Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski til gåing/ kjøring utenfor løyper i kupert skogsterreng


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en kort ski primært til bruk utenfor løyper i relativt tett, kupert skogsterreng. Bæreevne i løssnø og gode svingegenskaper er de viktigste egenskapene. Jeg har et par gamle Dynastar med grei smørelomme i lengde 205. De er brukbare utenfor løyper, men med mine knappe 177 cm og i hvert fall ikke lange bein, blir de litt masete i kronglete terreng og når de slår igjennom snøen.

Jeg heller sterkt til Madshus Eon til en røverpris i lengde 185, men Fischer 109 og ev. Åsnes Ingstad er også vurdert. Erfaringer med hensyn til skilengde i forhold til vekt, ev. andre modeller, mottas med takk.

Jeg veier 70 kg og vil gjerne ha skiene så korte som mulig (joda, jeg har sett på produsentenes nettsider, men mistenker at informasjonen der primært er i forhold til bruk i skiløyper eller på hardt underlag i slakt terreng, kanskje med unntak av Ingstad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en på din størrelse, og med den bruken du er ute etter, så vil jeg anbefale skilengde på 180-190. Jeg er omtrent så stor som du, og har Åsnes Nansen i 190. Disse skiene er litt smalere enn Ingstad. Jeg har også Åsnes Storetind i 180 som jeg bruker iblant. De er de breieste skiene til Åsnes. En ypperlig ski til ditt bruk der du også får stor glede av utforkjøringene, men litt dyr. Går du opp i bredde kan du gå ned i lengde.

Jeg vil anbefale Åsnes pga kortfellesystemet, som er ypperlig til bruk i skogen utenfor løpene. Fischer 109 er også en god ski, men mangler kortfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier kupert skogsterreng, så er truger et bedre alternativ. Men dersom du skal bevege deg over større avstander i variert terreng kan vel korte, brede ski være et alternativ. Slik jeg ser for meg kuppert skogsterreng med dyp, lett snø, mye trær, opp-og-ned, sikk-sakk osv, så vil ikke halvfeller duge. Skikkelige langfeller i full bredde må til, og minst ingstad-bredde på skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Truger er helt klart et svært godt alternativ i disse skogområdene. Jeg har et par gamle Atlas truger i stor størrelse som jeg synes er ypperlige. Ønsket om en rein skogsski kommer av at rekkevidden er litt større på ski (og så er det litt morsommere).

Jeg var helt sikker på at jeg ville ha kortfell, inntil jeg prøvde Madshus Intelligrip. De fungerte fint, selvom slitestyrken var elendig (https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=205892#205892). Likevel: Med feller synes jeg utfokjøringene ble uforutsigbare med mye rykk og napp. Å ta fellene av og på i ett vekk fristet ikke. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle vurdert smørefrie ("er ikke det bare for amatører som ikke kan smøre?"), men lurer på om ikke det kan være topp i kuppert skogsterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mikkel!

Hva du enn gjør, ikke velg de smørefrie!

Jeg har smørefrie fjellski som jeg bruker et par ganger i året, angrer allid etter et par hundre meter. Smøreskia er bedre, nesten uansett. Våt nysnø oppå tørrsnø, javel- men på alt annet: smøreski.

Har brukt Europa 99 / 205 cm de siste 30 åra. Er mindre enn deg, men tror det har med vanen å gjøre. Kunne tenkt meg å prøve ut kortere ski.

Bli med i Sodalsfjella på tørrføre til vinteren, vi låner med oss "korte" ski og tester!

Truger? Går vi ikke oppover for å fine de gode utforkjøringene??

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eirik

Jeg blir gjerne med til Sondalsfjella! Mht. skiene er de bare tiltenkt kronglete skogsbruk, gjerne i forbindelse med fotografering. På fjellet vil jeg foretrekke lengre ski. Jeg regner med at de smørefrie har vesentlig bedre glid enn kortfeller og det bør holde. Fart får jeg på konkurranseskiene :)

Osingen: Nansen og Ingstad er nok gode bud (og med mulighet for kortfell). Storetind blir kanskje for grov. 180-190 høres rimelig ut.

Andre som har erfaringer med å gå langt ned i skilengde til skogsbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg er 184cm/83kg og har nettopp oppgradert fra Fischer E99/210 til Åsnes Ingstad/200 - begge med bc magnum, og jeg er såååå utrolig mye mer fornøyd med Ingstad mtp bæring i løssnø. Selv på panzerskaren den siste tiden er Ingstad å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.