Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers lang 63 grader nord


larsik9z

Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen her inne som har prøvd seg på denne ruta vinters tid?

Vært fint å høre noen erfaringer fra den, utfordringer mm.

Vil det være mulig å gå denne på 4 dager om man starter like ved Kvitfjellhytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei,

er det noen her inne som har prøvd seg på denne ruta vinters tid?

Vært fint å høre noen erfaringer fra den, utfordringer mm.

Vil det være mulig å gå denne på 4 dager om man starter like ved Kvitfjellhytta?

Jeg vurderer også denne rute til påsken. Har også samme tidshorisont :-) Tenkt å starte ved Selbu skistadion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd, men i fjor vinter var det ei dame som prøvde. Det endte med at hun måtte reddes to ganger fordi hun hadde gått seg bort. Var oppslag i flere aviser om det. Hun påsto at merkingen var dårlig, men dersom man er vant med kart/kompass/gps burde vel ikke det være noe hinder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd, men i fjor vinter var det ei dame som prøvde. Det endte med at hun måtte reddes to ganger fordi hun hadde gått seg bort. Var oppslag i flere aviser om det. Hun påsto at merkingen var dårlig, men dersom man er vant med kart/kompass/gps burde vel ikke det være noe hinder :)

Ikke bare merkingen som evt. er/var dårlig. Både sterk kulde og mye vind var det i fjellet bidro til at hun måtte ha hjelp TO ganger på TRE dager.

Les mer her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7005940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

man bør skille på sommermerking og vintermerking

Det er vintermerket ( permanente staker ) Ytteråsen - Kvitfjellhytta & Vindsmyra - Kvitfjellhytta

Det er ikke vintermerket Kvitfjellhytta - Prestøyhytta & Prestøyhytta - Schultzhytta

Det er vintermerket Schultzhytta - Nedalshytta

Fra Kvitfjellhytta til Prestøyhytta kan man gå via Vekta, det vil være lettere terreng

og oppkjørte spor, sjekk skisporet.no

Turen fra Hembe gård via ytteråsen til Kvitfjellhytta skal være litt krevende, jeg har ikke prøvd selv.

for 2 uker siden ble flere reddet ned fra Ramsjøhytta :

http://www.nearadio.no/v/a/vellykket-redningsaksjon-2770/

ellers :

http://www.norgepaatvers.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gikk denne turen rett etter siste eksamen og før juleferien i fjor.

Tja, ikke DNT sin "Norge På Tvers", men en litt mer kollektiv-transportvennlige og egenkomponert versjon.

Vi tog toget til Storlien og taxi til teveltunet. Dette var da ettermiddag/kveld. Så vi gikk bare rett øst og til riksgrenseskiltet ved fossen, brudesløret(?)

bare for å få "norge på tvers". Pga. statistisk vindretning og værmelding valgte vi øst-vest(noe som viste seg å være et lurt valg!)

Opprinnelig plan.

16- Svenskegrensa – Bjørneggen, merket rute 15km

17- Bjørneggen - Schultzhytta, merket rute 17km

Mulig vi går en kortere umerket alternativ, nord for Sprøyten, bak Nautfjellet og rett på Prestøyhytta via Liavollen.

18- Schulzhytta – Prestøyhytta ikkemerket, 16km

19- Prestøyhytta – Kvitfjellhytta, ikkemerket 12km

20 – Kvitfjellhytta – Nordsiden av Ytteråsvannet og litt rett vest derfra, så langt vi føler for på sørsiden av Strætasfjellet (merket til ca. ytteråsvannet)

21 - Tusle ned til Hell, duppe fingeren i fjorden og ta toget tilbake til Trondheim og juleferie!

