Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk, rulk eller sekk?


Mariusda

Anbefalte innlegg

I påska skal jeg gå fra Finse til Haukeli.

I den anledning er jeg litt i tvil på om jeg skal bruke pulken, sekken eller en kombinasjon.

Kombinasjonen går på at jeg bruker sekken (recon) som pulksele. Dette er kjekt da jeg kan frakte pulken på sekken når det er behov (spesielt til og fra tog + +, men også underveis), dessuten kan jeg ha kamerautstyr og litt annet slikt lett tilgjengelig i sekken. Hvordan er recon sekken som pulksele? Hehe. Alternativet er en gammel pulksele i skinn...

Pulk vil jo da være som pulk vanligvis er, sannsynligvis med en mindre dagstursekk for å kunne ha kamerautstyret lett tilgjengelig. Ulempen her vil utvilsomt være når jeg skal toge og busse. Frakten fra Ullevål ned til Oslo S vil bli tung dersom jeg må bære pulken uten å feste den på sekken..

Sekkens ulemper er de vanlige kjente i forhold til vektfordeling på underlaget.. fordeler er at det blir betydelig lettere å resie til/fra hardangervidda og at det blir morsommere i nedoverbakkene.

Hva foreslår dere? Noen erfaringer som kan deles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt paris pulk, og eller nå i det siste fjellpulkens tilsvarende modell, på skitur de siste årene. Det skal være veldig ulendt og mye skog for at jeg tar ryggsekk i stedet for pulke. Jeg har også en gammel, (1995) recon sekk fra norrøna. det går greit å bruke pulkdraget på den når man bruker sekk i tillegg.

Forslag: Kjøp en parispulk eller fjellpulkens tilsvarende modell, en lang pulkbag fra sportsnett, pulksele og legg sekken ferdigpakket i pulkbagen i pulken. Da skulle du vel være forberedt på det meste.

Tips. Jeg bruker kun en snor til å trekke pulken. Jeg har en hanefot på pulkselen. En kaus på hanefoten. Hanefot med kaus på pulken. Snoren mellom haneføttene er lang, denne fletter jeg til kortere lengde ved behov. Jeg bruker forskjelleig lengde etter hvordan terrenget er. Er det kuppert terreng er man høyt i bakken før tyngdekraften drar i pulken, og man er på toppen og kan gå bortover eller nedover mens pulken enda ikke er på toppen. Med andre ord man forkorter tiden man drar pulk i motbakke.

Jeg har en tykk kalesjestrikk i snora nærmest hanfoten på pulken. I tillegg flere knuter i samme område. Disse fungerer som en brems i nedoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.