "tilfluktssted" når knotten blir for nærgående.

Legger ved link, jeg vet du får kjøpt den i gjengse villmarksbutikker også:

http://www.igroshage.no/index.php?main_page=product_info&products_id=469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at diesel og / eller spillolje skal være bra å smøre seg med. Ble anbefalt dette da jeg var i militæret i Kirkenes, men jeg prøvde det aldri. Kjenner heller ingen som prøvde det, men jeg kan godt tenke meg hvordan man ville se ut i ansiktet etter en tid selv om myggen holdt seg borte.

Var innom en tur på befalskolen til HTKSØ, og på en øvelse fikk vi utdelt sort Kivi skokrem til å svarte oss i ansiktet med. Jeg hadde heldigvis et eksemplar av hærens kamuflasjestift, så jeg slapp å bruke skokrem, men de som brukte det unngikk myggen men hadde en kledelig rødrosa farge i ansiktet et par dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig god erfaring med tjære mot mygg og knott. Kjøpte for noen år siden

en liten boks i Sverige, ble anbefalt denne av dama i butikken. Hun sa at samene

brukte bare tjære mot insekter.

Eneste som jeg kan se er ulempene er at en må være forsiktig og ikke få det på klærne og litt

kraftig lukt. Fordelen er at den er drøy i bruk og selvfølgelig holder mygg og knott borte. Absolutt et

middel som mange burde prøve!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg pleier å legge teltet på åsrygger hvor det som regel er ett svakt vinddrag som minimum. Insektene trives mindre der.

Når vi var innom en koje i fjor sommer så oppdaget vi disse "eldgamle" myggspiralene som man brukte før i tiden. Vi fyrte opp en i døråpningen og det jaget myggen på dør. Aner ikke hvor mye giftstoffer det er i sakene men etter den turen raste vi gjennom alle butikkene i byen her og fant til slutt de to siste pakkene med myggspiraler... Husker ikke lenger hvilken kjede det var, men det var siste butikken vi var innom før vi gikk tom for butikker å lete i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggspiraler inneholder stoffer som slettes ikke er bra, husker ikke helt hva, men det står massevis av advarsler ;-) på pakken. Forresten så er de da ikke utgått - eller på vei ut av markedet, jeg kjøpte ei ny pakke i fjor jeg.

Enig, har erfaring med zyrtec mot kløen av knottbitt. Jeg reagerer veldig på andre insektstikk/bitt også.

Forøvrig har jeg tenkt å følge rådet litt lengre opp i tråden om tigerbalsam, lukter pyton, men er ufarlig å ha på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Har veldig god erfaring med tjære mot mygg og knott. Kjøpte for noen år siden

en liten boks i Sverige, ble anbefalt denne av dama i butikken. Hun sa at samene

brukte bare tjære mot insekter.

Eneste som jeg kan se er ulempene er at en må være forsiktig og ikke få det på klærne og litt

kraftig lukt. Fordelen er at den er drøy i bruk og selvfølgelig holder mygg og knott borte. Absolutt et

middel som mange burde prøve!!

Jeg bruker noe som heter Nordic Summer, det er noe tjæregreier og lukter mest som skosverte. Den er effektiv, men jeg bruker den sjelden før det er mye mygg og knott. Den lukter mye, ikke noe særlig å få på klær, og i sterk sol blir man fort solbrent.

Men ved mye mygg og knott så er det den jeg tyr til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Jeg pleier å legge teltet på åsrygger hvor det som regel er ett svakt vinddrag som minimum. Insektene trives mindre der.

Når vi var innom en koje i fjor sommer så oppdaget vi disse "eldgamle" myggspiralene som man brukte før i tiden. Vi fyrte opp en i døråpningen og det jaget myggen på dør. Aner ikke hvor mye giftstoffer det er i sakene men etter den turen raste vi gjennom alle butikkene i byen her og fant til slutt de to siste pakkene med myggspiraler... Husker ikke lenger hvilken kjede det var, men det var siste butikken vi var innom før vi gikk tom for butikker å lete i...

Har akkurat kommet hjem fra handletur på Kiwi, der har de myggspiraler. Tipper de har i de fleste matbutikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.