Men det gikk ikke helt etter planen. For hele veien fra svenskegrensa og opp til tregrensa en kilometer vest for Bjørneggen var det store mengder løssnø og det gikk veldig tungt forover. Dama gikk stort sett foran og lagde spor, mens jeg gikk bak med pulken(vi sov i telt alle nettene utenom 1, men legger alltid opp ruter etter hyttene)

Vi kom ikke til Bjørneggen før lunstider den 18. Halvannet døgn etter "skjema". Vi rotet litt med stakingen, men bestemte oss for å bare følge sommeruta, den gikk mest rett mot Bjøreggen, og ettersom vi gikk med snø til knærne uansett virket det "fornuftig".

Kvelden den 18 kom vi oss opp over tregrensa og det blåste veldig friskt i ryggen på oss. Og det gjorde sitt med føret også. Det var hardt og godt føre, men manglet snø for å få satt opp teltet skikkelig, så vi snudde og gikk ned til første treklynge. Vi så mye bar stein og mose. Så var nokså forblåst.

Vi bestemte oss for å gå "all inn" for Prestøyhytta neste dag. Stod opp satt vekkerklokka på 5, og var i i gang før dagslyset kom. Følte oss kanskje litt "unge og dumme". Da det første vi så da vi kom opp på snaufjellet var en i ihjelfrosset fjellmus. Det var -15 og sterk vind(alltid i ryggen heldigvis)og vi følte oss allikevel godt forberedt. .

Men føret var veldig bra, og vi kom oss frem til Prestøyhytta akkurat i det mørket falt på. I følge GPS-en hadde vi da gått 23km i luftelinje. Men har vel igrunn lært at antall km ikke har en dritt å si. Mtp at vi brukte tre dager på de 23 første.. menmen. Vi sov utrolig godt den natten i hytta! Pga. av store gnagsår på bena til dama(som jeg er veldig fornøyd med at ble med på denne turen) bestemte vi oss for å gå "rett vest" og ta bussen fra Garberg. Men neste morgen da vi startet å gå og kom frem til hytteområdet (Vekta). Hadde hun gått seg, og bena, varm og og vi ble enige om å ikke avslutte turen, så ta tok vi rett nordover over Storkjølen og mot kvitfjellshytta. Vi traff på noen skuterspor, som gjorde at det gikk ganske raskt. og på kvitfjellshytta så vi de første skisporene i løpet av turen. nokså nedsnødde, men det hjelper alltids. Disse sporene gikk langs stakingen og til Ytteråsen. Så vi kom oss dit den dagen. Slo opp telt der. Og neste morgen tuslet vi nedover til Elvran-Ødegård-Vessetet til fots. Også en liten skietappe til RIkstad. Der vi pakket pulk, og ski på sekkene og gikk til fots ned til Hell stasjon og fjorden og "merittet" norge på tvers...

Erfaringer:

- Føret har alt å si mtp. tilbakelagt distanse.

- Eksamensperiode er ikke ideell oppladning til langtur rent fysisk, men allikevel utrolig deilig å komme seg ut å leve litt etter noen uker foran bøkene!

- Ta hensyn til vindretning, kanskje ikke så ille nå utpå våren. Men jeg tror ikke vi hadde klart å gjennomføre turen andre vei. Hadde vel gått, men ville blitt veldig mye mer anstrengende. Da temperaturene var nede med snitt på -15 og ned mot -25 og det blåste friskt, var det godt å ha den i ryggen!

- Å ha med rep.sett til teltet ER veldig smart. Vi knakk en stang siste natten, men tok bare noen få minutter å fikse!

- På flate distanser ha mest mulig i pulk, i kupert terreng og dårlig føre, mest mulig i sekk.

- Snickerskake og rett i koppen på termos er ypperlig lunsj.

- Følg skuterspor, selvom de kanskje ikke går 100% den retningen du skal. Bedre å gå litt omvei på godt føre.

- Ikke se Fritt Vilt. Jeg synes i alle fall det var dritskummelt å gå inn i hovedhuset på Prestøyhytta, og se i hytteboka at ingen har vært der på en måned, også blåser døra opp bak meg! Men sånn er nå jeg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.